• Kjell2

Köp av bostadsrätt

Moderjord skrev 2016-06-02 08:52:55 följande:

En fråga gällande att avbryta ett köp.

Har tsm med ägaren gjort prövning till bostadsrättsföreningen vilket gick igenom.

Har även betalat handpenning men inte skrivit under ett köpekontrakt.

Min privata situation har ändrats gällande mitt jobb (som jag inte kunde förutse när jag sökte bostad) .

Kan jag häva köpet? Med risk att jag förlorar handpenningen såklart.

Seriösa svar inte typ att jag var oklok jag kunde inte förutse att företaget jag jobbar på erbjuder jobb på annan ort eller gå hem. Punkt

Ja, du kan häva köpet. Men du får stå eventuell extrakostnader som detta förorsakar säljaren. Det kan både blir mer eller mindre än handpenningen. Börja med att kontakta mäklaren snarast.

• Kjell2

Kontakta säljaren snarast.

Då ni kommit överens om pris mm, betalt handpenning, sökt om medlemskap kan ni nog båda ses som bundna av avtalet.

Grundregeln när det gäller avtal är att avtal ska hållas. Kan man inte hålla avtalet så är man skyldig att ersätta motpartens extrakostnader. T ex ny annonsering eller att säljaren får ett lägre pris vid nästa försäljning.

Ett idé kan vara att genomföra köpet och sen sälja själv direkt.

• Kjell2
    Moderjord skrev 2016-06-02 10:46:20 följande:

Okej

Tack för ditt svar.

Jag kommer kontakta säljaren, måste jag göra i vilket fall. För att se vart vi "står" i den här nya situationen som uppstått för min del.

Men handpenningen skulle inte det ev kunna täcka vissa nya kostnader som säljaren får eller riskar jag handpenning plus ut med nya pengar även om de nya kostnaderna inte överstiger handpenningen?

Har ni ingen vitesklausul, vilket jag inte tror, ska handpenning användas för att täcka säljaren skada. Blir skadan mindre än handpenningen ska du ha tillbaka delar, blir den mer får du skjuta till mera pengar.

• Kjell2
    Moderjord skrev 2016-06-02 12:05:32 följande:

Tack för ditt svar

Vi har inte skrivit någonting annat än överlåtelseavtal som skickats in till bostadsrättsföreningen.

Det uppfattade jag är för att föreningen ska godkänna mig som ny hyresgäst.

Inget annat finns skrivet.

Att jag betalade handpenning kändes helt okej när Överlåtelseavtalet skrevs under.

Beroende på hur överlåtesleavtalet är formulerat kan det ses som ett köpeavtal. Står det saker som pris, tillträde, vilka ni är och vad det gäller är det väldigt likt ett kontrakt.

Ta först kontakt med säljaren och stäm av. Kan ni inte komma överrens vänd dig till ett proffs för hjälp.

• Kjell2

TS:
    Tänk på att vid hävning av dig ska inte säljaren ha mer pengar än uppkomna extrakostnader. Är det mindre än handpeningen har du rätt att få tillbaka delar av handpeningen.

Exkrakostander kan vara:
    Ny annonsering
    Kostnader för dubbelt boende
    Lägre försäljningpris än det ni var överrens om.

Svar på tråden Köp av bostadsrätt