• Förkunnaren

Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?

Jag är ensamstående och arbetslös, alltså har jag en väldigt snäv ekonomi. Jag har en son på 8 år som snart går på sommarlov och jag behöver tips på vad man kan göra som är gratis eller som kostar väldigt lite för barn i åttaårsåldern? Cool

Vill gärna även ha tips om vad man kan hitta på själv som är mer eller mindre gratis Drömmer åka och bada, tälta, ha picknick... vad mer kan man hitta på för grejer? Har dålig fantasi, haha Skrattande

Vi bor i Upplands Väsby och har nära till Stockholm 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-09 13:26
    Lite mer info om mina ekonomiska ramar på begäran :)

Efter att allt är betalt (inkl. mat för månaden) har jag ungefär 500 kr. till roligheter, om jag har tur, beroende på a-kassan. Jag har inget körkort. Jag tror att man kan köpa något lags sommar-kort hos SL dock, vilket vore guld.
    Tält kan vi låna av pappan. Vi har cyklar :)

Min son gillar att röra på sig, han är inte så intresserad av historia, vetenskap etc. (tyvärr! jag som är så nördig...) och han är intresserad av grejer som kräver lite tankeövning :)

Ingen släkt eller vänner kan bidra med sponsring, men det är helt ok. :)
  • Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?
  • stormfågel

Matsäckar är mitt bästa tips! Jag räknar mig kanske inte som fattig, men har många barn och ofta blir ju maten minst halva kostnaden när man är borta utan att man egentligen får något mervärde. Det är ju inte roligare att dricka en festis man köper för 15 kr på plats istället för en som kostat tre kronor som man har med sig (vårt ica Maxi säljer 3 st för 5 kronor!)

Skansen har inte dyrt inträde alls (men blir dyrt om man behöver äta på restaurangen). 

Annars tipsar jag om Torekällberget med gratis inträde med gångavstånd från Södertälje centrum. 

Badhuset i Huddinge har ganska billigt inträde. 

Jag har hört om flera som tyckt att nya höghöjdsbanan på Lida varit jätterolig: www.lida.nu/att-gora/motion/hoghojdsbanan-accropark/ Kostar 150 för en 8-åring (tror det går buss från Tullinge centrum)

• Fjäril kär

Det finns en massa museer som är helt gratis att besöka.

Parklekar brukar också finnas en hel del av både i Stockholm och garanterat i närheten av där ni bor.

Har ni tillgång till cykel kan ni ju cykla iväg och leta upp intressanta stigar och ställen att utforska.

Ska ni iväg och bada kan det vara kul att åka nånstans dit ni aldrig varit. Olika havsbad eller insjöar. Sommartid kan det också gå en hel del badbussar ut till havsbad/campingar.

Är ni intresserad av historia så finns det oerhört många kyrkor, slott , ruiner och historiska platser att besöka som har gratis visning sommartid.

• ostpaj

Kolla på "allt om Stockholm" där kan man söka aktiviteter och välja inom vilken prisintervall, har jag för mig. Kanske finns ngt tips där. T.ex en dag med parkhäng. Rålambshov brukar väl ha ngt kul? Har ni släktingar/vänner ni kan hälsa på? Eventuellt i ngn sommarstuga? Så kommer jag göra i sommar. Blir det olika besök på olika ställen och behöver inte kosta mkt om man åker med dem. Kanske funkar att erbjuda soppapengar eller bjussa på mat. Hör dig omkring :)

• ostpaj

I Uppsala brukar det också finnas dagar med gratis aktiviteter för barn. Pendeln går ju från Väsby och händer det ngt i Uppsala är det oftast inom gångavstånd från stationen:)

• ninalinnea81

Kolla med släkt och vänner!

Jag och barnen (i och för sig är min äldsta bara 5 år) va förra veckan hos min gamla studievän med jämnåriga barn. Barnen lekte bra, de hade nära till havet och jag och vännen hann sitta o prata på kvällarna. Vi hjälptes åt med matlagning och plock och jag erbjöd dem matpengar.

Sen ska 5 åringen vara med farmor i deras sommarstuga tillsammans med jämnårig kusin och mormor i deras husvagn.

När jag liten 8-12 år typ va jag och jämnårig kusin hos varandra 3-4 dagar, föräldrarna körde och möttes halvvägs. Det va spännande o kul (o säkert skönt för mina föräldrar att vara lite lediga och hinna med tråkigheter)

Jag har en vän från studietiden med mjölkgård, det är lite för långt bort just nu för min minsta att åka men nästa år ska jag "boka in oss där". Folk blir bara glada när gamla vänner hör av sig. Och jag frågar alltid om det verkligen går bra och så ;)

• Förkunnaren
    stormfågel skrev 2016-06-09 12:33:13 följande:

Annars tipsar jag om Torekällberget med gratis inträde med gångavstånd från Södertälje centrum. 

Badhuset i Huddinge har ganska billigt inträde. 

Jag har hört om flera som tyckt att nya höghöjdsbanan på Lida varit jätterolig: www.lida.nu/att-gora/motion/hoghojdsbanan-accropark/ Kostar 150 för en 8-åring (tror det går buss från Tullinge centrum)

Jaaaaaa! Vilka bra tips, tack!! Skrattande

• Förkunnaren
    ostpaj skrev 2016-06-09 12:45:39 följande:

Kolla på "allt om Stockholm" där kan man söka aktiviteter och välja inom vilken prisintervall, har jag för mig. Kanske finns ngt tips där. T.ex en dag med parkhäng. Rålambshov brukar väl ha ngt kul? Har ni släktingar/vänner ni kan hälsa på? Eventuellt i ngn sommarstuga? Så kommer jag göra i sommar. Blir det olika besök på olika ställen och behöver inte kosta mkt om man åker med dem. Kanske funkar att erbjuda soppapengar eller bjussa på mat. Hör dig omkring :)

ninalinnea81 skrev 2016-06-09 12:56:58 följande:

Kolla med släkt och vänner!

Jag och barnen (i och för sig är min äldsta bara 5 år) va förra veckan hos min gamla studievän med jämnåriga barn. Barnen lekte bra, de hade nära till havet och jag och vännen hann sitta o prata på kvällarna. Vi hjälptes åt med matlagning och plock och jag erbjöd dem matpengar.

Sen ska 5 åringen vara med farmor i deras sommarstuga tillsammans med jämnårig kusin och mormor i deras husvagn.

När jag liten 8-12 år typ va jag och jämnårig kusin hos varandra 3-4 dagar, föräldrarna körde och möttes halvvägs. Det va spännande o kul (o säkert skönt för mina föräldrar att vara lite lediga och hinna med tråkigheter)

Jag har en vän från studietiden med mjölkgård, det är lite för långt bort just nu för min minsta att åka men nästa år ska jag "boka in oss där". Folk blir bara glada när gamla vänner hör av sig. Och jag frågar alltid om det verkligen går bra och så ;)

Vi har dåligt med släktingar med sommarstugor, tyvärr, fast iofs slog det mig nu att jag har en kompis som har ett lantställe, men deras barn är vuxna, dock kanske man kan ta med en kompis... Cool

• Norrortskillen

TS: Jag kan säkerligen komma med en del tips. Tror vi behöver lite mer info. Klarar ekonomin några resor (kommunala då menar jag), har ni bil, har ni tält, kan fadern, släkt eller vänner bistå på något sätt?

• Förkunnaren
    Norrortskillen skrev 2016-06-09 13:18:33 följande:

TS: Jag kan säkerligen komma med en del tips. Tror vi behöver lite mer info. Klarar ekonomin några resor (kommunala då menar jag), har ni bil, har ni tält, kan fadern, släkt eller vänner bistå på något sätt?

Uppdaterat trådstart Glad
  • KarinIngrid

Om du har eller skaffar SL kort så ingår djurgårdsbåtarna i det, inte alla som känner till. Men på sl kortet kan man åka från Slussen till Djurgården. Kan ju vara en kul utflykt för en 8åring. Och på djurgården finns ju Skansen, annars en picknick. 

Jag håller med ovanstående om picknick. Det är jättedyrt att äta ute så smörgåsar, saft, pannkakor, sallad.. ja vad man nu vill ha. Så behöver man inte vända ut o in på plånboken för att äta under en utedag. 

Minigolf är också ett rätt billigt nöje, finns ju många ställen runtom. Kostar oftast 20-30 kr för barn 50-100 för vuxen beroende på var man är.

Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?