• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • Lady Anne
    Jag skulle varit tydligare. Jag köper spf 50, vi är två som använder (frekvent, eftersom vi är väldigt ljusa) och den räcker ca en vecka.
  • Lady Anne
    Mascaraklumpar skrev 2016-06-01 20:24:48 följande:

Spädbarnet skyddas med solskyddskläder, hatt och skugga, och vi andra ser till att försiktigt bygga upp ett naturligt skydd under försommaren. Sonen är nu 9 och har hittills aldrig blivit ens en gnutta röd, trots att han aldrig använt solskyddskräm.

Att solskyddskrämer skyddar mot malignt melanom finns det för övrigt inga belägg för.

Men vilken tur. Jag trodde faktiskt att solskydd gjorde skillnad, men då kliver jag ner från min upprörda häst och slappnar av.
  • Lady Anne

Det verkar finnas lite olika uppfattningar om hur mycket solskydd skyddar (och vad det skyddar mot: skyddar det mot cancer, mot solbränna, vad?). När jag googlar lite hittar jag motstridiga uppgifter. Att klä sig "rätt" är kanske det bästa alternativet, men inte allt lätt, av olika anledningar. Men klassfrågor ligger mig varmt om hjärtat, och oavsett hur effektivt solkräm är skulle jag ändå säga att det finns en klassaspekt här i det som Jolilu påpekar, nämligen att vissa förskolor vill att man skickar med solskydd med barnen. Jobbigt att inte kunna göra det, kanske?

• Lady Anne
    elyse skrev 2016-06-01 21:20:15 följande:

Angående att skicka med till förskolan så kan ju inte det vara obligatoriskt? Jag jobbar på en förskola med många föräldrar inom sjukvården och biokemi och en del vägrar solskyddslotion. Deras barn har solhatt och täckande kläder. Men om föräldrarna vill att barnen ska smörjas in på eftermiddagen så får de skicka med.

På vår förskola vill personalen att man smörjer på morgonen och ser till att de har bra kläder, sen får man skicka med solskydd om man vill att de smörjer extra. Vår förskola delar entré med en annan förskola, och där har varje barn sin egen flaska och personalen smörjer varje barn före varje utestund (vilket jag tycker verkar minst lika jobbigt som när varje unge ska ha på sig vinterkläder).
  • Lady Anne

Sen kan man ju fråga sig om inte "rätt kläder" blir ännu dyrare än solkräm. Kläder som skyddar, är svala, går bra att leka i och som det inte är hela världen om de går sönder vid utelek...? Tycker som cupcakemom att det är mycket kläder som inte skyddar alls (korta shorts, smala axelband, etc).

• Lady Anne
    Harmagedon skrev 2016-06-01 21:56:20 följande:
    Jo det kryllar av riktigt konstiga barnkläder, särskilt på flickavdelningen. Men jag brukar inte köpa linnen och minishorts. Det finns massor av sk haremsbyxor till flickor nu på alla de billiga kedjorna. Urtvättade tajts är inte heller direkt varmt. Löst sittande tröjor är inte heller svårt. T-shirt klänningen från förra året är perfekt. För killar är det svårare att hitta korta shorts än det är att hitta långa och skjortor är svalt och skönt. Men det brukar ju inte vara särskilt många riktigt varma dagar på en svensk sommar...
    Verkligen. Jag brukar köpa klänningar, vilket väl är svalt och skyddar benen hyfsat (och är dessutom sött), men man får leta om man ska hitta något som skyddar axlar eller ännu hellre armar.

Och trots att jag är vit som en huvudvärkstablett och bränner mig jättelätt hoppas jag på en varm och skön sommar. Så förhoppningsvis får jag lägga ner några hundralappar till på solskydd... Obestämd
  • Lady Anne
    Lady Anne skrev 2016-06-01 22:11:54 följande:
    Verkligen. Jag brukar köpa klänningar, vilket väl är svalt och skyddar benen hyfsat (och är dessutom sött), men man får leta om man ska hitta något som skyddar axlar eller ännu hellre armar.

Och trots att jag är vit som en huvudvärkstablett och bränner mig jättelätt hoppas jag på en varm och skön sommar. Så förhoppningsvis får jag lägga ner några hundralappar till på solskydd... Obestämd
    Jag menar alltså hitta klänningar som skyddar axlarna. Jag har en dotter i prinsessåldern, och då är det framför allt klänningar som gäller. Hon har en del fina lösa byxor som egentligen vore bättre när vädret är sånt här, men hon vill hellre ha klänning.
  • Lady Anne
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-01 22:59:51 följande:

Jamenprecis. Det billigaste är att inte ha några barn alls. Men har man barn är tex solkräm en nödvändig utgift. Gilla läget!
    Jodå, jag gillar läget (jag gillar också mina barn, så hur mycket jag skulle sparat utan dem spelar ingen roll). Jag blev bara förvånad över att solskydd är så dyrt, och jag undrar hur det går för personer som bränner sig lätt/vill skydda sig med solkräm men har dålig ekonomi. Jag har förstått att vissa har svårt att ens skicka med frukt till skolan, och då kan det inte vara så lätt att lägga nästan 200 kronor på solkräm.
  • Lady Anne
    elyse skrev 2016-06-01 22:39:31 följande:
    Det tar tid att smörja in varje barn, men en röd barnnacke är en för många så det är inget suck och stön alls när detta sker.
    Personalen verkar inte sucka över det alls, och de har säkert rutin på det. Jag tänkte mer på hur träligt jag personligen tycker det är att smörja ett barn och att jag skulle dö av tristess om jag var tvungen att smörja in tio barn. :)
  • Lady Anne
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-01 23:22:14 följande:

Frukt och solkräm är nödvändiga utgifter för barn, en del förstår kanske inte detta. Dom måste även ha tandkräm och leksaker, som också kostar. Personalen på min sons fritids smörjer in, eller lär att smörja in sig själva, lätt ett dussin barn på nolltid.
    Jo, men jag tror de allra flesta (avrundat uppåt till "alla") förstår att barn kräver vissa saker och att dessa saker kostar pengar. Av olika skäl är det ju inte bara bättre bemedlade människor som skaffar barn, och jag var nyfiken på hur man hanterar en utgift på ett par hundra om man inte har några marginaler (vilket inte alla har).

Personalen på fritids/förskola är säkert insmörjningsproffs. Vad jag har sett är de också proffs på att få på tusen barn vinterkläder i ett nafs.
  • Lady Anne
    Physalis skrev 2016-06-02 07:13:09 följande:
    Närapå när ts tycker att det är så dyrt med solkräm att hon funderar på om det är en klassfråga.

När hon köpt en av de dyrare sorterna, alternativt köpt sin solkräm på pressbyrån eftersom den kostade 200 kr.

Det blir lite löjligt för mig. Men utöver ts antydan så har ingen annan gjort det
    Hej! Det var verkligen inte meningen att göra någon sådan antydan. Jag avsåg medkänsla, som någon annan skrev. Jag tänkte på det utifrån att jag läst diverse diskussioner här och var om att föräldrar skuldbeläggs för att de inte har råd med ekologisk mat (underförstått att de är dåliga föräldrar som i princip matar sina barn med gift), och tyckte att solkräm föll lite i samma fack. Att om man inte har råd med solkräm (vilket jag då alltså reagerade på var löjligt dyrt), då är man en dålig förälder som låter sina barn få cancer. Det var lite så jag tänkte. Att även om det finns andra lika bra eller bättre alternativ, så är det ett stigma att inte kunna skicka med den där flaskan solkräm till förskolan, t ex.

Jag köpte för övrigt ACO 50spf med spraytop på Kronan för 199 kronor.
  • Lady Anne
    tobbe01 skrev 2016-06-02 05:27:23 följande:
    Mitt tips är att du i fortsättningen låter din man handla solskydd som vanligt. När det gäller billiga solskydd så kan man stanna inne, klippa isär ett svart lakan och ha som typ burka, bära svart paraply, sombrero och långkalsonger T EX. Endast fantasin sätter gränser.......
    När min man handlar solskydd är det oftast det han kommer hem med. Svart lakan, paraply, sombrero och långkalsonger. Sen låser han in oss så vi håller oss undan solen, framför allt mitt på dagen. Han är omtänksam på så sätt. Men nu tänkte jag att det kunde vara spännande att testa något nytt, så jag laddade lite och sen gick jag till apoteket och handlade mig en flaska solskydd. Lite läskigt var det nog, så i fortsättningen ska jag nog hålla mig inne. Men trots läskigheten tyckte jag också att flaskan var i dyraste laget och funderade på hur mina medmänniskor med knappare ekonomiska marginaler än mina gör när vädret är sånt här.
  • Lady Anne
    Physalis skrev 2016-06-02 19:25:14 följande:
    Ok då läste jag in något som inte fanns där
    Jag kunde säkert varit tydligare. :)
    I övrigt har jag lärt mig mycket från den här tråden, inte minst hur hjärntvättad jag själv är vad gäller solskydd. Visst, jag klär mig gärna täckande och luftigt (framför allt utomlands, för som det påpekats lite här och var i tråden så har vi ju som regel inte så hemskt många jättesoliga dagar under en svensk sommar), men det har nästan alltid varit i kombination med solkräm. Och vad gäller mina barn så är jag alltid där och smörjer utan att närmare reflektera över varför jag gör det - mer än att jag inte vill att de ska bränna sig så klart.
Svar på tråden Solskydd för fattiga