• Förkunnaren

Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?

Jag är ensamstående och arbetslös, alltså har jag en väldigt snäv ekonomi. Jag har en son på 8 år som snart går på sommarlov och jag behöver tips på vad man kan göra som är gratis eller som kostar väldigt lite för barn i åttaårsåldern? Cool

Vill gärna även ha tips om vad man kan hitta på själv som är mer eller mindre gratis Drömmer åka och bada, tälta, ha picknick... vad mer kan man hitta på för grejer? Har dålig fantasi, haha Skrattande

Vi bor i Upplands Väsby och har nära till Stockholm 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-09 13:26
    Lite mer info om mina ekonomiska ramar på begäran :)

Efter att allt är betalt (inkl. mat för månaden) har jag ungefär 500 kr. till roligheter, om jag har tur, beroende på a-kassan. Jag har inget körkort. Jag tror att man kan köpa något lags sommar-kort hos SL dock, vilket vore guld.
    Tält kan vi låna av pappan. Vi har cyklar :)

Min son gillar att röra på sig, han är inte så intresserad av historia, vetenskap etc. (tyvärr! jag som är så nördig...) och han är intresserad av grejer som kräver lite tankeövning :)

Ingen släkt eller vänner kan bidra med sponsring, men det är helt ok. :)
  • Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?
  • tobbe01
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-11 15:55:40 följande:
    Men nu får du ge dig! Ts efterlyste tips, inte en knäpp på näsan av en besserwisser som inte vet att uppföra sig.
    Är du tråd-chef och talesperson för TS? Är man en besserwisser för att man tycker att det är en LYX att få vara ledig hela sommaren med sin lilla unge? En åttaåring är knappast svårroad och fortfarande i den åldern att det är jättemysigt att vara med mamma eller pappa.

• Utflykt i verkligheten
    tobbe01 skrev 2016-06-11 17:08:47 följande:

Är du tråd-chef och talesperson för TS? Är man en besserwisser för att man tycker att det är en LYX att få vara ledig hela sommaren med sin lilla unge? En åttaåring är knappast svårroad och fortfarande i den åldern att det är jättemysigt att vara med mamma eller pappa.

Så fånig du är. Ditt sätt gjorde dig till en besserwisser, inte din åsikt. Varför behövde ts få en nedlåtande kommentar om att du tycker att hon är fantasilös? Hur hjälper det henne? Alla är vi bra på olika saker, inklusive ts.
  • vindruvan
    minerva123 skrev 2016-06-09 17:18:06 följande:

Tekniska museet och Idrottsmuseet är gratis och de har en massa roliga grejer för barn, leklab, klättervägg och annat. Det finns mellisrum på båda ställena så man kan ta med sig egen lunch . Naturhistoriska som någon tipsade om är också gratis. Polismuseet är också kul, gratis för barn, men 60 kr för vuxna.

barnistan.se är en jättebra sida där man hittar det mesta om barnaktiviteter i Stockholmsområdet, jag tror t o m man kryssa i "gratis" som önskemål så får man fram sådant som inte kostar.

Tekniska är tyvärr inte gratis, kollade det senast idag.
  • tobbe01
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-11 18:02:24 följande:
    Så fånig du är. Ditt sätt gjorde dig till en besserwisser, inte din åsikt. Varför behövde ts få en nedlåtande kommentar om att du tycker att hon är fantasilös? Hur hjälper det henne? Alla är vi bra på olika saker, inklusive ts.
    Så det enda du som trådpolis accepterar i inläggs-väg är uppmuntrande tillrop? Man får på intet vis ställa sig kritisk till en TS? Det ska vara styrkekramar och "go girl" bara? GUD SÅ TRÅKIGT
  • Fjäril kär
    tobbe01 skrev 2016-06-11 20:20:15 följande:

Så det enda du som trådpolis accepterar i inläggs-väg är uppmuntrande tillrop? Man får på intet vis ställa sig kritisk till en TS? Det ska vara styrkekramar och "go girl" bara? GUD SÅ TRÅKIGT

Fast man måste inte vara fantasilös bara för att man vill ha nya tips och infallsvinklar. Är jag inte intresserad av sport tex så kanske jag inte tänker på att kolla efter gratis korpfotboll eller liknande.
  • minerva123
    vindruvan skrev 2016-06-11 18:12:24 följande:

Tekniska är tyvärr inte gratis, kollade det senast idag.

Oj, är det inte, trist!
  • Utflykt i verkligheten
    tobbe01 skrev 2016-06-11 20:20:15 följande:

Att vara kritisk och nedlåtande är två helt skilda saker. Du var/är nedlåtande. Det fanns ingen som helt anledning för dig att vara kritiskt i en tråd som denna. Bara för att din tillvaro är tråkig så ger det inte dig rätten att trycka ner andra för ditt eget höga nöjes skull.
  • minerva123
    tobbe01 skrev 2016-06-10 21:39:18 följande:

För det första så vill jag säga GRATTIS till dig om du tänker vara ledig hela din lille sons sommarlov och ändå ha en inkomst. Fantastiskt. Jag lovar att många avundas dig. Jag skulle kunna räkna upp femtioelva roliga saker du kan göra med din lille pojke men om du inte har fantasin själv så är det ingen idé

Så dessa femtioelva tips ger du bara åt folk som kan tänka ut dem själva eller som inte ber om dem?
  • Dossy

Ni kanske kan cykla iväg och fiska och grilla, baka grejer, utomhusspel från tex claes ohlsson?

• tobbe01
    minerva123 skrev 2016-06-11 20:48:06 följande:
    Så dessa femtioelva tips ger du bara åt folk som kan tänka ut dem själva eller som inte ber om dem?
    Ja typ så. Jag tycker det är bättre att människor tränar upp sin fantasi än att de ska serveras färdiga lösningar. Kreativitet är kanske en träningssak?
Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?