Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

Dragits pengar från mitt konto

Jag såg när jag loggade in på min bank att det idag dragits 1887(!) kr från mitt konto. Jag har ingen aning om vad det är, referensen är ""försäkringsaktie"någon som vet vad det är? Måste ju vara något som dragits automatiskt, men varför och vad är det? ...... Otur att jag hade så mycket på kontot, brukar jag inte ha...

• Svar på tråden Dragits pengar från mitt konto
  • MoaElis

Jag har givetvis inte köpt något, då hade jag väl inte frågat vad det var. Så dum är jag faktiskt inte. Jag har frågat banken men det lär ta ett par dagar för de att svara.

• MoaElis

Jag har kontakta banken via mejl. Jag tänkte om någon vet vad det är för något men förlåt så otroligt mycket om det stör er. Det måste vara jobbigt.

• MoaElis

Jag är inte dum i huvudet utan förstår att jag förmodligen hade fått snabbare svar om jag ringt dit. Nu valde jag dock att mejla av olika anledningar. Jag tänkte om det är någon form av försäkring som dras från alla med swedbank eller något liknande, eftersom att det inte är något jag beställt eller betalat för själv. Då vet förmodligen någon här vad det är. Annars får jag förhoppningsvis svar av banken imorgon.

• MoaElis

Fast jag har ju mitt kort och har inte gett ut uppgifterna till någon mysko sida, så det känns inte så troligt att det är något sådant.

• MoaElis

Du menar att det kan dras tusentals kronor från ens konto totalt random? Märkligt då att människor har några pengar kvar alls på sina konton, måste jag säga.

• MoaElis

Jag har inte lämnat mitt kort till någon, och 9 gånger av 10 när en handlar på nätet behöver man ju fylla i ett lösenord. 

Eh, jag har inte startat några tidigare trådar om det. 

• MoaElis

Det känns mycket bättre att bli hånad också. Tack. Jag tror dock inte banken har öppet nu. 2000:- kr är runt halva min inkomst så jag tror nog att jag tycker det är rätt viktigt.

Givetvis har jag överfört pengarna som blev kvar på mitt konto på sparkontot nu i säkerhets skull. Mina kortuppgifter vet jag dock att ingen kan ha fått tag på.

• MoaElis
    Ansor89 skrev 2016-06-02 21:02:49 följande:

Har du telefonbanken med personlig service kan dom informera dig om vem/vilket företag som har dragit pengarna!

Jag tror tyvärr inte det. Blev nyligen lurad på 1650 kr (Det går bra nu) och swedbank kunde inte ge ut några uppgifter alls. Det är om polisen gör en utredning en kanske kan få reda på det. I det fallet hade jag dock ett kontonummer. Nu har jag bara en referens. Jag hoppas dock att de kan säga om det är ett företag.
  • MoaElis

Jag ser det inte som en omöjligt att någon kan veta vart någons pengar har dragit när en har en referens, som kan komma från ett företag. Men jag förstår att det är roligt att idiotförklara människor - då känner en sig ju lite bättre själv. Herregud. 

Det går inte att göra en kortreklamation på summan vilket betyder att det inte kan vara någon som fått tag på mina kortuppgifter. Kortet är dock spärrat nu ändå, så ni kan sluta dra era förutfattade meningar.

• MoaElis
    ITpappan skrev 2016-06-03 07:14:29 följande:
    Har du kollat dina Autogiromedgivanden?
    Jag har inga.
  • MoaElis

Jag var tydligen inte tydlig nog med att jag har pratat med banken. Som vanligt kunde de inte göra mer än att spärra kortet. 

På swedbank kan en göra en reklamation på felaktiga kortköp, vilket inte gick på den summan. Jag har inte shoppat på någon ny sida, det är 3-4 som jag handlat från i flera år. (via nätet) I fysiska butiker handlar jag bara mat. Så det här är väldigt märkligt men jag lär inte få tillbaka pengarna. 

• MoaElis

Jag har ingen aning, den summan pengar syns inte när man ska välja vad man ska reklamera.

• MoaElis

Det står Bg-bet via inter. sedan i både referens och meddelande står det "Försäkringsaktie". Jag har dock inte köpte något sådant (eller något alls det datumet, speciellt inte för den summan) så det är väldigt märkligt.

• MoaElis
    Aikido skrev 2016-06-03 14:14:57 följande:
    Inte exakt samma sak men vi som stalkar dig har ju sett dig ha problem med kortköp på nätet, konstigheter med delbetalningar, blivit lurad vid köp av konsertbiljetter och möjligen någonting mer.
    Vilka sjuka anklagelser. Ja, jag har blivit lurad nyligen. Dumma mig! Det är dock första gången det händer mig. I övrigt har jag aldrig haft några problem. 
  • MoaElis

Summan syns inte där och det kan inte stämma eftersom att jag inte betalat in något.

• MoaElis

Banken sa för övrigt samma sak, att det ska stå vart det har betalats till vid bg betalningar/historik+att det ska ha betalats via internetbanken. Men det syns inte där och jag har inte köpt något.. Det är hur konstigt som helst.

• MoaElis

Om någon har betalat det från min internetbanken måste ju någon ha kapat min ID. Jag har ingen aning vad som kan ha hänt i alla fall. Väldigt märkligt att det inte syns någonstans där det bör synas. 

• MoaElis

Då är mysteriet löst tillslut. Det är Agria som det blivit något konstigt med. Jag har redan betalt för försäkringen (jag vet att pengarna drogs då) och har det inte på autogiro. Men då lär jag nog få tillbaka pengarna i alla fall. 

Svar på tråden Dragits pengar från mitt konto