• Anonym (Eff)

Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?

Jag behöver råd från någon som vet vad som gäller.
    Igår fick min dotter som slutar sexan veta att hon kommer få F i matte. Vi har inte hört ett ljud om detta, inte på utvecklingssamtalet och inte i omdömen som finns i hennes dokumentation.

Nu är jag helt förvirrad. Borde vi inte fått veta detta tidigare? Och borde inte skolan gjort något för att hjälpa henne? Kan vi klaga hos rektor eller vad ska vi göra nu?

• Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?
  • Lilla Gs mamma

Det borde ha upprättats någon form av åtgärdsprogram och om hon är omyndig borde ni som vårdnadshavare ha underrättats. Kontakta läraren i första hand, därefter rektor om det inte hjälper.

• Anonym (Hej)

Herregud va dåligt av din dotters skola. Vet faktiskt inte vad som gäller för skolor.

Men vet själv att när jag gick i högstadiet (är nu 25 år) så hade jag fått IG varning i ett ämne. Min mamma fick inte veta någonting av skolan. Utan det var jag som berättade. Hon ringde då både min lärare och rektorn och frågade exakt vad jag behövde göra för att inte få ett IG. Så jag och mamma satt sista två månaderna och lättade på. Hade extremt tur för fick ett VG tillslut.

Men det är ju lite skillnad för jag hade ju aldrig fått ett betyg utan endast en varning.

Men hade jag aldrig berättat för min mamma så hade jag ju antagligen fått ett IG utan hennes vetskap.

• Anonym (Eff)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-06-08 13:13:35 följande:

Det borde ha upprättats någon form av åtgärdsprogram och om hon är omyndig borde ni som vårdnadshavare ha underrättats. Kontakta läraren i första hand, därefter rektor om det inte hjälper.

Hon är 12 år
    jag har mailat lärare och rektor men de har inte svarat än
    Åtgärdsprogram har vi inte sett - vad ska stå i ett sånt?
  • Anonym (Hej)

Men skolan borde ju ha ringt och pratat med dig för länge sen.

För man får ju inte bara ett F utan något. Hon måste ju ha fått massa varningar innan att hon ligger dåligt till och riskerar ett F.

Har du frågat din dotter om hon visste detta?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Eff) skrev 2016-06-08 13:19:15 följande:

Hon är 12 år

jag har mailat lärare och rektor men de har inte svarat än

Åtgärdsprogram har vi inte sett - vad ska stå i ett sånt?

Ring istället. Snart går väl även lärarna på lov. Om dom inte redan har gjort det.

Har för mig att det även finns sommar skola för dem som fått underkänt. Kanske inte finns sådant längre.
  • Lilla Gs mamma

I ett åtgärdsprogram ska det stå varför dottern riskerar att få ett F och vilka stödinsatser skolan kan sätta in för att hon ska klara målen. Det ska upprättas i samverkan med eleven och föräldrarna.

• Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:21:03 följande:

Men skolan borde ju ha ringt och pratat med dig för länge sen.

För man får ju inte bara ett F utan något. Hon måste ju ha fått massa varningar innan att hon ligger dåligt till och riskerar ett F.

Har du frågat din dotter om hon visste detta?

Ja jag har frågat och hon visste inte detta. Dessutom är hon bara 12 så även om de sagt nåt till henne så räcker väl inte det? De borde väl pratat med oss också?

Hon säger att läraren sagt att det var för att hon skrev dåligt på nationella prov och det provresultatet fick hon med hem på lapp igår också
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Eff) skrev 2016-06-08 13:24:59 följande:

Ja jag har frågat och hon visste inte detta. Dessutom är hon bara 12 så även om de sagt nåt till henne så räcker väl inte det? De borde väl pratat med oss också?

Hon säger att läraren sagt att det var för att hon skrev dåligt på nationella prov och det provresultatet fick hon med hem på lapp igår också

Nej självklart inte. Hon är ju inte så gammal. Dom borde ha ringt dig för flera månader sen.

Usch jäkla skit skola. Ring och skäll ut dom. Har som sagt ingen koll själv men detta borde ju vara plikt på enligt Skolverket.

Man brukar väl få sin första varning redan vid jul. Det fick i alla fall jag i högstadiet. Har hon gjort bra på andra prov och sånt? Är det endast nationella hon skrev dåligt på?
Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?