• Lavelii

Resa med en 9/10 mån bebis - airshell o tips.

Hej.

Åker till Turkiet i 3 veckor i slutet på juli och det är första ggn vi reser med ett barn.

Vill ni med erfarenhet av att resa med barn skriva ner vad vi INTE får glömma, era tips

Lillen kommer vara ca 10 mån vid utresa.

Hur funkar det med barnmat där? Någon som vet hur utbudet ser ut där?

Blöjor - packa med eller köpa där?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av airshell? Hur var det? Förstått att väskan är gigantisk o lite otymplig att släpa på men det tänker jag att man får ta. Något vi bör tänka på om vi väljer att boka med airshell?

Vi kommer resa med en Bugaboo Bee3, någon som

Haft ner en sådan i en airshell? Kan man ta väskan för sulky ist för den stora för ligg o sittvagnar?

Tacksam för avar

//L

• Svar på tråden Resa med en 9/10 mån bebis - airshell o tips.
  • Alexi

Vi hade airshell när vi hade med vår stora Emmaljungavagn. Det funkade bra. Men ja, airshellväskan är väldigt otymplig att förvara på resmålet osv. Men vi var väldigt rädda om vår vagn så det var värt det då. Senare resor har vi inte gjort så dock.

• Lavelii
    Alexi skrev 2016-06-05 11:00:45 följande:

Vi hade airshell när vi hade med vår stora Emmaljungavagn. Det funkade bra. Men ja, airshellväskan är väldigt otymplig att förvara på resmålet osv. Men vi var väldigt rädda om vår vagn så det var värt det då. Senare resor har vi inte gjort så dock.

Var flög ni från? Vi flyger från Arlanda. Tänker om det var omständigt att hämta ut väskan o så?

Vi är också väldigt måna om vår vagn. Köpt den alldeles nyligen just för att använda som resevagn o "sommarvagn". Kände att vår donkey blir alltför stor att bära med o även att ha på resemålet.
  • Alexi

Vi flög från Arlanda men det var sju år sedan så det kan ju ha ändrats...

• Lavelii
    Alexi skrev 2016-06-05 18:41:18 följande:

Vi flög från Arlanda men det var sju år sedan så det kan ju ha ändrats...

Ok! Upplevde ni det smidigt att hämta ut o så då?

Någon annan som har erfarenhet och/eller tips?
  • Rani

Slå in vagnen i bubbelplast eller något annat som ni kan slänga när ni kommer fram istället. Vi har kört med tjock plastsäck. Har funkat alla gånger.

• Rani

Eller bara köp en billig extravagn. Ni behöver ju inte släpa med den dyra vagnen för en kort semester.

• Rani
    Rani skrev 2016-06-06 22:16:43 följande:

Eller bara köp en billig extravagn. Ni behöver ju inte släpa med den dyra vagnen för en kort semester.

Begagnad.
  • Sommar15

Har inte varit i Turkiet men reste till USA med min dotter i vintras, hade en resevagn som man kunde ta med som handbagage då för det verkade så krångligt med airshell men om ni redan köpt er vagn att ha som just resevagn är det tipset kanske inte så bra :)

Vi hade lite mat o blöjor med oss men bara för att "slussa" över till det som fanns där, typ för några dagar. Är ert barn dessutom 9-10 mån (vår var yngre) kan hen ju äta rätt mycket vanlig mat (frukt, bröd, grönsaker osv) så behöver kanske inte lika mycket barnmat annat än nån gång per dag? Är barnet kinkigt med mat hade jag kanske tagit med nån gröt eller välling eller så som den tyckte om, så har man alltid något att ge och det tar ju inte så stor plats i väskan med nåt paket pulver.

Släpa heller inte med för mycket leksaker, tar bara plats och nya grejer (typ mammas solglasögon) brukar vara roligare :)

• Lavelii
    Rani skrev 2016-06-06 22:14:14 följande:

Slå in vagnen i bubbelplast eller något annat som ni kan slänga när ni kommer fram istället. Vi har kört med tjock plastsäck. Har funkat alla gånger.

Bubbelplast var ju bra men hört att försäkring inte täcker om vagnen inte är i någon form av väska - om nu olyckan skulle vara framme?

Detta är vagnen vi köpt just för när vi är o reser. Vi ville ha en ordentlig vagn som ändå blir mer kompakt än vår Donkey. Oftast när vi reser iväg så är vi borta 3-4 veckor åt gången o sen är denna lättare att kånka på tåg när man reser inom Sverige. Ville dessutom ha en vändbar vagn, oftast är de billigare/lättare sulkys inte så... :-/
  • Lavelii
    Sommar15 skrev 2016-06-06 22:31:58 följande:

Har inte varit i Turkiet men reste till USA med min dotter i vintras, hade en resevagn som man kunde ta med som handbagage då för det verkade så krångligt med airshell men om ni redan köpt er vagn att ha som just resevagn är det tipset kanske inte så bra :)

Vi hade lite mat o blöjor med oss men bara för att "slussa" över till det som fanns där, typ för några dagar. Är ert barn dessutom 9-10 mån (vår var yngre) kan hen ju äta rätt mycket vanlig mat (frukt, bröd, grönsaker osv) så behöver kanske inte lika mycket barnmat annat än nån gång per dag? Är barnet kinkigt med mat hade jag kanske tagit med nån gröt eller välling eller så som den tyckte om, så har man alltid något att ge och det tar ju inte så stor plats i väskan med nåt paket pulver.

Släpa heller inte med för mycket leksaker, tar bara plats och nya grejer (typ mammas solglasögon) brukar vara roligare :)

Tack för tips! Jo, han kan äta en hel del vanlig mat. Men har dessvärre det inte helt lätt med mat pga en operation han gått igenom som liten. Så han äter inte helt som en 9/10 mån. Mer som 6 mån. Vågar inte riktigt riskera att vara utomlands o att något händer så jag tänker att jag gärna kör på säkra kort när vi är borta. Men kommer försöka laga en del mat till honom o mixa ihop. Gröt äter han till morgon o kväll så det ska definitivt med. Och lite ersättning som extra tillskott. Eventuellt några burkar mat. Färska Frukter finns i mängder där så inga såna burkar behöver kånkas på iaf

Du har helt rätt ang leksaker. Just mina glasögon är roliga att dra i. Eller annat man har på sig
Svar på tråden Resa med en 9/10 mån bebis - airshell o tips.