• Anonym (Provera)

    Sluta tidigare med provera

    Är det någon som avslutat med provera tidigare, efter cirka 4 dagar av kuren?
    Gynekologen ville att jag skulle äta provera i 10 dagar.
    Men då kommer min man vara borta vid ägglossning isåfall.
    Så jag vill chansa på att få mens snarast så att vi eventuellt hinner med en ägglossning innan han åker!
    Vad tror ni, fick ni mens fort efter provera?

  • Svar på tråden Sluta tidigare med provera
  • Malin 845

    Hej!
    Risken finns att du inte får mensen alls av knappt halva dosen. Sen så kan det ta upp till en vecka efter man tagit sista tabletten innan man börjar blöda. Så då är det väl kört ändå? Har du egen ägglossning?
    Jag tycker verkligen du borde ta tabletterna alla 10 dagarna!
    Jag tog 10 dagar och tog 5 dagar innan jag fick mensen :).

  • Anonym (Provera)

    Tack för ditt svar! :)
    Jag brukar ha ägglossning på dag 11 och min cykel är 24 eller 25 dagar. 
    Jag fick ett MA för snart tre veckor sedan och har sedan dess blött lite och haft lite rester fram tills nu. 
    Gynekologen sa att för att få en koll på cykeln, så ska jag använda provera i 10 dagar. Sedan verkar det som att jag har ganska lågt progesteron.
    Jag tänkte om jag tog den fjärde och sista tabletten imorse kanske jag hinner få ägglossning innan den 12/6.

  • Malin 845
    Anonym (Provera) skrev 2016-06-02 21:25:15 följande:

    Tack för ditt svar! :)
    Jag brukar ha ägglossning på dag 11 och min cykel är 24 eller 25 dagar. 
    Jag fick ett MA för snart tre veckor sedan och har sedan dess blött lite och haft lite rester fram tills nu. 
    Gynekologen sa att för att få en koll på cykeln, så ska jag använda provera i 10 dagar. Sedan verkar det som att jag har ganska lågt progesteron.
    Jag tänkte om jag tog den fjärde och sista tabletten imorse kanske jag hinner få ägglossning innan den 12/6.


    Men då borde du verkligen ta hela kuren! För att få koll på cykeln :). Du kan ju smörja med progesteronkräm om du har progesteronbrist :)

    Sen är "problemet" att tar du sista tabletten idag, så kanske du får mensen nästa fredag och då lär du inte få äl tills 12/6 ändå :/. Mitt tips är att pausa denna cykeln och kör igång igen nästa :). Så du låter kroppen bli av med resterna!
    Varför måste du få äl innan 12/6? :)
  • Anonym (Provera)

    Ja det kanske är tokigt :) men han åker sedan bort i flera veckor.
    Jag få fundera på det tills imorgon, så får jag se hur jag gör!

Svar på tråden Sluta tidigare med provera