• 23åring

Inkomst ni under 30 år?

Hej

Undrar om det finns personer som är under 30 (tvungen att dra en gräns någon stans) som vill dela med er av vad ni har för inkomst?

Är själv 23 år, kvinna, har ett barn som nu är 3 år och är gravid med nummer 2, endast studerat ett extra år efter gymnasiet. Är helt skuldfri. Tjänar 25 000kr innan skatt, på det tillkommer några tusenlappar varje månad för resor. Har ockdå mobiltelefon (som jag använder privat) samt liten årsbonus.

Nyfiken på vad fler "unga" personer tjänar. Tycker själv att jag tjänar helt ok, trött på att alla tar för givet att min ekonomi är usel bara för att jag är ung mamma... Så därför jag vill höra vad andra runt min ålder har för ekonomisk situation. Tror jag kommer kunna tjäna 35 000kr innan 30, så är målsättningen idag med snart två små barn att ta hand om parallellt med jobbet. Tänker inte offra all min tid med dem för att få lönen att öka snabbare, då har jag redan så jag klarar mig.

• Svar på tråden Inkomst ni under 30 år?
  • Anonym (30)

Jag är 30, kvinna och har ett barn. Tjänar 27000:- innan skatt som pedagog. Är separerad sedan ett år så har numera "bara" ett litet billån på typ 20' och CSN.

• 23åring

Roligt att ni tagit er tid att svara! Hur ser ni på er kommande löneutveckling?

För egen del hade det bästa för att få upp lönen snabbare varit att byta arbetsgivare (hade i dagens läge haft lätt att få nytt jobb). Byter inte arbetsgivare av två anledningar; dels trivs jag otroligt bra vilket jag värdesätter och sedan är jag lite pessimistisk och vågar inte tro att dessa goda tider kommer hålla i sig i evigheter. Där jag är nu är jag inte längre den som varit kortast anställd med mina arbetsuppgifter och då det i huvudsak är "sist in, först ut" som tillämpas om man skulle bli tvungen att säga upp personal är anställningstiden hos samma företag viktig för mig. Därav valet att inte byta arbetsgivare innan jag samlat på mig mer erfarenhet.

• AnniAy
    Anonym (ung mamma) skrev 2016-06-06 02:33:05 följande:
    bra jobbat, 29k är väldigt bra inkomst tycker jag.
    Vad jobbar du med?
    Tack de tycker jag med haha men kan dock höja om jag faktiskt jobbar men som sagt mammaledigheten och sjukskrivningar på det har tagit sin tid :) jobbar som frisör
  • Anonym (80BC)

När jag var 23 så tjänade jag ca 21000kr mån ungefär.
    Men det här var ca 2002-2003 och jag hade inte studerat mer än gymnasiet vid den tidpunkten. Idag ser det annorlunda ut!!

• Anonym (L)

Jag är 24 år, kvinna, högskoleutbildad. Tjänar 35.000 kronor före skatt.

Har också jobbat på samma företag och lyckats öka min lön där. Hur? Alltid gjort ett riktigt bra jobb (istället för att "bara göra mina uppgifter") och därmed haft något att peka på i löneförhandlingar. Även visat mig lojal till bolaget och i kombo med ovan nämnda kunnat visa på att "jag är en investering". 

• 23åring
    Anonym (L) skrev 2016-06-07 14:27:56 följande:

Jag är 24 år, kvinna, högskoleutbildad. Tjänar 35.000 kronor före skatt.

Har också jobbat på samma företag och lyckats öka min lön där. Hur? Alltid gjort ett riktigt bra jobb (istället för att "bara göra mina uppgifter") och därmed haft något att peka på i löneförhandlingar. Även visat mig lojal till bolaget och i kombo med ovan nämnda kunnat visa på att "jag är en investering". 

Känner igen det du skriver, jag gör också "mer" än vad som egentligen är mina uppgifter, har fått mycket ansvar och vet att min arbetsgivare är väldigt nöjd och anstränger sig för att få upp min lön. Tyvärr är ingångslönen utan högskoleutbildning riktigt dålig, jag är väldigt nöjd med den löneutveckling jag haft inom företaget så här långt, menar inget annat men hade jag bytt arbetsgivare hade jag kunnat göra ett ordentligt "hopp" genom att byta arbetsgivare nu när jag har fått lite erfarenhet.
  • Anonym (It-konsult)

Jag är 29 år

Kvinna

Tjänar 43500 före skatt.

Jag började plugga direkt efter gymnasiet och har dubbla högskoleexamen :)

• Anonym (Min sambo)

Svarar för min sambo, då jag är för gammal för att svara... Ålder: 25. Lön före skatt: 30.000 kr. Yrke: socionom/socialsekreterare.

• Cl4udio
    Anonym (It-konsult) skrev 2016-06-07 17:53:58 följande:

Jag är 29 år

Kvinna

Tjänar 43500 före skatt.

Jag började plugga direkt efter gymnasiet och har dubbla högskoleexamen :)

: ) 
Svar på tråden Inkomst ni under 30 år?