• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 15:02:30 följande:
    Fast han sa det ju helt själv, att om det inte passar att han dricker kan barnen gå. Så knappast utan grund.
    Jo vi vet att din pappa valde alkoholen före dig och dina syskon du har basunerat ut dina barndomsminnen om din alkispappa.

Och Ja jag har suttit och Läst ALLA Tom Aryas inlägg i tråden och jag har aldrig sett honom sitt och hävda att han väljer alkoholen före barnen. Det är du som lägger den tolkningen. Jag såg en adekvat fråga ställd till dig baserat på kontexten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FDFMGA
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 19:52:13 följande:
    Jo vi vet att din pappa valde alkoholen före dig och dina syskon du har basunerat ut dina barndomsminnen om din alkispappa.

Och Ja jag har suttit och Läst ALLA Tom Aryas inlägg i tråden och jag har aldrig sett honom sitt och hävda att han väljer alkoholen före barnen. Det är du som lägger den tolkningen. Jag såg en adekvat fråga ställd till dig baserat på kontexten.

Aha, var det Tom Araya.

Om han har barn lär de vara vuxna - då förstår jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:06:30 följande:
    Nej det var det inte, utan personen som skrev så här i tråden!
    Jag, har läst inlägget nu.

Du har inte förstått det han skriver.
  • EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:54:54 följande:
    Aha, var det Tom Araya.

Om han har barn lär de vara vuxna - då förstår jag.
    Jupp.. Det var han det handlade om.
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:07:16 följande:
    Så om barnen är 15 och mår dåligt när pappa dricker är det okej att han bara tycker att de kan dra då?
    Och om du har läst Tom Aryas inlägg så skrev han ALDRIG när (vilka tider) han drack heller.

Han kan lika gärna dricka en öl till maten. Och för dem som har bra koll på alkohol och förbränning vet att mat hjälper till att förbränna alkoholen snabbare så man blir knappt påverkad. Det är därför det är tillåtet att dricka en mellan-/lättöl till maten och sedan gå ut och sätta sig att köra bil efteråt då det inte ger utslag på mätaren eller blodprov och alkohol fungerar också som en smakbärare.
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:11:14 följande:

Ja, det är klart att vi föräldrar inte bara har rätt, vi har även rätten att avgöra vad våra barn ska få uppleva av vuxenvärldens umgängesvanor.

Huruvida min familj är välfungerande eller inte har jag inte gått in på här, jag har bara konstaterat att alkohol inte utgör något problem vare sig ur ett vuxen- eller ett barnperspektiv för vår familj.

Varför är alla moralpredikanter så stryktäckt insinuanta, förresten?  Den ingrediensen gör att moralkakorna blir extra motbjudande för den som de ska krängas till, enligt min uppfattning.

Dina barn är ingen förlängning av dig. Du kan till en viss del kanske konkret avgöra vad dina barn ska uppleva från vuxenvärlden, om du befinner dig i samma situation men du kan omöjligt och aldrig veta hur det kommer påverka/forma och utveckla dem. Speciellt i alla situationer där du inte närvarar.
  • FDFMGA
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 20:28:38 följande:
    Dina barn är ingen förlängning av dig. Du kan till en viss del kanske konkret avgöra vad dina barn ska uppleva från vuxenvärlden, om du befinner dig i samma situation men du kan omöjligt och aldrig veta hur det kommer påverka/forma och utveckla dem. Speciellt i alla situationer där du inte närvarar.
    Aha, du börjar förstå vad så många här i tråden har försökt förklara.

Helt korrekt, en förälder kan aldrig helt och fullt se världen genom sina barns ögon. Ett dilemma kanske eftersom vi vill att de ska formas till så trygga vuxna som möjligt. Men föräldrar känner definitivt sina barn bättre än vad moralkakebagarnas riksförbund gör.

Det är därför folk tackar nej till moralkakorna, alkoholvanor och umgänge där alkohol förekommer är knappast vad måttlighetsbrukare anser att deras barn kan ta framtida skada av.
  • FDFMGA
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 20:20:50 följande:
    Jupp.. Det var han det handlade om.
    Ja, jag läste inlägget sen. Jag tolkar det ungefär som att barnen inte behöver sitta kvar vid bordet om de hellre vill göra något annat.

Det verkar rimligt. "Jag skulle aldrig säga till mina barn: "Nej, ni får inte gå ut med Karins hund, pappa har nämligen inte druckit upp sitt vin än" Skrattande
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 21:09:56 följande:

Aha, du börjar förstå vad så många här i tråden har försökt förklara.

Helt korrekt, en förälder kan aldrig helt och fullt se världen genom sina barns ögon. Ett dilemma kanske eftersom vi vill att de ska formas till så trygga vuxna som möjligt. Men föräldrar känner definitivt sina barn bättre än vad moralkakebagarnas riksförbund gör.

Det är därför folk tackar nej till moralkakorna, alkoholvanor och umgänge där alkohol förekommer är knappast vad måttlighetsbrukare anser att deras barn kan ta framtida skada av.

Haha jag smäller av.. Okej touche för nu ska jag se Frankrike - Albanien!
  • EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-06-15 21:14:23 följande:
    Ja, jag läste inlägget sen. Jag tolkar det ungefär som att barnen inte behöver sitta kvar vid bordet om de hellre vill göra något annat.

Det verkar rimligt. "Jag skulle aldrig säga till mina barn: "Nej, ni får inte gå ut med Karins hund, pappa har nämligen inte druckit upp sitt vin än" Skrattande
    Ser att du tog samma tolkning som mig på Tom inlägg.

Ja det hade ju sett något ut att sitta och säga en sådan sak till barnen. *asg*
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.