Älskare - bra för förhållandet?
Anonym moraliskt kaos skrev 2016-06-01 14:13:32 följande:
Tack för goda råd. Härligt att du har landat i ditt beslut och att det känns bra .Anonym (?) skrev 2016-06-01 13:35:05 följande:
Nej, har inte tagit upp ett "öppet förhållande" men har absolut tänkt tanken. Är dock rätt säker på att bara att föreslå det för sambon kommer att slå helt fel. Tror närapå att det går hand i hand med att jag lika gärna skulle kunna berätta att jag hade varit otrogen. Han är en känslo-människa och rätt osäker på sig själv. Tror hans självförtroende hade fått en rejäl törn, men man kanske kan lägga fram förslaget på ett bra sätt...?Har du tagit upp frågan med din man om att vara öppna för sex med andra? Kanske det är vad även han behöver för att gnistan mellan er två skall tändas igen?
Jag tror att sambon alltid kommer ha kvar sin förstaplats,. De kärleksfulla känslorna för honom är enormt starka.
"Risken" att jag skulle bli kär i min älskare är väldigt liten, men visst är jag medveten om risken och det skrämmer mig en del. I detta fallet så lever vi i så pass olika världar att vi inte har så mycket gemensamt, tror jag i alla fall. Men visst finns det en gnagande tanke att jag skulle kunna få känslor för honom om vi hade inlett en sexuell relation, eller tvärtom, att han skulle få känslor för mig som jag inte kommer kunna besvara.
Tidigare har jag alltid tyckt att kärlek och sex måste gå hand i hand, men flirten har fått mig på andra tankar. Känslorna för dessa 2 män är på helt olika nivåer, vilket jag tidigare inte trodde var möjligt. Min sambo ser jag på och ser bara kärlek, trygghet, min bästa vän o.s.v. När jag er på flirten så tänker jag i stort sett bara på attraktion och sex...
Men, för det första finns det inget "bara" med sex. Om det inte handlar om onani. Sex är en intim handling med en annan människa.
Ändå är själva sexet, paradoxalt nog, det minst komplicerade och mest harmlösa i en otrohetsaffär.
Det som är förgörande och nedbrytande är istället lögnerna, undanhållandet, bedrägeriet, dubbelspelet. Det avstånd man måste ta gentemot den man bedrar. Att man på något sätt måste klyva sitt jag och sin tillvaro, och därtill ständigt vara på sin vakt och hålla tungan rätt i munnen.
Någon har liknat otrohet pga sexuell frustration med att kissa på sig när man fryser. Först blir det varmt och skönt, men det varar bara en kort stund. Sedan är det bara kallt och blött och mycket svårare att åtgärda än att man inledningsvis frös.