• Moderjord

Köp av bostadsrätt

En fråga gällande att avbryta ett köp.

Har tsm med ägaren gjort prövning till bostadsrättsföreningen vilket gick igenom.

Har även betalat handpenning men inte skrivit under ett köpekontrakt.

Min privata situation har ändrats gällande mitt jobb (som jag inte kunde förutse när jag sökte bostad) .

Kan jag häva köpet? Med risk att jag förlorar handpenningen såklart.

Seriösa svar inte typ att jag var oklok jag kunde inte förutse att företaget jag jobbar på erbjuder jobb på annan ort eller gå hem. Punkt

• Svar på tråden Köp av bostadsrätt
  • Kjell2
    Moderjord skrev 2016-06-02 08:52:55 följande:

Har tsm med ägaren gjort prövning till bostadsrättsföreningen vilket gick igenom.

Min privata situation har ändrats gällande mitt jobb (som jag inte kunde förutse när jag sökte bostad) .

Seriösa svar inte typ att jag var oklok jag kunde inte förutse att företaget jag jobbar på erbjuder jobb på annan ort eller gå hem. Punkt

Ja, du kan häva köpet. Men du får stå eventuell extrakostnader som detta förorsakar säljaren. Det kan både blir mer eller mindre än handpenningen. Börja med att kontakta mäklaren snarast.

• Moderjord

Grejen är den att säljaren säljer själv.

Finns ingen mäklare med i affären.

• nuharjagbytt

Hur kommer det sig att du betalat handpenning utan att ha skrivit kontrakt? Det brukar stå i kontraktet vad som gäller om man avbryter. Dessutom att kontraktet bara gäller om föreningen godkänner. Så normalt sett behöver inte föreningen godkänna innan ni skriver kontrakt men saker kan naturligtvis hanteras annorlunda i olika föreningar.

Rent spontant tycker jag du inte är bunden till något när kontraktet inte är påskrivet. Men kan bli svårt att få tillbaks handpenningen. Att föreningen är inblandad ska inte göra någon skillnad.

• Moderjord

Tack för ditt svar.

Känner mig som en amatör, inte lätt när man är relativt ung och dum. Första lägenheten (svårt att få annan bostad än just bostadsrätt).

Nu när jag har googlat runt så inser jag att saker och ting skett i lite fel ordning så att säga.

Jag skulle tex inte ha betalat handpenning utan t ex antingen skrivit på ett avtal med en reservation om föreningen inte godkände mig. Och i detta skede betala handpenning och resterande vid tillträde.

Först då anser jag att jag i princip är "fast" i köpet.

Men så som det ser ut nu så finns inget annat skrivet än förfrågan till föreningen och det kan väl inte vara juridiskt bindande?

Eller kan det anses vara det i kombo med inbetald handpenning?

Surt det här då jag inte är orsaken till problemet

• Kjell2

Kontakta säljaren snarast.

Då ni kommit överens om pris mm, betalt handpenning, sökt om medlemskap kan ni nog båda ses som bundna av avtalet.

Grundregeln när det gäller avtal är att avtal ska hållas. Kan man inte hålla avtalet så är man skyldig att ersätta motpartens extrakostnader. T ex ny annonsering eller att säljaren får ett lägre pris vid nästa försäljning.

Ett idé kan vara att genomföra köpet och sen sälja själv direkt.

• Moderjord

Okej

Tack för ditt svar.

Jag kommer kontakta säljaren, måste jag göra i vilket fall. För att se vart vi "står" i den här nya situationen som uppstått för min del.

Men handpenningen skulle inte det ev kunna täcka vissa nya kostnader som säljaren får eller riskar jag handpenning plus ut med nya pengar även om de nya kostnaderna inte överstiger handpenningen?

• Kjell2
    Moderjord skrev 2016-06-02 10:46:20 följande:

Okej

Tack för ditt svar.

Jag kommer kontakta säljaren, måste jag göra i vilket fall. För att se vart vi "står" i den här nya situationen som uppstått för min del.

Men handpenningen skulle inte det ev kunna täcka vissa nya kostnader som säljaren får eller riskar jag handpenning plus ut med nya pengar även om de nya kostnaderna inte överstiger handpenningen?

Har ni ingen vitesklausul, vilket jag inte tror, ska handpenning användas för att täcka säljaren skada. Blir skadan mindre än handpenningen ska du ha tillbaka delar, blir den mer får du skjuta till mera pengar.

• Moderjord

Tack för ditt svar

Vi har inte skrivit någonting annat än överlåtelseavtal som skickats in till bostadsrättsföreningen.

Det uppfattade jag är för att föreningen ska godkänna mig som ny hyresgäst.

Inget annat finns skrivet.

Att jag betalade handpenning kändes helt okej när Överlåtelseavtalet skrevs under.

• nattuv
    Moderjord skrev 2016-06-02 08:52:55 följande:

Om jag inte minns fel så är det bara kontrakt som anses bindande vid bostadsaffärer. Utan underskift inget avtal oavsett vad man kommit överens om.

MEN KONTAKTA EN JURIST. Kostnaden är försumbar jämfört med ett lägenhetsköp och med en riktig jurist att hänvisa till har du en starkare förhandlingsposition gentemot din motpart.

Lita inte på råd som du får via ett forum när det gäller juridik eller medicin. Det kan vara en kunnig person på andra sidan men det kan också hända att det är någon som kommer med tvärsäkra påståenden utan någon som helst substans. Oftast är det dessutom svårt att få hela bilden klar för sig om kommunikationen bara sker genom ett forum.

Som avslutning, återigen, kontakta en jurist och gör det nu. Ta med dig alla eventuella papper, uppgifter och frågor till juristen. Samt var inte snäll. Köp inte lägenheten även om motparten försöker få dig att känna skuldkänslor eller skrika. Det är du som bestämmer om du vill köpa. Låt ingen pressa dig.
  • Kjell2
    Moderjord skrev 2016-06-02 12:05:32 följande:

Tack för ditt svar

Vi har inte skrivit någonting annat än överlåtelseavtal som skickats in till bostadsrättsföreningen.

Det uppfattade jag är för att föreningen ska godkänna mig som ny hyresgäst.

Inget annat finns skrivet.

Att jag betalade handpenning kändes helt okej när Överlåtelseavtalet skrevs under.

Beroende på hur överlåtesleavtalet är formulerat kan det ses som ett köpeavtal. Står det saker som pris, tillträde, vilka ni är och vad det gäller är det väldigt likt ett kontrakt.

Ta först kontakt med säljaren och stäm av. Kan ni inte komma överrens vänd dig till ett proffs för hjälp.

• nuharjagbytt
    Moderjord skrev 2016-06-02 09:24:13 följande:

Tack för ditt svar.

Känner mig som en amatör, inte lätt när man är relativt ung och dum. Första lägenheten (svårt att få annan bostad än just bostadsrätt).

Nu när jag har googlat runt så inser jag att saker och ting skett i lite fel ordning så att säga.

Jag skulle tex inte ha betalat handpenning utan t ex antingen skrivit på ett avtal med en reservation om föreningen inte godkände mig. Och i detta skede betala handpenning och resterande vid tillträde.

Först då anser jag att jag i princip är "fast" i köpet.

Men så som det ser ut nu så finns inget annat skrivet än förfrågan till föreningen och det kan väl inte vara juridiskt bindande?

Eller kan det anses vara det i kombo med inbetald handpenning?

Surt det här då jag inte är orsaken till problemet

Det är bra att du lyssnar på Kjell risken är stor att det muntliga avtalet är bindande. Insåg dessutom att om ni skrivit på en överlåtelse och lämnat till föreningen kan den jämställas med ett avtal. Överlåtelsen innehåller personuppgifter köpesumma och inflyttningsdatum mm. Vet inte vad du menar med prövning hos föreningen. Men prata som sagt med säljaren. Men om han begär mer pengar så måste han bevisa kostnaderna.

Det är ett tag sedan jag skrev men det blev inte skickat.
  • Moderjord

Tack alla som svarat på ett bra sätt i den här tråden.

Det har hjälpt mig att sortera mina tankar och hur jag ska agera.

Jag kommer i första hand kontakta säljaren för att höra/se reaktionen och om vi kan lösa det på ett enkelt sätt, ge och ta.

Om inte det fungerar så får jag kolla med en jurist vad som gäller och "stå på mig".

Tredje alternativet är att helt enkelt bita i det sura äpplet och fullfölja köpet och sälja direkt. (känns surt då detta är en omständighet jag inte kunde råda över)

Ett förtydligande gällande Överlåtelseavtalet, det innebär att bostadsrättsföreningen gör kontroll på mig som köpare. Att jag inte har betalningsanmärkningar, fast inkomst osv. I avtalet finns även inflyttningsdatum, pris mm.

Det är väl det som eventuellt kan vara ett problem att det anses vara bindande fast vi inte har skrivit på det jag anser vara det "riktiga" köpekontraktet

• Kjell2

TS:
    Tänk på att vid hävning av dig ska inte säljaren ha mer pengar än uppkomna extrakostnader. Är det mindre än handpeningen har du rätt att få tillbaka delar av handpeningen.

Exkrakostander kan vara:
    Ny annonsering
    Kostnader för dubbelt boende
    Lägre försäljningpris än det ni var överrens om.

• Moderjord

Tack så mycket för tipset Kjell 2 det ska jag ta med mig när vi diskuterar detta.

Alla svar har varit till stor hjälp. Är tacksam

• ulanta

Helt absurt att köpa boende nu när bubblan är mer en dubbelt så stor som på 90 talet. Svenska privatbelåningen är störst i världen. På 90 talet när bubblan sprack fick folk med 500k-1milj kr i lån sälja sina bostäder för typ 5000kr. Räntor på mellan 20-500%. Många bostadsrättsöreningar konkade, lyxkonsumptionen sjönk lavinartat som följd gick arbetslösheten från 1,1% till 9,6%. Det är bara få år det handlar om nu innan samma sits fast denna gång ännu värre.

• Anonym (Jurist/mäklar-student)

För att avtal om köp av BR ska gälla måste vissa formkrav vara uppfyllda, enl 6:4 bostadsrättslagen. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av köpare och säljare. Köpehandlingen ska innehålla uppgift om lägenheten som överlåtelsen avser samt ett pris.

Har avtal ingåtts är ni båda bundna till det. Bryter du avtalet blir du ersättningsskyldig.

• Butterscotch
    ulanta skrev 2016-06-02 21:30:40 följande:

Helt absurt att köpa boende nu när bubblan är mer en dubbelt så stor som på 90 talet. Svenska privatbelåningen är störst i världen. På 90 talet när bubblan sprack fick folk med 500k-1milj kr i lån sälja sina bostäder för typ 5000kr. Räntor på mellan 20-500%. Många bostadsrättsöreningar konkade, lyxkonsumptionen sjönk lavinartat som följd gick arbetslösheten från 1,1% till 9,6%. Det är bara få år det handlar om nu innan samma sits fast denna gång ännu värre.

Tror du att det är rimligt att förvänta sig en kris av samma dignitet idag? Ser du några särskilda anledningar till en sådan ny kris (politiska beslut, reformer etc)?

Privatbostäder förlorade upp till 2/3 av värdet i 90-talskrisen, men jag tror att 15-20% var mer vanligt. Antar att bostadens läge var en avgörande faktor där. 
  • ulanta
    Butterscotch skrev 2016-06-03 14:12:00 följande:

Tror du att det är rimligt att förvänta sig en kris av samma dignitet idag? Ser du några särskilda anledningar till en sådan ny kris (politiska beslut, reformer etc)?

Privatbostäder förlorade upp till 2/3 av värdet i 90-talskrisen, men jag tror att 15-20% var mer vanligt. Antar att bostadens läge var en avgörande faktor där. 

Ja läser man om hur bubblor uppstår och spricker så är en sak klar. När en majoritet ser det som en bubbla och köplusten sjunker då smäller det. Indikationerna man ser nu är att politikerna, media och näringslivet som under många år förnekat bubblan istället i klar majoritet börjat tala om bostadsbubblan som existerande och omöjlig att hantera. Vi är verkligen på toppe. I världen när det gäller privatbelåning. 90talets skattereform gör så att råntan inte kan gå upp till 500% igen. Men en stor andel svenskar skulle inte klara 7-10% ränta heller.
  • Anonym (Vilken skattereform?)
    ulanta skrev 2016-06-04 14:20:39 följande:

Ja läser man om hur bubblor uppstår och spricker så är en sak klar. När en majoritet ser det som en bubbla och köplusten sjunker då smäller det. Indikationerna man ser nu är att politikerna, media och näringslivet som under många år förnekat bubblan istället i klar majoritet börjat tala om bostadsbubblan som existerande och omöjlig att hantera. Vi är verkligen på toppe. I världen när det gäller privatbelåning. 90talets skattereform gör så att råntan inte kan gå upp till 500% igen. Men en stor andel svenskar skulle inte klara 7-10% ränta heller.

Vilken skattereform menar du då? Att det blev 500% en stund på 90-talet hade med valutan att göra och att de försökte skydda den svenska kronan.
Svar på tråden Köp av bostadsrätt