• Anonym (Clara)

Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?

Jag har ansökt om sjukersättning på 50 % och fått avslag. Innan har jag haft aktivitetsersättning på 100%. Vad ska jag göra nu? Vilket bidrag ska jag ansöka om istället? Sjukpenning är helt uteslutet. Jag är försäkrad för fyra timmar om dagen och får alltså bara jobba 2 timmar/dag, den lilla inkomsten kommer jag inte klara mig på. Jag är inte berättigad till sjukpenning i särskilda fall eftersom jag har en SGI.

Bör jag överklaga? Är det någon som har fått rätt vid en överklagan? Läkarintyget jag skickade in var (enligt min handläggare) ett av de bästa han har sett, så det är inget fel på det.

Jag måste ha en inkomst på ca 10 000 kronor/månad (efter skatt) för att gå runt. Jag borde kunna tjäna 6000 kronor/månad om jag jobbar i alla fall. Bidraget ska alltså vara på mest 4000 kronor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-01 14:27
    Som minst 4000 kronor/månad ska det stå.

• Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 10:54:48 följande:
    Kan man leva med sämre vilkor kan man ju ta en sådan tjänst. Jag skulle inte ha något emot att ljuga och säga att jag pluggade, ibland lönar det sig inte att vara ärlig.
    Jo, är man beredd till en liten lögn och mindre urkundsförfalskning så kan det ju gå. Själv är jag för feg.

Även om jag normalt tycker att lagar är viktiga kan jag i det här fallet inte se att det skulle vara omoraliskt.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-03 11:56:43 följande:

Jo, är man beredd till en liten lögn och mindre urkundsförfalskning så kan det ju gå. Själv är jag för feg.

Även om jag normalt tycker att lagar är viktiga kan jag i det här fallet inte se att det skulle vara omoraliskt.

Det är inte urkundsförfalskning att ljuga om en sådan sak. Urkundsförfalskning är att tex förfalska en namnteckning.
  • Anonym (asdf)

Alltså. Du är dåligt försäkrad på försäkringkassan (enligt ts). Vore det inte smartast att hitta ett heltidsjobb för att få upp sgi:n och bli heltidsförsäkrad först. Tror säkert att du skulle fixa jobba heltid ett tag även med dina diagnoser (den bedömningen baserar jag på mina egna erfarenheter av att leva och jobba med diagnoser).

Du har mycket bättre utgångsläge om du "blir" sjuk (igen) som heltidsförsäkrad.

• Anonym (Clara)
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-03 13:23:34 följande:

Alltså. Du är dåligt försäkrad på försäkringkassan (enligt ts). Vore det inte smartast att hitta ett heltidsjobb för att få upp sgi:n och bli heltidsförsäkrad först. Tror säkert att du skulle fixa jobba heltid ett tag även med dina diagnoser (den bedömningen baserar jag på mina egna erfarenheter av att leva och jobba med diagnoser).

Du har mycket bättre utgångsläge om du "blir" sjuk (igen) som heltidsförsäkrad.

Jag måste jobba 6 månader heltid för att ändra min SGI helt, det har jag aldrig fixat, men tanken har slagit mig. Jag kommer troligtvis bli inlagd efter det och frågan är om jag överlever den här gången. Men det är helt klart ett alternativ som är värt att fundera på.

Jag önskar att jag vann några hundra tusen på triss så jag slapp de här problemet helt.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 12:07:02 följande:
    Det är inte urkundsförfalskning att ljuga om en sådan sak. Urkundsförfalskning är att tex förfalska en namnteckning.
    Nej, nej, inte bara på lögnen, men det nöjer de sig så klart inte med (att du bara lovar).

Jag tänkte ett steg längre. Självklart måste du visa upp något bevis (studerandekort eller arbetsgivarintyg) och då måste du ju förfalska det. Då gör du dig skyldig till urkundsförfalskning.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 14:32:00 följande:

Jag måste jobba 6 månader heltid för att ändra min SGI helt, det har jag aldrig fixat, men tanken har slagit mig. Jag kommer troligtvis bli inlagd efter det och frågan är om jag överlever den här gången. Men det är helt klart ett alternativ som är värt att fundera på.

Jag önskar att jag vann några hundra tusen på triss så jag slapp de här problemet helt.

Man klarar av allt vad man måste.

Jag klarade av heltid ett tag genom att skaffa mig enorm struktur över min vardag, sova ordentligt (ofta 10h om natten), bra kost samt regelbunden träning och mindfulness som stressreduceringsmetod.

Det absolut bästa och tryggaste är att vara heltidsförsäkrad. Om man även har en fast anställning när man blir sjukskriven (och gärna i den offentliga sektorn där de ogärna sparkar folk) så har man sitt på det torra så långt det är möjligt.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 14:32:00 följande:

Anonym (asdf) skrev 2016-06-03 15:38:42 följande:

Man klarar av allt vad man måste.

Jag klarade av heltid ett tag genom att skaffa mig enorm struktur över min vardag, sova ordentligt (ofta 10h om natten), bra kost samt regelbunden träning och mindfulness som stressreduceringsmetod.

Det absolut bästa och tryggaste är att vara heltidsförsäkrad. Om man även har en fast anställning när man blir sjukskriven (och gärna i den offentliga sektorn där de ogärna sparkar folk) så har man sitt på det torra så långt det är möjligt.

Om man har fast anställning på heltid kan man vid behov ofta vara deltidssjukskriven under längre perioder för att "vila upp dig" utan att anställningstryggheten eller den ekonomiska situationen försämras alldeles för mycket. Enligt mig det absolut bästa sättet.
  • Anonym (asdf)

Till och med en 75%-ig (eller 50%-ig) fast anställning skulle förbättra din trygghet och ekonomi.

Satsa på det. Lågkvalificerade kommunala vårdjobb är det smartaste enligt min bedömning. Vårdbiträde/undersköterska på boende eller hemtjänsten alternativt personlig assistent Sök timvikariat och sök sedan utlysta jobb när du har foten inne. Skitjobb egentligen men tryggt och säkert. Om du inte hittar något fast jobb kan du ändå ha turen att bli in-lasad efter tre år.

• Anonym (Clara)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-03 14:58:07 följande:

Nej, nej, inte bara på lögnen, men det nöjer de sig så klart inte med (att du bara lovar).

Jag tänkte ett steg längre. Självklart måste du visa upp något bevis (studerandekort eller arbetsgivarintyg) och då måste du ju förfalska det. Då gör du dig skyldig till urkundsförfalskning.

Det tvivlar jag mycket starkt på att du behöver. Det är väl om man jobbar via Academic work eller liknande och just det jobbet behöver man inte ta.
  • Sann90
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 18:26:46 följande:

Det tvivlar jag mycket starkt på att du behöver. Det är väl om man jobbar via Academic work eller liknande och just det jobbet behöver man inte ta.

Vad är syftet med tråden när du avfärdar alla som säger emot dig?!
Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?