• LB2016

Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)

Såg här på fl att det fanns en sån tråd tidigare och den var intressant, då den är gammal så startar jag en ny! :)

Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord! Dela med oss om allt så som recept, idéer osv.

Så är du gift,förlovad eller tillsammans med en alban? Denna tråden är för dig. :)

• Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)
  • LB2016
    wildflowers skrev 2016-06-06 11:54:54 följande:

Gift och har ett barn!

Är du svenskan?

Kul! Jag är gift i snart två år, inga barn än men vi har startat bebisverkstan.

Nej jag kommer från Polen dudå är du svensk?
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 11:57:20 följande:

Numera skiljd, men bra vänner och har två barn tillsammans.

Jaha okej, tråkigt att höra ifall du inte ville skiljas då såklart! Men bra att ni är vänner iallafall, finns ju så många skilda som inte klarar av att vara i samma rum. Var kommer du ifrån då?
  • LB2016

Glömde att presentera mig själv haha, Liliana heter jag är gift med en alban från Makedonien gifta i snart två år. Bor i Jämtland och ska börja undersköterske utbildning i agusti. Inga barn än men har startat bebosverkstan. :)) ??

• LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 12:36:03 följande:

Att skilja mig var ju inte direkt roligt och man önskar ju innerligt en hel familj för barnen men det var det bästa för oss.

Vi bor grannar och träffas typ varje dag, så det funkar bra.

Jag är svensk.

Självklart man vill ju sitt bästa för sina barn skull. Kul att ni bor grannar! Bäst när man bor granne med sin familj :)
  • LB2016
    badrap skrev 2016-06-06 12:53:37 följande:

[quote=76689656][quote-nick]Lilly9 skrev 2016-06-06 12:15:26 följande:[/quote-nick]Kul! Jag är gift i snart två år, inga barn än men vi har startat bebisverkstan.

Nej jag kommer från Polen dudå är du svensk?[/

En polska och en alban, det måste slå gnistor =p

Vet inte vad du menar, men aa vi har det bra!
  • LB2016
    smulpaj01 skrev 2016-06-06 13:18:51 följande:

Är set inte bättre att vänta med barn tills du gått klart utbildningen? Hur gammal är du?

Det är bara en kurs så själva "utbildningen" är bara några veckor, inte några år. :)

Jag är 20 fyller 21.
  • LB2016
    badrap skrev 2016-06-06 14:13:06 följande:

[quote=76689884][quote-nick]Lilly9 skrev 2016-06-06 14:05:34 följande:[/quote-nick]Vet inte vad du menar, men aa vi har det bra![/

Ja, jag menar att albaner och polacker har passion och temperament många gånger men det kanske inte stämmer in på er.

Menade det som något positivt.

Nu när jag läser min kommentar så lät den kanske lite otrevlig, men menade inte att vara otrevlig. Svårt att vissa genom kommentar att det inte är något sådant. Men tack iallafall!

Var kommer du ifrån då? Är du gift med alban? :)
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 14:15:49 följande:

Ja det är väldigt skönt att det funkar så bra som det gör. Är faktiskt hemma hos honom nu och lagar pasull :)

Har ni vart nere i Albanien/Kosovo/Makedonien? Träffar släkten? Mycket släkt i Sverige?

Glad för din skull då det funkar så bra, Ååh gott! Brukar också laga det. Gjorde burek sist för första gången och den blev super, den ser så svår ut när man kollar i restaurang men är lättare än man tror.

Lite svårt för oss att laga albansk mat här vi bor då det inte finns alla ingredienserna i Ica,Coop osv. :(

Ja vi har varit i Makedonien träffat släkten många gånger. Ibland åker vi ner eller så kommer dom hit till oss inte alla såklart haha familjen är stor! Men svärmor,svärfar osv kommer.

Vi har rätt så mycket släkt i Sverige också, mest kusiner,mostrar,min mamma,syskon osv.

Ni då? Stor familj eller liten?
  • LB2016
    badrap skrev 2016-06-06 14:28:16 följande:

[quote=76689938][quote-nick]Lilly9 skrev 2016-06-06 14:24:33 följande:[/quote-nick]Nu när jag läser min kommentar så lät den kanske lite otrevlig, men menade inte att vara otrevlig. Svårt att vissa genom kommentar att det inte är något sådant. Men tack iallafall!

Var kommer du ifrån då? Är du gift med alban? :)[/

Ja, jag tänkte det kunde bli så.. Det var därför jag gjorde =p smileys haha men men.. Inget illa menat som sagt!

Nej, jag är jugge och tillsammans med en svensk. Balkan folk tenderar ju va lite mer temperamentsfulla än andra kanske, jag vet jag är det och att min sambo älskar det.

Haha då vet vi det, Vilken jugge är du? Land? Ja Balkan folk har rätt så mycket temperament men tycker att det är bra!
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 15:40:49 följande:

Va tråkigt. Här har Willys det mesta plus att det finns en Orienthall.

Vi är nere till Kosovo varje år. Även nu när vi skiljt oss så åker jag ner. Han har lite släkt här men mest där nere.

Vi bor i en liten stad, så här i affären säljer dom det som folk mest köper. Här i ICA finns det inte ens korv med nötkött haha.

Det är ju bra att ni håller så bra ihop! Hur länge var ni gifta om man får fråga? Har du lärt dig albanska?
  • LB2016
    zemer skrev 2016-06-06 18:48:34 följande:

Va tråkigt!

Vi var gifta i 5 år. Jag kan väldigt lite albanska. Tyvärr. Tycker det är sjukt svårt :)

Kan inte heller så mycket albanska, har lärt mig det mesta när jag har hört hur mannen/släkten pratat osv. Men det mesta kan jag, språket är svår några ord är så svåra att utalla.
  • LB2016
    Vinus758 skrev 2016-06-07 17:36:19 följande:

Hej, jag vet inte riktigt om det här passar men jag känner att jag måste få någon utomstående syn på det hela. Min bästa vän är tillsammans med en alban, de träffades genom nätdating och bestämde sig för att träffas efter en veckas prat över telefon och dylikt. Då blev de ett par direkt han kom till henne och han flyttade in hos henne och hennes två barn. Det har framkommit en hel del som får varningsklockor att ringa för alla utom henne:-/ Det jag undrar över och hoppas kunna bli lugnad av är, hur snabbt tog det för era män och kvinnor innan de började prata barn och giftermål bland annat?

Alla är ju olika så det beror på vad du vill ha i ett förhållande, är du inte redo att gifta dig osv så gör man ju inte det. Jag och min man var tillsammans i 2-3 år sedan flyttade vi ihop och gifte oss. Vi visste/vet vad vi vill ha så pratat om giftermål och barn har vi nästan alltid gjort när vi var lite mer inne i vårt förhållande. :)
  • LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 21:02:29 följande:

Kom inte in på min sida av någon anledning???? Jo det vet jag att folk gör, det är mest allt runtom som gör att varningsklockorna ringer. Han ljög först om sin ålder och sen om att han hade fått uppehållstillstånd, vilket han inte fått och inte kommer få heller. Sa även till henne att han var miljonär vilket han inte är kom det fram. Nu sitter han och hans familj nere i Albanien och pressar henne till att hon måste komma ner dit och gifta sig med honom därnere samt att hon ska låta honom adoptera hennes barn så han ska få komma hit pga det:-/

Då förstår jag din oro, var och är fortfarande samma sak med någon jag känner. Hon har skitit i hela sin familj och alla runt om kring sig, fast att hon vet vad han vill ha. Men han är inte alban så det är tydligen många som hjärntvättar andra.

Ifall jag har förstått dig rätt så vill han bara ha uppehållstillstånd och ifall hon nu vet det också så tycker jag personligen att det är dumt om hon gör allt detta för honom om han nu inte älskar henne osv.

Kanske ta en rejäl snack med henne så hon förstår vad hon går in i, ifall hon fortfarande inte lyssnar så finns det tyvärr inget annat att göra än att låta henne vara. Så får hon lära sig senare av sina misstag ifall det nu blir ett misstag.

Du kan kanske göra en sån tråd ang detta? Så kan man skriva där ifall man upplevt det själv, eller bara såna diskussioner. Hade varit intressant!
  • LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 22:33:46 följande:

Hon lyssnar verkligen inte utan alla som försöker prata med henne är bara dumma i huvudet eller så är de avundsjuka på deras kärlek. Så vet inte riktigt hur man ska nå fram till henne då?

Hon vill varken gifta sig eller skaffa barn med honom såhär tidigt med tanke på hur kort tid dr känt varandra och att hon redan har två barn som har en far som övergett dom. Då får hon bara höra hur dålig hon är som har barn med någon som inte vill och att hon säkert vill ha tillbaka exet. Hans familj har köpt biljetter till henne och barnen för de vill att dom ska komma ner dit så de får gifta sig. De tjatar verkligen på henne om det. Enda som verkar vara vettig är han syster som är kvar i Sverige, hon säger till henne att hon absolut inte ska åka ner dit och gifta sig i Albanien:-/

Samma sak om personen som jag känner, hon vet att han vill bara ha en sak och han har sagt det till henne. Men hon är väl kär eller något, man kan inte göra något hon har lämnat alla men alla vet att hon en dag kommer komma gråtandes.

Ifall ni har gjort allt ni kan så tycker jag att ni får låta henne göra som hon vill, hon är vuxen. Låt henne göra sina egna misstag och senare lära sig från dom.
  • LB2016
    Vinus759 skrev 2016-06-07 23:02:55 följande:

Ja hennes föräldrar är helt knäckta över detta. Det är barnen jag tänker mest på, de är inte 1 1/2 år än och hon är verkligen beredd att åka ner dit. Och lämna barnen hos sina föräldrar en månad. För de kommer inte komma ihåg det när de blir större:-/

Hon jag känner har också två små barn, som tyvärr är lite större och kommer säkert komma ihåg allt detta. Ex att de sluta se sin familj osv. Och tycker också mest synd om dom, Men finns tyvärr inget att göra.

Man får lära sig från sina misstag.
Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med albaner :)