• Anonym (Clara)

Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?

Jag har ansökt om sjukersättning på 50 % och fått avslag. Innan har jag haft aktivitetsersättning på 100%. Vad ska jag göra nu? Vilket bidrag ska jag ansöka om istället? Sjukpenning är helt uteslutet. Jag är försäkrad för fyra timmar om dagen och får alltså bara jobba 2 timmar/dag, den lilla inkomsten kommer jag inte klara mig på. Jag är inte berättigad till sjukpenning i särskilda fall eftersom jag har en SGI.

Bör jag överklaga? Är det någon som har fått rätt vid en överklagan? Läkarintyget jag skickade in var (enligt min handläggare) ett av de bästa han har sett, så det är inget fel på det.

Jag måste ha en inkomst på ca 10 000 kronor/månad (efter skatt) för att gå runt. Jag borde kunna tjäna 6000 kronor/månad om jag jobbar i alla fall. Bidraget ska alltså vara på mest 4000 kronor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-01 14:27
    Som minst 4000 kronor/månad ska det stå.

• Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?
  • Rödtjärnens Anna

Varför har du fått avslag? Finns det något som du kan bidra med som styrker dina svagheter i arbetet. Exempelvis om du rehabiliteras utan att du kunnat gå vidare till att jobba mer.

I så fall är det helt rätt att överklaga.

• Anonym (Clara)
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-06-01 14:32:27 följande:

Varför har du fått avslag? Finns det något som du kan bidra med som styrker dina svagheter i arbetet. Exempelvis om du rehabiliteras utan att du kunnat gå vidare till att jobba mer.

I så fall är det helt rätt att överklaga.

Jag har fått avslag för att de anser att jag kan jobba heltid. Tyvärr har jag inget som styrker att jag inte kan jobba förutom läkarintyget. Jag har pratat om praktik med min handläggare med aktivitetsstödet är så lågt att jag inte klarar mig på det.
  • Alexi

Men vad säger läkarintyget? Det går inte ihop att handläggaren tycker intyget är jättebra men att du samtidigt har fått avslag. Vad är det som inte är styrkt?

Och har du inga andra utvägar så får du ju söka försörjningsstöd.

• Anonym (Clara)
    Alexi skrev 2016-06-01 14:56:32 följande:

Men vad säger läkarintyget? Det går inte ihop att handläggaren tycker intyget är jättebra men att du samtidigt har fått avslag. Vad är det som inte är styrkt?

Och har du inga andra utvägar så får du ju söka försörjningsstöd.

Jag kommer inte ansöka om försörjningsstöd.

I pappret jag fick står det att jag har jobbat förut och alltså bör kunna jobba igen.
  • Anonym (Överklaga.)

Överklaga o fortsätt överklaga. Jag fick dra mitt till länsrätten men fick till slut rätt. Det är helt avgörande hur läkarintygen formuleras. tyvärr är det så att du är utan ersättning under tiden du överklagar. Jag hade "tur" och blev sjuk i annat så jag var sjukskriven under dom 2! åren det tog

Tyvärr är det nog bara jobb eller försörjningsstöd som finns i ditt fall

• Anonym (fråga?)

Jag var handläggaren på försäkringskassan som sa det om läkareutlåtandet?

Men är det inte handläggaren som bestämmer om du ska få avslag eller inte?

• Anonym (Clara)
    Mrs Moneybags skrev 2016-06-01 15:21:30 följande:

Du kanske måste börja jobba...

Hade jag kunnat jobba hade jag givetvis gjort det.
    Anonym (Överklaga.) skrev 2016-06-01 15:24:07 följande:

Överklaga o fortsätt överklaga. Jag fick dra mitt till länsrätten men fick till slut rätt. Det är helt avgörande hur läkarintygen formuleras. tyvärr är det så att du är utan ersättning under tiden du överklagar. Jag hade "tur" och blev sjuk i annat så jag var sjukskriven under dom 2! åren det tog

Tyvärr är det nog bara jobb eller försörjningsstöd som finns i ditt fall

Jag har en SGI så det fungerar att vara sjukskriven på heltid för mig, men inte på 50%. Socialbidrag kommer jag inte söka, jag dör hellre (bokstavligt talat, jag har tabletter hemma för det)

Mitt läkarintyg ska (enligt min handläggare) vara bra formulerat, men jag ska prata med min läkare igen. Vad skönt att du fick rätt till slut, då känns det som att det finns hopp för mig också.
    Anonym (fråga?) skrev 2016-06-01 15:49:58 följande:

Jag var handläggaren på försäkringskassan som sa det om läkareutlåtandet?

Men är det inte handläggaren som bestämmer om du ska få avslag eller inte?

Nej, det är inte handläggaren som bestämmer, han har bara gjort en utredning och sammanställning.
  • Anonym (fråga?)

Vem är det då som bestämmer det?

Varför är du rädd för försörjningsbidrag?

Jag hade det när jag har sjukskriven länge.

Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?