• Aniiee

Solskydd för fattiga

Kläder? En vanlig, vit T-Shirt har sollskyddsfakor 10... ett par jeans har 1500.

Helt ärligt, hur ofta är uv-index över 3 i Sverige? Mellan 18 juni och 3 juli, typ? (skämtar)

Solskyddsfaktor över 30 är helt totalt onödig, eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg på att det fungerar bättre, skillnaden mellan 30 och 100 är så marginell att det inte ens räknas. I Australien får de inte ens saluföra solskydd över 30 pga av detta.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2016-06-02 21:26:53 följande:
    Undrar hur de kommit fram till det, for att t-shirt skulle ha bara 10 tror jag inte ett dugg på. Har man en vanlig t-shirt blir man varken brun eller bränd om man så är i solen en hel sommar. Och eftersom en faktor over 50 inte ens tillfor nåt av värde, hur kan man säga jeans har 1500??
    "Bara" är ju inte så bara, om max relevant solskydd är 30 (inte 50). Det är en tredjedel. 

Det är en jäkla skillnad på 100 (som jag tror är högsta faktorn man kan köpa på burn/flaska, helt i onödan) och 1500, även om 1500 inte "tillför" något rent praktiskt för människor. Det är väl lite som att räkna pi. De flesta bryr sig inte om siffrorna efter 3.14, men de finns där ändå, vad folk än bryr sig om/tycker.
  • Aniiee
    Mooomin skrev 2016-06-04 20:20:41 följande:

Precis. Men väljer man med omsorg så finns det ganska bra alternativ. Men då är de dyrare och man får leta med ljus och lykta! Man ska absolut inte köpa de "kända" märkena.. Min 8-månaders har en med fysikaliskt filter. Den är vit, men smörjer man noga med den så blir den inte så himla vit på huden faktiskt.

Fast med tanke på att australienska cancerrådet har Nivea högst upp på sin lista över bäst solskyddskrämer så finns det säkert kända märken man kan köpa......
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-04 23:44:39 följande:
    Exakt det jag va inne på tidigare om att ljushyade inte ska bränna sig utan sola lagom så huden blir brun (inte röd!) och på så vis ger naturligt skydd mot solens strålar. :)
    Om det bara gällde alla =/
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-04 23:59:52 följande:
    Hur menar du?
    Jag menar att det finns ganska många människor som över huvud taget inte kan bygga upp det där lagom, naturliga solskyddet alls. Däribland jag själv. 
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-05 00:23:11 följande:
    Jag förstår. Min kunskap om sånt här e ju ganska teoretisk.
    Hoppas du kan få glädje av sommarens solsken ändå!
    Och min är extremt praktisk =P Inte ens efter 6 månader i New Orleans hade jag något som kunde påminna om en solbränna =D Men mitt råguldsröda hår var guldigare än någonsin.....
Svar på tråden Solskydd för fattiga