Moderjord skrev 2016-06-02 08:52:55 följande:
En fråga gällande att avbryta ett köp.
Har tsm med ägaren gjort prövning till bostadsrättsföreningen vilket gick igenom.
Har även betalat handpenning men inte skrivit under ett köpekontrakt.
Min privata situation har ändrats gällande mitt jobb (som jag inte kunde förutse när jag sökte bostad) .
Kan jag häva köpet? Med risk att jag förlorar handpenningen såklart.
Seriösa svar inte typ att jag var oklok jag kunde inte förutse att företaget jag jobbar på erbjuder jobb på annan ort eller gå hem. Punkt
Om jag inte minns fel så är det bara kontrakt som anses bindande vid bostadsaffärer. Utan underskift inget avtal oavsett vad man kommit överens om.
MEN KONTAKTA EN JURIST. Kostnaden är försumbar jämfört med ett lägenhetsköp och med en riktig jurist att hänvisa till har du en starkare förhandlingsposition gentemot din motpart.
Lita inte på råd som du får via ett forum när det gäller juridik eller medicin. Det kan vara en kunnig person på andra sidan men det kan också hända att det är någon som kommer med tvärsäkra påståenden utan någon som helst substans. Oftast är det dessutom svårt att få hela bilden klar för sig om kommunikationen bara sker genom ett forum.
Som avslutning, återigen, kontakta en jurist och gör det nu. Ta med dig alla eventuella papper, uppgifter och frågor till juristen. Samt var inte snäll. Köp inte lägenheten även om motparten försöker få dig att känna skuldkänslor eller skrika. Det är du som bestämmer om du vill köpa. Låt ingen pressa dig.