• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • äldreochklokare

en vecka? Jag använder solkräm på i princip hela kroppen varje dag det är stark sol men mina flaskor räcker länge! Jag köper förvisso typ 30-50 i styrka, det är lite tjockare kräm i dem så man kanske inte tar lika mycket.

• Miew
    äldreochklokare skrev 2016-06-01 20:06:24 följande:

en vecka? Jag använder solkräm på i princip hela kroppen varje dag det är stark sol men mina flaskor räcker länge! Jag köper förvisso typ 30-50 i styrka, det är lite tjockare kräm i dem så man kanske inte tar lika mycket.

Hon kanske menar att den räcker en vecka för hela familjen?
    För mig räcker två flaskor hela säsongen men jag är dålig på att smörja in mig...
    Min dotter är allergisk mot solkräm och måste ha en special som kostar 250kr och är pytteliten, ca hälften av en vanlig flaska. Går åt ca 2 av den med. Sen har de andra barnen varsin vanlig flaska...
    Men över 1000kr lägger vi nog på solskydd/säsong...
  • Lena

Våra tuber tar inte slut på en säsong trots att vi är tre som använder dem.

• mixXi
    äldreochklokare skrev 2016-06-01 20:06:24 följande:

Jag använder 30-50 på hela kroppen. Mina flaskor räcker också ca en vecka (om jag är t.ex utomlands. Då smörjer jag in mig 2-3 ggr per dag, det krävs om jag inte ska bränna mig)
  • mixXi

Och kan tillägga att jag har kompisar som säkert har en hel flaska på en säsong. De tar en liten klutt och smörjer på en hel arm. Och en ny klutt på andra armen etc. Jag tar om minst 2 ggr bara för att smörja en arm. Ingen av oss bränner sig men jag vet att det krävs mer på min extremt solkänsliga hy.

• Lady Anne
    Jag skulle varit tydligare. Jag köper spf 50, vi är två som använder (frekvent, eftersom vi är väldigt ljusa) och den räcker ca en vecka.
  • Mascaraklumpar

Spädbarnet skyddas med solskyddskläder, hatt och skugga, och vi andra ser till att försiktigt bygga upp ett naturligt skydd under försommaren. Sonen är nu 9 och har hittills aldrig blivit ens en gnutta röd, trots att han aldrig använt solskyddskräm.

Att solskyddskrämer skyddar mot malignt melanom finns det för övrigt inga belägg för.

• IsDimma

Jag kan bara tipsa om att om ni har barn som går på förskola där förskolan står för solskydd så kan ni alltid smörja barnet där på morgonen. Det har vi föräldrar som gör. Kanske inte varje dag men alltid är det någon som glömt eller inte hunnit med. På mitt jobb står flaskan i hallen. Vi går ut och talar om för föräldrarna att dom ska smörja på morgonen så sörjer vi in på eftermiddagen sen.
    Det kan ju lätta lite i plånboken iaf...

• Lady Anne
    Mascaraklumpar skrev 2016-06-01 20:24:48 följande:

Spädbarnet skyddas med solskyddskläder, hatt och skugga, och vi andra ser till att försiktigt bygga upp ett naturligt skydd under försommaren. Sonen är nu 9 och har hittills aldrig blivit ens en gnutta röd, trots att han aldrig använt solskyddskräm.

Att solskyddskrämer skyddar mot malignt melanom finns det för övrigt inga belägg för.

Men vilken tur. Jag trodde faktiskt att solskydd gjorde skillnad, men då kliver jag ner från min upprörda häst och slappnar av.
  • Jolilu

Jag tycker att det är ganska viktigt det du säger, ska hudcancer vara en klassfråga? Barn har heller inte möjlighet att hålla sig undan solen pga att de är ute med förskolan (vilket är bra såklart) Jag tänkte samma sak när jag handlade säsongens solskydd. Tre flaskor för 200 kr st räcker i bästa fall för sommaren, vi är fyra känsliga familjemedlemmar. Och när jag köpt det berättade förskolan att de önskar solskyddskräm till varje barn....suck, två tuber till. Jag har råd och klagar inte. Men det lär svida för fattiga.....

Svar på tråden Solskydd för fattiga