• flygrl

Solskydd för fattiga

cupcakemom skrev 2016-06-01 21:26:43 följande:

Fick förövrigt så sent som idag höra men gud vad du är påklädd klä av dig människa... Eh jag har haft T-shirt och shorts idag så på em tog jag tunna byxor och tunn tröja för jag ville inte utsätta mig för mer sol... Folk säger alltid du måste bränna dig rejält då blir du brun sen.. Uh... Tack men nej tack... Jag blir brun om man jämför med mig själv, bredvid andra ser jag fortf blek ut men jag är nöjd med mina fräknar

Dom som säger "du måste bränna dig rejält då blir du brun sen" har fel. Om du bränner dig rejält kommer huden flagna så brun blir du inte. Däremot grundar du för hudcancer. Inget vidare. :/

(Jag vet du inte jagar solbränna men ville ändå påpeka ;)
  • flygrl
    nihka skrev 2016-06-02 22:48:17 följande:
    Om man solar med måtta och bygger upp pigmentet succesivt behövs inte solkrämer. Det är gratis att sätta sig under ett träd och en vit t-shirt som motsvarar solskyddsfaktor 7 har de flesta råd med.
    Exakt det jag va inne på tidigare om att ljushyade inte ska bränna sig utan sola lagom så huden blir brun (inte röd!) och på så vis ger naturligt skydd mot solens strålar. :)
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-04 23:49:22 följande:
    Om det bara gällde alla =/
    You are the creators and the curators of your own lives
    Hur menar du?
  • flygrl
    Monstermamman skrev 2016-06-05 00:10:32 följande:

Det är inte alltid lätt att bara sitta i skuggan och ha tunna kläder på sig om man tillhör kategorin personer som bränner sig på fikarasten när man sitter ute i 30 min. Att bara gå ner på stan och köpa lite mjölk el cykla och hämta barnen kan vara lite besvärligt för oss rödlätta personer.

Jag undviker helst solskydd då jag gärna inte vill använda för mkt kemikalier men det är svårt att ständigt behöva organisera livet efter om man ör insmord el inte. En oväntad promenad mitt på dagen kan resultera i röda underarmar på kvällen," fel" ställe i väntan på bussen och vips så är pannan illröd.

Är så glad att ett av mina barn inte har ärvt mina gener när det gäller solen. Kämpar dagligen med att förklara för anda barnet att det inte fungerar med axelbandsklönningar eller att hon behöver lite längre byxor som även täcker knäveck. Detta trots att hon måste smörja sig på dagis för stt inte må dåligt på kvällen.

Jag förstår det kan va rätt komplicerat. Det e väl också ganska stor skillnad på vit hud beroende på hur mycket pigmentering personen har. Den som e rödlätt som du måste förstås tänka extra mycket på solskydd.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-05 00:16:25 följande:
    Jag menar att det finns ganska många människor som över huvud taget inte kan bygga upp det där lagom, naturliga solskyddet alls. Däribland jag själv. 
    Jag förstår. Min kunskap om sånt här e ju ganska teoretisk.
    Hoppas du kan få glädje av sommarens solsken ändå!
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-05 00:25:54 följande:
    Och min är extremt praktisk =P Inte ens efter 6 månader i New Orleans hade jag något som kunde påminna om en solbränna =D Men mitt råguldsröda hår var guldigare än någonsin.....
    Vi verkar ligga i varsin ände av färgskalan då. New Orleans...coolt som fan även utan solbränna. Och gyllene hår låter vackert! :)
Svar på tråden Solskydd för fattiga