• Anonym moraliskt kaos

Älskare - bra för förhållandet?

Jag och min sambo har varit ihop i många år. Han är mannen i mitt liv. Vi har allt som man vill ha i ett förhållande - förutom sex.

En gammal flirt har hört av sig och för första gånger på flera år så känner jag en enorm sexuell attraktion.

Vi bor inte så långt ifrån varandra och jag har ett flexibelt jobb som lätt skulle kunna "täcka" att jag är borta hemifrån ibland, för att träffa flirten.

Har ett moraliskt kaos i mitt huvud! Har läst en del om andra som har älskare/älskarinnor och att det faktiskt är bra för det stabila förhållandet, så länge flirten bara handlar om sex, inga känslor. Kan det vara så?

Jag har ju bevisligen ett större sexbehov än min sambo och tror att jag (och förhållandet) hade mått bra av att jag låg med någon annan.

Är en "hemlig älskare" något som bara funkar i teorin eller det kan funka i verkligheten också?

Eller är jag girig som vill både ha kakan och äta den? Ska jag vara nöjd med mitt fina förhållande med min sambo även fast sexet är mer eller mindre obefintligt?

Och ja, visst har jag tagit upp problemet med sambon, många gånger. Vi verkar tycka samma sak, efter en sådan diskussion så blir det bättre i några månader för att sedan falla tillbaka i samma hjulspår igen.

Flirten är singel och 16 år äldre än mig, om det nu spelar någon roll...(?).

Ni som har älskare, eller är älskare, berätta om era erfarenheter och hjälp mig.

• Svar på tråden Älskare - bra för förhållandet?
  • Linux1003

Kan inte påstå att jag tillhör kategorin som har älskarinna men jag har nog allt varit inne på samma tankar som du då sexet till och från har varit obefintligt även om det har förbättrats något på sistone. 

Jag har också resonerat att det handlar bara om sex och det kommer inte påverka mina känslor till min fru men någonting inom mig säger att när man väl tar steget fullt ut så kan det bli ännu svårare att hitta tillbaka och av den anledningen och min osäkerhet så har jag valt att inte riskera mitt förhållande och familj. Det finns dock inget facit på vad göra även om du får massa tips men också påhopp. Det är bara du själv som kan avgöra nästa steg. 

Hoppas du slipper moralpredikanterna och får ut något vettigt ur din tråd. 

Lycka till. 

• Anonym (?)

Har du tagit upp frågan med din man om att vara öppna för sex med andra? Kanske det är vad även han behöver för att gnistan mellan er två skall tändas igen?

• Haskel

Det fungerar för oss i alla fall. 
    Jag har en älskarinna, och min fru har en typ av aktivitetskompis. Hon vill inte ha sex, men vill ändå ha lite intimt med någon vid sidan om.

Jag skulle inte vilja att det var hemligt. 
    Det har stärkt vårat förhållande.

• Anonym (1)

jag är då inte för att man ska vara otrogen. Om det nu är så himla bra hemma så får ni vl lösa sexfrågan också? Om inte din partner är ok med att ni kan ha ett öppet förhållande, för då är det en annan sak. 

att smyga bakom ryggen är dock inte speciellt trevligt den dagen det kommer fram.

• Anders 386

Risken finns nog att "mannen i ditt liv" kommer att bli förvisad till andraplatsen om ditt nya förhållande klickar..

Jag skulle själv ha väldigt lätt att utveckla känslor för den som jag har bra sex med.

• Anonym moraliskt kaos
    Linux1003 skrev 2016-06-01 13:28:48 följande:

Hoppas du slipper moralpredikanterna och får ut något vettigt ur din tråd. 

Lycka till. 

Tack för goda råd. Härligt att du har landat i ditt beslut och att det känns bra .
    Anonym (?) skrev 2016-06-01 13:35:05 följande:

Har du tagit upp frågan med din man om att vara öppna för sex med andra? Kanske det är vad även han behöver för att gnistan mellan er två skall tändas igen?

Nej, har inte tagit upp ett "öppet förhållande" men har absolut tänkt tanken. Är dock rätt säker på att bara att föreslå det för sambon kommer att slå helt fel. Tror närapå att det går hand i hand med att jag lika gärna skulle kunna berätta att jag hade varit otrogen. Han är en känslo-människa och rätt osäker på sig själv. Tror hans självförtroende hade fått en rejäl törn, men man kanske kan lägga fram förslaget på ett bra sätt...?
    Anders 386 skrev 2016-06-01 13:47:13 följande:

Risken finns nog att "mannen i ditt liv" kommer att bli förvisad till andraplatsen om ditt nya förhållande klickar..

Jag skulle själv ha väldigt lätt att utveckla känslor för den som jag har bra sex med.

Jag tror att sambon alltid kommer ha kvar sin förstaplats,. De kärleksfulla känslorna för honom är enormt starka.
    "Risken" att jag skulle bli kär i min  älskare är väldigt liten, men visst är jag medveten om risken och det skrämmer mig en del. I detta fallet så lever vi i så pass olika världar att vi inte har så mycket gemensamt, tror jag i alla fall. Men visst finns det en gnagande tanke att jag skulle kunna få känslor för honom om vi hade inlett en sexuell relation, eller tvärtom, att han skulle få känslor för mig som jag inte kommer kunna besvara.

Tidigare har jag alltid tyckt att kärlek och sex måste gå hand i hand, men flirten har fått mig på andra tankar. Känslorna för dessa 2 män är på helt olika nivåer, vilket jag tidigare inte trodde var möjligt. Min sambo ser jag på och ser bara kärlek, trygghet, min bästa vän o.s.v. När jag er på flirten så tänker jag i stort sett bara på attraktion och sex...

• Anonym (Varm o torr)
    Anonym moraliskt kaos skrev 2016-06-01 14:13:32 följande:
    Tack för goda råd. Härligt att du har landat i ditt beslut och att det känns bra .
    Anonym (?) skrev 2016-06-01 13:35:05 följande:

Nej, har inte tagit upp ett "öppet förhållande" men har absolut tänkt tanken. Är dock rätt säker på att bara att föreslå det för sambon kommer att slå helt fel. Tror närapå att det går hand i hand med att jag lika gärna skulle kunna berätta att jag hade varit otrogen. Han är en känslo-människa och rätt osäker på sig själv. Tror hans självförtroende hade fått en rejäl törn, men man kanske kan lägga fram förslaget på ett bra sätt...?
    Jag tror att sambon alltid kommer ha kvar sin förstaplats,. De kärleksfulla känslorna för honom är enormt starka.
    "Risken" att jag skulle bli kär i min  älskare är väldigt liten, men visst är jag medveten om risken och det skrämmer mig en del. I detta fallet så lever vi i så pass olika världar att vi inte har så mycket gemensamt, tror jag i alla fall. Men visst finns det en gnagande tanke att jag skulle kunna få känslor för honom om vi hade inlett en sexuell relation, eller tvärtom, att han skulle få känslor för mig som jag inte kommer kunna besvara.

Tidigare har jag alltid tyckt att kärlek och sex måste gå hand i hand, men flirten har fått mig på andra tankar. Känslorna för dessa 2 män är på helt olika nivåer, vilket jag tidigare inte trodde var möjligt. Min sambo ser jag på och ser bara kärlek, trygghet, min bästa vän o.s.v. När jag er på flirten så tänker jag i stort sett bara på attraktion och sex...

Du gör misstaget att intala dig att det "bara" är sex. Att otrohet handlar om att tillfredsställa ett frustrerat behov - sex.
    Men, för det första finns det inget "bara" med sex. Om det inte handlar om onani. Sex är en intim handling med en annan människa.
    Ändå är själva sexet, paradoxalt nog, det minst komplicerade och mest harmlösa i en otrohetsaffär.
    Det som är förgörande och nedbrytande är istället lögnerna, undanhållandet, bedrägeriet, dubbelspelet. Det avstånd man måste ta gentemot den man bedrar. Att man på något sätt måste klyva sitt jag och sin tillvaro, och därtill ständigt vara på sin vakt och hålla tungan rätt i munnen.
    Någon har liknat otrohet pga sexuell frustration med att kissa på sig när man fryser. Först blir det varmt och skönt, men det varar bara en kort stund. Sedan är det bara kallt och blött och mycket svårare att åtgärda än att man inledningsvis frös.
  • Anonym (?)
    Anonym moraliskt kaos skrev 2016-06-01 14:13:32 följande:

Ja, det handlar ju inte om att han är dålig i sängen, utan om olika behov av sex.
  • CarinaL26

Är båda med på det, visst, varför inte?

Men är partnern emot att du skaffar en älskarinna har du allt att förlora.

• Ordinär Man

Klart du ska skaffa älskare! Egentligen tror jag att du redan bestämt dig, och du bara vill ha någon sorts bekräftelse här. Läs vad moraltanterna har att säga här, och tänk igenom din situation, så förstår du hur håliga deras argument är. Lycka till!

Svar på tråden Älskare - bra för förhållandet?