• Mooomin

Solskydd för fattiga

Lady Anne skrev 2016-06-01 20:18:06 följande:
    Jag skulle varit tydligare. Jag köper spf 50, vi är två som använder (frekvent, eftersom vi är väldigt ljusa) och den räcker ca en vecka.
    Om du har spf 50 så behöver du nog inte smörja mer än högst 2 ggr/dag. Om du normalt bränner dig/blir röd på säg 10 min (som jag) så innebär spf 50 att du kan vara i solen 50ggr längre tid än du normalt skulle bränna dig på. (Har jag fått förklarat för mig) Alltså upp till 8h. Och om du vill safe'a så säg halva det, 4h, så du behöver inte smörja "frekvent" med spf 50..
  • Mooomin

När jag frågade på apoteket så fick jag till svar att det handlar mer om bakterietillväxt än att de skulle bli gamla.

Monkii skrev 2016-06-02 14:50:14 följande:

Alla spf jag använt har en hållbarhet på 12 månader. Nu tror jag inte att krämen är totalt förstörd efter 12 månader och en dag men jag vill inte heller chansa eftersom jag har fruktansvärt känslig hud så jag slänger alltid resterna. 

• Mooomin

1dl? Per gång? Det behövs inte alls det.. Det ska täcka huden. Behövs inte nåt tjockt lager!

Tokbus skrev 2016-06-02 07:44:58 följande:

Då kan du spara de pengarna med det går åt minst 1dl för den ska göra någon nytta . Så räcker en flaska en hel sommar kan du lika gärna den.

• Mooomin

Men alla solskydd är inte ens vita! Det är inte alls en myt. Fråga de som tillverkar solskydden, eller en hudläkare. Det har nämligen jag gjort.

Tokbus skrev 2016-06-02 16:49:56 följande:

Det är en myt det du säger men jobba mot myter ids jag inte . Du gör som du vill men de är faktiskt sant att det går åt CI 1 dö och du ska inte smörja in utan vara vit av solskyddet.

• Mooomin

Du verkar ha missförstått något..

Tokbus skrev 2016-06-02 21:56:08 följande:

Just det har jag med gjort . Ok färgen kan nog ha vad som men jag har inte sätt någon annan färg det kan jag ha fel med . Men inte det andra . Gör ingen nytta om du smörjer in .

• Mooomin

Skulle jag använda en t-shirt som solskydd skulle jag ha knallröda underarmar, hals, nacke och ansikte. Och hur snyggt är det med t-shirt? :D Och de som ser vettiga ut kostar lika mycket som ett solskydd, och mer..

nihka skrev 2016-06-02 22:48:17 följande:

Om man solar med måtta och bygger upp pigmentet succesivt behövs inte solkrämer. Det är gratis att sätta sig under ett träd och en vit t-shirt som motsvarar solskyddsfaktor 7 har de flesta råd med.

• Mooomin

Jag använder en kräm som inte blir vit på huden, den går in i huden och skyddar mot sol trots att den inte ligger som ett lerlager på huden. De flesta solskydd är inte sådär vita längre, det finns ju t.o.m genomskinliga sprayer. Hur jag märker att den skyddar ändå, jo, jag blir inte det minsta röd. Så bara snygga linnen och korta shorts här! ;D

Åsa skrev 2016-06-03 09:44:08 följande:

Själv tycker jag inte armar med så mycket kräm att det skyddar är särskilt snygga Men känner du så är väl krämkladd det bästa alternativet för dig?

• Mooomin

De flesta som säljs är dåliga, ja, mem läser man på så finns det några giftfria bra alternativ.

KarlaVonRymden skrev 2016-06-03 12:30:57 följande:

Solkrämerna ii sig är cancerframkallande.

Det är nu vi nordbor lagrar en massa Dvitamin för hela året.

• Mooomin

Precis. Men väljer man med omsorg så finns det ganska bra alternativ. Men då är de dyrare och man får leta med ljus och lykta! Man ska absolut inte köpa de "kända" märkena.. Min 8-månaders har en med fysikaliskt filter. Den är vit, men smörjer man noga med den så blir den inte så himla vit på huden faktiskt.

pigglet skrev 2016-06-04 20:05:03 följande:

Det är 2 olika sätt att skydda. "De vita" finns fortfarande, de har ett fysikaliskt skydd. Dvs krämen lägger sig utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna.

Den kräm som tränger in i huden utan att lämna en hinna har kemiskt filter. De tränger in i huden och skyddar därifrån. Nackdelen, så vitt jag förstår, är just att alla kemikalier hamnar i kroppen.

Själv skulle jag ALDRIG välja kemikaliskt filter. Då är vi hellre vit-kladdiga...

• Mooomin

Jaså? I diverse gift/kemikalie-guider/studier så har Nivea fått rätt dåliga resultat när det kommer till hormonstörande ämnen, allergiframkallande ämnen och nanopartiklar osv..

Aniiee skrev 2016-06-04 20:44:38 följande:

Fast med tanke på att australienska cancerrådet har Nivea högst upp på sin lista över bäst solskyddskrämer så finns det säkert kända märken man kan köpa......

Svar på tråden Solskydd för fattiga