Aniiee skrev 2016-06-09 14:35:10 följande:
Egentligen bör du ta hjälp av en dietist. Men eftersom du vill och försöker ska du få en liten fingervisning.
Du bör, med tanke på det du själv skriver, lägga till 2 eller 3 mellanmål. Då blir det kortare mellan måltiderna och du slipper hetsäta.
Bra tumregler:
Frukost: Ät gärna 1-2 ägg. Stekta, kokta, pocherade, sperlar ingen roll, Sedan beror det på vad du vill äta till frukost. Smörgås, fil, yoghurt, gröt, lite blandat. Se till att äta någon grönsak eller dricka 1,5-2 dl (ett "barnglas" som det kalla i den här familjen) juice.
Mellanmål: En eller två frukter.
Lunch: Kött av något slag, lika stor som din handflata-hela hand. Pasta/ris/potatis, lika mycket som får plats i dina kupade händer. Grönsaker lika mycket som dina kupade händer x2. Salladsblad lika mycket som pasta. 1-2 msk sås eller vinägrett.
Mellanmål: En smoothie eller shake
Middag: Samma som lunch
Kvällsmål: En smörgås eller en tallrik fil, yoghurt eller gröt om middagen var lätt. Var det lite mer middag så ta en frukt.
Glöm inte att dricka ordentligt. Försök att få in en grönsak eller frukt vardera av färgerna vitt (isbergssalld, svamp, vitkål, gurka, lök, blomkål), grönt, rött och gult/orage. Och glöm inte att äta efterrät en gång i veckan. Som du gjort själv.
Tack snälla för ditt svar!
Problemet med den frukosten du skrev är att jag avskyr ägg tyvärr. Till frukost brukar jag äta 1dl kvarg eller yoghurt med en frukt i eller 2msk müsli. Jag har förstått att det är på tok för lite men när jag väl gör frukost så känns det som så mycket. Jag äter helst det till frukost men hur mycket bör jag öka mängden? Jag dricker också kaffe med 1/4 dl lättmjölk varje morgon och till lunch. Det blir ibland ett mellanmål och då tar jag alltid en frukt. Det där med att äta lagad mat till lunch funkar inte för mig, jag äter alltid "frukost" till lunch. Alltså samma sak som jag åt till frukost eller så gör jag en fruktsallad på 2-3 frukter och bär. Vid middagen äter jag nog som bäst. Äter alltid en stor skål med sallad och skulle jag lägga upp det på min tallrik utgör den lite mer än halva tallriken. Jag äter det som serveras men är ingen hemma o lagar mat så blir det bara den där salladen. Kvällsmål är inte något för mig, har så svårt att somna om jag äter något för sent tyvärr.