• hagnestahill

Navelsträng runt halsen (v 34)

Hej!

Jag är gravid i v.34 och var på ett privat Tillväxt-ul i veckan för att vi ville göra en extra koll att allt var bra. Bland annat hade de sett på rul v 18 att den var lite mindre än medel då, men eftersom jag följer kurvan så ville min BM inte skicka mig på tul, så därför bokade vi helt enkelt ett privat.

Tul gick bra, en mycket proffsig klinik som har bra utrustning, så de kunde se väldigt mycket. -8% i tillväxt, men ändå helt normalt.

Nu till min fråga, BM vid tul såg (liksom vi) att navelsträngen låg runt halsen. Bebisen låg med huvudet neråt som var normalt för denna vecka. BM sa att det inte var något farligt med navelsträngen, mer än att man håller koll vid förlossningen och om något händer då så kan BM dra bort den från huvudet då när barnet är på väg ut, eller klippa strängen på vägen ut. Men att det inte alls behöver betyda att det kommer bli problem.

Har tänkt en del på detta nu i efterhand, så jag ringde min ordinarie BM på MVC idag och hon sa att det är jättevanligt och ingen fara alls. Och att det enda jag kan göra är att hålla koll på fosterrörelserna så inte de minskar.

Vad säger ni andra?
    Någon som sett på UL att sin bebis haft navelsträngen runt halsen redan innan förlossningen och att det inte inneburit något problem?

Läser överallt om barn som fötts med navelsträngen runt halsen, men då är det ofta att den hamnat där just under förlossningen, men har inte läst om en enda som haft den där redan i v 33-34 som jag. (Mer än ett par skräckhistorier där barnet dog i magen av att navelsträngen virats flera varv, men det är ju som tur är en förhållandevis låg risk att just det händer, och inget jag kan göra något åt nu ändå).

Helst skulle jag vilja göra ett extra UL precis innan förlossningen för att se om den fortfarande är runt halsen eller inte, men min ordinarie BM på MVC vill inte göra något extra ul , utan säger att det som sagt är normalt och att det räcker med CTG övervakning vid förlossningen sen.

Erfarenheter någon?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Navelsträng runt halsen (v 34)
  • Belair79

Lyssna på din barnmorska, hon har helt rätt. Ca 30% av alla barn föds med navelsträngen runt halsen. Det gör absolut ingen skillnad med ett ulj innan förlossningen, handläggningen blir densamma. Man övervakar med CTG och visar barnet att det mår dåligt handlägger man därefter.

• gruvan

Jag hade inte sett med ultraljud att navelsträngen var runt halsen men min första son hade det när han föddes. Ctg såg bra ut hela förlossningen och när huvudet var ute tog bm bort navelsträngen om halsen och sen var det inte mer med det. Förstår att du är orolig men jag skulle lite på bm för som någon annan skrev kommer du antagligen få föda vaginalt även om ett ul precis innan förlossningen skulle visa att navelsträngen fortfarande ligger runt halsen. Däremot kan du ju säga det när du kommer in till förlossningen, eller skriva det i ditt förlossningsbrev, att det är någonting du är orolig för. Lycka till!

• JA77

Ligger den runt halsen så är det ju ingenting man kan göra åt det just då ändå. Är det problem under förlossningen kommer det att ses på CTG. 

• modesty74

2 av mina 4 har haft navelsträngen runt halsen (en av dem dessutom en sk äkta knut på navelsträngen). Det gick bra att föda vaginalt ändå.

• hagnestahill

Tack snälla för era lugnande kommentarer.

Är mest orolig för två saker:

det ena är att navelsträngen ska snöras åt ännu hårdare nu när den redan har den runt halsen v 34. Men det är ju bara dumt att oroa sig för det.

Den andra är att förlossningen inte kommer att bli som jag tänkt. Jag vill väldigt gärna föda så "naturligt" som möjligt (och med det menar jag inte utan smärtlindring för där är min åsikt att man tar det man vill). Helst hade jag velat föda hemma i en lugn miljö men det vågar inte min man eftersom det är första barnet. Jag vill föda utan så mkt medicinskt styrande som det går, vara själv så mkt som möjligt, extra sen avnavling etc. Hade gärna fött i vatten men det får man ju inte. Vad min oro kring navelsträngen nu består i är då att jag kanske måste vara beredd på att sjukvården vill ha lite extra koll och att detta "stör" mig så att jag och barnet blir stressade av all övervakning.

Hoppas innerligt att navelsträngen rund halsen inte kommer märkas av och att jag och bebisen får "jobba på" på egen hand i lugn o ro utan att hjärtljuden påverkas, de måste skynda på förlossningen, klippa mig etc. Det är sånt jag oroar mig för.

• mammalovis

Allt beror ju på hur det ser ut, d v s hur hårt den sitter. Jag har inte gjort mer än rutinultraljud innan förlossningen, så jag vet inte så. Mitt tredje barn föddes med navelsträngen virad två varv hårt runt halsen, så de fick göra "avnavling i vulva" står det i journalen. Pappan fick sedan ändå "klippa" navelsträngen, så blodet sprutade. Först dagen efter fattade jag varför mitt örngott på kudden var blodigt ...

Jag är evigt tacksam att vi åkte in när vi gjorde då jag haft relativt snabba förlossningar. Denna tog längre tid i början, precis som första, men var snabb från det att de kraftiga värkarna kom, knappt 2 timmar.

Ingen vet när navelsträngen hamnade om halsen. Jag har däremot funderat en del på om det förlängde förlossningen. Andra barnet tog 1,5 timmar från andra värk och vi var inne 11 minuter. Nu sista 35 minuter, men en betydligt lugnare förlossning med 5 minuter emellan värkarna på vägen in. Totaltid 3,5 timmar från det värkarna återkom på kvällen, annars hade jag en omgång på förmiddagen som dog ut och mycket sammandragningar i 4 veckors tid.

Svar på tråden Navelsträng runt halsen (v 34)