• Lilla MJ

Aurora, Aria eller Willow

Jag och min engelske man väntar en flicka i oktober. Jag har 3 barn sedan tidigare, varav ett med honom. Jag ville ha namnet Aurora först, men efter att ha googlat blev jag lite oroad över alla kommentarer om något vin på Systemet (som jag i övrigt aldrig hört talas om). Känns också som lite krångligt att uttala. Maken vill ha namnet Aria, som jag tycker är jättefint på engelska, men låter hårt på svenska. Vi skulle kunna kompromissa kring namnet Willow. Undrar därför vad ni tycker? Vi bor i Sverige - flyttade hit för en månad sedan. De två äldsta syskonen har engelska namn,och den yngsta som har ett svenskt namn.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aurora, Aria eller Willow
  • Lilla MJ

Tack för alla synpunkter och svar! Uppskattas verkligen som "ny" i Sverige (bodde i UK i 11 år).

Blir lite konfunderad över detta med Willow och kommentarer kring namn som Cevin och Tindra. Förstår hur ni tänker, men betyder detta att engelskspråkiga familjer inte kan ge sina barn namn från sin kultur utan att det associeras till sådana namn? Känns ju jättetrist. Mina två äldsta har engelska namn, och blir nu uppriktigt beklämd då jag tänker mig att folk kanske tänker så kring dem (obs att de har rätt ovanliga engelska namn och inget i närheten av Kevin).

Föredrar själv stavningen Aria. Har aldrig sett GoT och visste heller inte att det fanns en person med det namnet i den TV-serien. Visste att det fanns en Aria i Pretty Little Liars då mina tonåringar ser den.

Gillar länken till norrsken med Aurora, då vi ju flyttat hit till norr i samband med hennes födelse. 

Lite funderingar från mig. Ser fram emot att ta del av era tankar!

• Lilla MJ

Gudmor, tack för din lista. Uppskattas! Kommentarer nedan.

- Edith - Finns på min lista också, men min man vägrar då han tycker det är ett tantnamn. För övrigt mycket finare att uttala på engelska än på svenska.

- Clara - Fint, men känner alldeles för många kompisar i min ålder vid namn Clara

- Ester - Detta var också med på vår lista en gång i tiden, men vi förlorade en dotter under graviditeten för 2 år sedan, som vi kallade Esther. Därför skulle det kännas fel använda det nu, då hon hette så. Vackert namn!

- Hilda - Min man vägrar pga tantnamn (ser du ett mönster än? haha)

- Ellie - Känner jättemånga Ellie i England. Mjukt och fint annars.

- Aurelia - Inte för mig

- Cornelia - Känns lite urtjatat

• Flygfotogen
    Anonym (Rasist?) skrev 2016-06-05 21:54:47 följande:
    Du vet väldigt lite om sådant, märker jag. Precis som Hitler.
    Det är väl inte konstigt att man associerar arier till Hitler? Han stal ju ordet.
  • Anonym (Rasist?)
    Anonym (Pilen) skrev 2016-06-06 08:09:47 följande:

Jag tycker inte att Willow är i samma (mindre ansedda) kaliber som Cassandra, Kevin m.fl. Willow

har inte haft nån period då mängder av barn döps till det. Eller har det gått mig förbi? Jag tycker att det är fint och personligt.

Fast det är ju inte namnets popularitet som avgör huruvida det är wt eller ej. Isf hade namnen William, Oskar, Elsa och Julia varit wt, och det är de ju knappast.

Wt-namn är exempelvis: Lennox, Kid, Texas, Phoenix, Tindra, Nova, Glimma, Luna, osv.
  • Lilla MJ

Vad är det som gör ett namn till "wt" då, enligt dig? Vilka kriterier gäller? För om man tittar på dina exempel så verkar det gälla alla namn som inte är traditionella svenska namn, eller?

Ogillar för övrigt uttrycket "wt". Människor är inte skräp, oavsett klasstillhörighet.

• Anonym (Rasist?)
    Lilla MJ skrev 2016-06-06 15:14:01 följande:

Vad är det som gör ett namn till "wt" då, enligt dig? Vilka kriterier gäller? För om man tittar på dina exempel så verkar det gälla alla namn som inte är traditionella svenska namn, eller?

Ogillar för övrigt uttrycket "wt". Människor är inte skräp, oavsett klasstillhörighet.

De namnen jag nämnde är wt även i USA.
  • Lilla MJ

Vet inte vad det är du försöker säga, men jag är just hemkommen efter 11 år i UK, och där finns det helt andra "wt" namn än de du just nämnt. Tindra och Glimma är för övrigt svenska namn som inte finns i engelskspråkiga länder.

Willow är ett gammalt klassiskt, tidlöst engelskt namn och verkligen inte någon nyskapelse som många av de namnen du just nämnt.

• Anonym (Pilen)
    Anonym (Rasist?) skrev 2016-06-06 12:44:39 följande:

Fast det är ju inte namnets popularitet som avgör huruvida det är wt eller ej. Isf hade namnen William, Oskar, Elsa och Julia varit wt, och det är de ju knappast.

Wt-namn är exempelvis: Lennox, Kid, Texas, Phoenix, Tindra, Nova, Glimma, Luna, osv.

Fast namnen som anses wt, vilket är ett uttryck jag ogillar, uppkommer ofta efter någon känd person i ropet vid ett visst tillfälle och blir därmed tidsbestämda och har en peak i sin popularitet. Kevin Costner, Liam i Oasis (?) osv... Min teori stämmer inte på alla dina exempel men så har jag uppfattat fenomenet tidigare.
Svar på tråden Aurora, Aria eller Willow