Navelsträng runt halsen (v 34)
Hej!
Jag är gravid i v.34 och var på ett privat Tillväxt-ul i veckan för att vi ville göra en extra koll att allt var bra. Bland annat hade de sett på rul v 18 att den var lite mindre än medel då, men eftersom jag följer kurvan så ville min BM inte skicka mig på tul, så därför bokade vi helt enkelt ett privat.
Tul gick bra, en mycket proffsig klinik som har bra utrustning, så de kunde se väldigt mycket. -8% i tillväxt, men ändå helt normalt.
Nu till min fråga, BM vid tul såg (liksom vi) att navelsträngen låg runt halsen. Bebisen låg med huvudet neråt som var normalt för denna vecka. BM sa att det inte var något farligt med navelsträngen, mer än att man håller koll vid förlossningen och om något händer då så kan BM dra bort den från huvudet då när barnet är på väg ut, eller klippa strängen på vägen ut. Men att det inte alls behöver betyda att det kommer bli problem.
Har tänkt en del på detta nu i efterhand, så jag ringde min ordinarie BM på MVC idag och hon sa att det är jättevanligt och ingen fara alls. Och att det enda jag kan göra är att hålla koll på fosterrörelserna så inte de minskar.
Vad säger ni andra?
Någon som sett på UL att sin bebis haft navelsträngen runt halsen redan innan förlossningen och att det inte inneburit något problem?
Läser överallt om barn som fötts med navelsträngen runt halsen, men då är det ofta att den hamnat där just under förlossningen, men har inte läst om en enda som haft den där redan i v 33-34 som jag. (Mer än ett par skräckhistorier där barnet dog i magen av att navelsträngen virats flera varv, men det är ju som tur är en förhållandevis låg risk att just det händer, och inget jag kan göra något åt nu ändå).
Helst skulle jag vilja göra ett extra UL precis innan förlossningen för att se om den fortfarande är runt halsen eller inte, men min ordinarie BM på MVC vill inte göra något extra ul , utan säger att det som sagt är normalt och att det räcker med CTG övervakning vid förlossningen sen.
Erfarenheter någon?
Tacksam för svar!