• Miklamela

Besöka förskolor?

Hej

Då jag är helt ny här på Familjeliv så vet jag inte riktigt ifall jag har gjort rätt i att skapa en ny tråd, för att få fråga Er andra en fråga. Kanske finns det en befintlig tråd redan, och i sådana fall så ber jag om ursäkt för det.

Hursomhaver, så är min son nu strax över 3 månader, och jag funderar på det här med förskola. I mitt område där vi bor, så finns det inom 3 km avstånd ungefär 10 förskolor. Tanken är att jag skall besöka dem och ställa ett par frågar samt titta runt lite. 

Min fråga är då, besökte Ni förskolor innan Ni valde? Vad ställde Ni i sådana fall för frågor och besökte Ni alla eller valde Ni bara ut några?

Här där vi bor ansöker man om förskola när barnet är cirka 6 månader, om man tittar på kommunens hemsida för att vara garanterad en plats, och man kan skriva upp tre önskemål, i allafall så är detta min tanke och det börjar närma sig, tiden går ju så fort.

Tack snälla på förhand. =)

• Svar på tråden Besöka förskolor?
  • Carambolan

Vi besökte inga. Vi har sju förskolor i vårt närområde. En av dem har en enooooorm och fin gård medan de andra bara har små grusinhägnader med lite gungor och sandlåda. Kvarterets hundgård är mer stimulerande. För oss är utevistelse viktigt och vi tänkte att ingen förskola nånsin kommer pallra sig iväg på "utflykter till skogen" med tvååringar lika ofta som den förskola som bara behöver öppna dörren och gå ut. Nu har vi haft alla våra tre barn där och varit supernöjda :) Men vet förstås inte vad vi missat på de andra...

• Anonym (Funderar)

Jag funderar också. Många av våra förskolor går ut hårt med att de satsar på modersmålsstöd och inlästa sagor på hemspråket osv och det är ju inte badvikar behöver. Utevistelse är såklart viktigt men jag skulle allra helst vilja ha en förskola som lagar egen mat, kanske lär barnen odla lite och som läser mycket för barnen. Men det är väl en utopi l dagens läge där allt man garanteras är en plats i stadsdelen.

Vi måste också börja välja för snart är han sex månader och måste börja köa

• Anonym (Funderar)

Vad vi behöver ska det förstås stå

• Miklamela

Ja, utevistelser är givetvis jätteviktigt. Dessvärre är det bara en skola och det är den som är närmast våran lägenhet som har stor fin bakgård. Där har det gjorde bakgården trafikinspirerat. Det är stoppskyltar, väjningsplikt, bensinstationer, parkeringsrutor, rondeller och i mellanåt när man går förbi så har dem till och med gjorde så att det är vägarbeten. Verkar jätteroligt, framförallt för mig som är lastbilschaufför och vill att sonen skall intressera sig utav fordon och vara en bra trafikant när den tiden är kommen. =) 

Men vad roligt att Ni var nöjd med förskolan som Ni valde. =)

• Carambolan

Ja, eget kök har vår förskola och det är mycket värt tycker jag. Barnen älskar att få gå till köket och hämta maten, de äldre får hjälpa till i köket ibland, nybakt bröd till soppan, etc.

• mammaåten

Vi frågade om det som var viktigt för oss; egenlagad mat, mycket ekologiskt, hur mycket dem var ute om dagarna, vilka tider dagiset var öppet och sedan kollade vi hur dem lärde barnen saker/ vad de hade för krav osv.

• Alexi

Jag tänker att det man kan se vid ett besök är mycket sånt som faktiskt inte alls är viktigt sen. Och det som är viktigt sen kan man aldrig se innan. Det viktiga är ju personalen, hur den trivs, hur engagerade de är, hur de jobbar med gruppen, aktiviteter, jobbar med barn som behöver lite extra stöd osv. Viktigt att chefen är bra för det är den som skapar förutsättningarna för personalen att vara bra och engagerad.

Vi tycker utevistelse är viktigt och på vår förskola är de ute varje dag. Vi tyckte också det var viktigt att de små barnen fick sova ute. Eget kök är viktigt just för att barnen får komma dit och titta, vara med osv.

Men mitt största tips är tänk logistik, närhet i vardagen. Vilken kommer funka bäst att åka till i ur och skur varje dag, hämta, lämna osv. Tänker ni syskon så småningom och då ska vara föräldralediga med storasyskonet på förskolan, då är varje meter längre bort krångligare. Hur är vägarna runt, är det lätt för förskolan att ta sig iväg på utflykter? Osv.

• Miklamela
    mammaåten skrev 2016-06-06 08:36:09 följande:

Vi frågade om det som var viktigt för oss; egenlagad mat, mycket ekologiskt, hur mycket dem var ute om dagarna, vilka tider dagiset var öppet och sedan kollade vi hur dem lärde barnen saker/ vad de hade för krav osv.

Det var bra saker att fråga om. Dock kommer jag inte fråga om öppetiderna. En förskola är skyldig att hålla uppe 12 timmar per dag, vanligtvis mellan 06:00 till 18:00 om det finns barn som behöver det. Dessvärre så arbetar vi ganska så långt bort ifrån där vi bor så vi kommer behöva lämna cirka 07:00 och hämta runt 18:00.

Jag vet det är jättelånga dagar men dessvärre behöver pengerna komma in och då får det dessvärre bli så. Man får passa på att finnas där för barnen på kvällerna och helgerna och verkligen spendera den tid man annars har missat under vardagarna.
  • Alexi
    Miklamela skrev 2016-06-06 08:50:14 följande:
    Det var bra saker att fråga om. Dock kommer jag inte fråga om öppetiderna. En förskola är skyldig att hålla uppe 12 timmar per dag, vanligtvis mellan 06:00 till 18:00 om det finns barn som behöver det. Dessvärre så arbetar vi ganska så långt bort ifrån där vi bor så vi kommer behöva lämna cirka 07:00 och hämta runt 18:00.

Jag vet det är jättelånga dagar men dessvärre behöver pengerna komma in och då får det dessvärre bli så. Man får passa på att finnas där för barnen på kvällerna och helgerna och verkligen spendera den tid man annars har missat under vardagarna.
    Alltså jag måste bara säga att försök, fundera på andra lösningar, tänk om. Att sätta ett litet barn på förskola kl 07-18 fem dagar i veckan det är faktiskt fullständigt orimligt. Om ni är två föräldrar måste det gå att lösa bättre. Ni kommer inte ha några kvällar ihop för barnet kommer däcka direkt ni kommer hem. Antingen får en av er byta jobb, ni får gå omlott, ni får jobba deltid. Gör vadsomhelst men sätt inte barnet på förskola de tiderna. 
Svar på tråden Besöka förskolor?