-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Aurora, Aria eller Willow
-
Du vet väldigt lite om sådant, märker jag. Precis som Hitler.annieh897 skrev 2016-06-05 20:18:57 följande:
Ingenting, herregud. Det var mer hela grejen "den ariska rasen" (Hitler osv) som ploppade upp i mitt huvud.
-
Känner att vi är off topic i namntråden nu. Det var i alla fall aldrig min mening att göra någon upprörd. Jag sa bara vad jag tänkte när jag hörde namnet och menade inget illa.Anonym (Rasist?) skrev 2016-06-05 21:54:47 följande:
Du vet väldigt lite om sådant, märker jag. Precis som Hitler.
-
Min dotter heter Aria, det har funkat väldigt bra hittills :)
Aurora tycker jag är krangligt att säga, och Willow förknippar jag med den där gamla filmen om en dvärg...
-
Jag tog aurora. Här i Norge där jag bor är det relativt vanligt på småflickor och det är också ett ord som används mer aktivt för norrsken än i Sverige. Så tycker det har en fin skandinavisk betydelse samtidigt som det funkar på engelska. Tänker också prinsessa och absolut inte vin trots att jag alltid drack aurora när jag va fjortis ;)
Aria tycker jag också för tankarna till "arisk" och det blir lite konstigt kanske och Willow går mer åt det trashiga hållet på svenska som en del anglosaxiska namn lätt kan göra (typ cassandra, Liam , Kevin etc)
Vi har samma sits som er - amerikansk man och jag som är svensk men bor i Norge sen många år. Har bara pojkar men skickar med min shortlist med flicknamn vi hade som funkade på alla 3 språken enligt oss och som vi gillade
- Edith
- Clara
- Ester
- Hilda
- Ellie -
Kom på 2 till baserat på dina egna förslag
- Aurelia
- Cornelia -
Anonym (gottegris) skrev 2016-06-06 03:26:49 följande:Min dotter heter Aria, det har funkat väldigt bra hittills :) Aurora tycker jag är krangligt att säga, och Willow förknippar jag med den där gamla filmen om en dvärg...
Den där filmen kommer jag ihåg! Gick alltid på tv när jag var liten! Vad heter den? :) -
Den heter just Willow :)ostpaj skrev 2016-06-06 05:40:51 följande:
Den där filmen kommer jag ihåg! Gick alltid på tv när jag var liten! Vad heter den? :)
www.imdb.com/title/tt0096446/ -
Åh, Williow är jättevackert! Engelska namn funkar generellt sett bra i Sverige. Jag har en nära vän som bor i Sverige med sin engelske man och deras barn har typiskt engelska namn (blom- och trädnamn). Det är inga problem utan folk är positivt nyfikna på namnen.
Aurora är för mig tonårsfylla i en park följd av ångest och spya, tyvärr. Aria låter som en opera, men ändå ganska fint. Håller med om stavning Arya är snyggare. -
Jag tycker inte att Willow är i samma (mindre ansedda) kaliber som Cassandra, Kevin m.fl. WillowAnonym (Gudmor) skrev 2016-06-06 04:10:09 följande:
Jag tog aurora. Här i Norge där jag bor är det relativt vanligt på småflickor och det är också ett ord som används mer aktivt för norrsken än i Sverige. Så tycker det har en fin skandinavisk betydelse samtidigt som det funkar på engelska. Tänker också prinsessa och absolut inte vin trots att jag alltid drack aurora när jag va fjortis ;)
Aria tycker jag också för tankarna till "arisk" och det blir lite konstigt kanske och Willow går mer åt det trashiga hållet på svenska som en del anglosaxiska namn lätt kan göra (typ cassandra, Liam , Kevin etc)
Vi har samma sits som er - amerikansk man och jag som är svensk men bor i Norge sen många år. Har bara pojkar men skickar med min shortlist med flicknamn vi hade som funkade på alla 3 språken enligt oss och som vi gillade
- Edith
- Clara
- Ester
- Hilda
- Ellie
har inte haft nån period då mängder av barn döps till det. Eller har det gått mig förbi? Jag tycker att det är fint och personligt. -
Jag gillar Aurora,tycker det är ett mjukt fint namn, betyder " morgonrodnad" ( läste högre upp att det används för " norrsken" i norge) Jag hade en gamelmoster som hette just Aurora,född just runt sekelskiftet så det är ett gammalt traditionellt svenskt namn, Aria är jag inte så förtjust i...men Willow är också fint