• pigglet

Solskydd för fattiga

Vi smörjer bara de delar som inte skyddas av kläder eller solskyddsdräkter. Hela familjen klarar ett par veckor utomlands på en flaska. Jag gillar inte ingredienserna i krämerna, tror inte det är ett dugg nyttigt.

Skulle jag vara känslig för solljus så skulle jag satsa på en bra hatt. Och så skaffa solskyddskläder. De håller rätt många år, om man inte badar massor i klorbassänger. Tycker man de är dyra ändå så köper man på tradera tex.

• pigglet
    Mooomin skrev 2016-06-03 12:46:49 följande:

Jag använder en kräm som inte blir vit på huden, den går in i huden och skyddar mot sol trots att den inte ligger som ett lerlager på huden. De flesta solskydd är inte sådär vita längre, det finns ju t.o.m genomskinliga sprayer. Hur jag märker att den skyddar ändå, jo, jag blir inte det minsta röd. Så bara snygga linnen och korta shorts här! ;D

Det är 2 olika sätt att skydda. "De vita" finns fortfarande, de har ett fysikaliskt skydd. Dvs krämen lägger sig utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna.

Den kräm som tränger in i huden utan att lämna en hinna har kemiskt filter. De tränger in i huden och skyddar därifrån. Nackdelen, så vitt jag förstår, är just att alla kemikalier hamnar i kroppen.

Själv skulle jag ALDRIG välja kemikaliskt filter. Då är vi hellre vit-kladdiga...
Svar på tråden Solskydd för fattiga