• Anonym (Hjälp)

Normala portioner?

Jag har inte blivit diagnoserad med någon slags ätstörning men jag har svält mig i perioder sen jag var 12 år och är idag 16 år. De senaste månaderna har jag också börjat hetsäta pga när jag väl äter kan jag inte sluta, inte för att jag inte vill utan för att min kropp vill ha näring och det går liksom inte att sluta äta.

Jag är medveten om att jag gör fel men vill nu försöka fixa till det, utan hjälp för jag skäms så mycket (även fast jag vet att jag inte borde skämmas över en sådan här sak). Jag undrar lite över hur ni äter under en dag, inte bara vad utan också hur mycket och om ni går ner/håller vikten/går upp i vikt. Under dessa år har jag nämligen glömt bort hur en vanlig portion ska se ut. Jag har försökt börja äta frukost, lunch och middag men går ändå alltid hungrig och det är ju för att mina portioner är så små även om jag får i mig 3 måltider om dagen. Jag äter mycket frukt och kvarg, hur mycket av det är en normal portion till frukost?

Jag funderar alltså över hur en normal portion ser ut för en 16årig tjej.

• Svar på tråden Normala portioner?
  • Aniiee

Egentligen bör du ta hjälp av en dietist. Men eftersom du vill och försöker ska du få en liten fingervisning.

Du bör, med tanke på det du själv skriver, lägga till 2 eller 3 mellanmål. Då blir det kortare mellan måltiderna och du slipper hetsäta.

Bra tumregler:
    Frukost: Ät gärna 1-2 ägg. Stekta, kokta, pocherade, sperlar ingen roll, Sedan beror det på vad du vill äta till frukost. Smörgås, fil, yoghurt, gröt, lite blandat. Se till att äta någon grönsak eller dricka 1,5-2 dl (ett "barnglas" som det kalla i den här familjen) juice.

Mellanmål: En eller två frukter.

Lunch: Kött av något slag, lika stor som din handflata-hela hand. Pasta/ris/potatis, lika mycket som får plats i dina kupade händer. Grönsaker lika mycket som dina kupade händer x2. Salladsblad lika mycket som pasta. 1-2 msk sås eller vinägrett.

Mellanmål: En smoothie eller shake

Middag: Samma som lunch

Kvällsmål: En smörgås eller en tallrik fil, yoghurt eller gröt om middagen var lätt. Var det lite mer middag så ta en frukt.

Glöm inte att dricka ordentligt. Försök att få in en grönsak eller frukt vardera av färgerna vitt (isbergssalld, svamp, vitkål, gurka, lök, blomkål), grönt, rött och gult/orage. Och glöm inte att äta efterrät en gång i veckan. Som du gjort själv.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Hjälp)
    Aniiee skrev 2016-06-09 14:35:10 följande:

Egentligen bör du ta hjälp av en dietist. Men eftersom du vill och försöker ska du få en liten fingervisning.

Du bör, med tanke på det du själv skriver, lägga till 2 eller 3 mellanmål. Då blir det kortare mellan måltiderna och du slipper hetsäta.

Bra tumregler:

Frukost: Ät gärna 1-2 ägg. Stekta, kokta, pocherade, sperlar ingen roll, Sedan beror det på vad du vill äta till frukost. Smörgås, fil, yoghurt, gröt, lite blandat. Se till att äta någon grönsak eller dricka 1,5-2 dl (ett "barnglas" som det kalla i den här familjen) juice.

Mellanmål: En eller två frukter.

Lunch: Kött av något slag, lika stor som din handflata-hela hand. Pasta/ris/potatis, lika mycket som får plats i dina kupade händer. Grönsaker lika mycket som dina kupade händer x2. Salladsblad lika mycket som pasta. 1-2 msk sås eller vinägrett.

Mellanmål: En smoothie eller shake

Middag: Samma som lunch

Kvällsmål: En smörgås eller en tallrik fil, yoghurt eller gröt om middagen var lätt. Var det lite mer middag så ta en frukt.

Glöm inte att dricka ordentligt. Försök att få in en grönsak eller frukt vardera av färgerna vitt (isbergssalld, svamp, vitkål, gurka, lök, blomkål), grönt, rött och gult/orage. Och glöm inte att äta efterrät en gång i veckan. Som du gjort själv.

Tack snälla för ditt svar!

Problemet med den frukosten du skrev är att jag avskyr ägg tyvärr. Till frukost brukar jag äta 1dl kvarg eller yoghurt med en frukt i eller 2msk müsli. Jag har förstått att det är på tok för lite men när jag väl gör frukost så känns det som så mycket. Jag äter helst det till frukost men hur mycket bör jag öka mängden? Jag dricker också kaffe med 1/4 dl lättmjölk varje morgon och till lunch. Det blir ibland ett mellanmål och då tar jag alltid en frukt. Det där med att äta lagad mat till lunch funkar inte för mig, jag äter alltid "frukost" till lunch. Alltså samma sak som jag åt till frukost eller så gör jag en fruktsallad på 2-3 frukter och bär. Vid middagen äter jag nog som bäst. Äter alltid en stor skål med sallad och skulle jag lägga upp det på min tallrik utgör den lite mer än halva tallriken. Jag äter det som serveras men är ingen hemma o lagar mat så blir det bara den där salladen. Kvällsmål är inte något för mig, har så svårt att somna om jag äter något för sent tyvärr.
  • Aniiee
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-06-09 14:49:05 följande:
    Tack snälla för ditt svar!

Problemet med den frukosten du skrev är att jag avskyr ägg tyvärr. Till frukost brukar jag äta 1dl kvarg eller yoghurt med en frukt i eller 2msk müsli. Jag har förstått att det är på tok för lite men när jag väl gör frukost så känns det som så mycket. Jag äter helst det till frukost men hur mycket bör jag öka mängden? Jag dricker också kaffe med 1/4 dl lättmjölk varje morgon och till lunch. Det blir ibland ett mellanmål och då tar jag alltid en frukt. Det där med att äta lagad mat till lunch funkar inte för mig, jag äter alltid "frukost" till lunch. Alltså samma sak som jag åt till frukost eller så gör jag en fruktsallad på 2-3 frukter och bär. Vid middagen äter jag nog som bäst. Äter alltid en stor skål med sallad och skulle jag lägga upp det på min tallrik utgör den lite mer än halva tallriken. Jag äter det som serveras men är ingen hemma o lagar mat så blir det bara den där salladen. Kvällsmål är inte något för mig, har så svårt att somna om jag äter något för sent tyvärr.
    Det är inget fel alls på kvarg och yoghurt med musli och/eller frukt =) Försök få i dig 2 dl yoghurt, så blir det mer normalmycket. Om det är svårt så ät en till frukost vid första mellanmålet istället.

Det här handlar ju om att du behöver ändra vanor. Det görs inte över en natt, men du måste försöka och försöka och försöka tills du lyckas. Ta det lite i taget. Om du äter fruktsallad till lunch så lägg till en sked keso. Samma om du bara skulle äta sallad. Nästa vecka kan du lägga till en kycklingfilé till salladen. Osv. Om det är svårt att äta på kvällen, så se till att dricka något, till exempel buljong eller lite soppa.

Och hitta någon att prata med. Du behöver någon att bolla med i vardagen. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • elyse

Äter du inga kolhydrater? Och minimalt med fett? Jag tror egentligen inte att din kropp är hungrig utan vill ha energi!

Kan du tänka dig nötter? Avokado? Lax? Ost? Om du gillar sallad så variera tillbehören, till att börja med.

Svar på tråden Normala portioner?