• isolande

potträning i sommar

Mitt tips är att låta barnet gå naken så de ser vad som händer när det kommer. Håll koll också. Är det 1½- 2 timmar sedan barnet kissade senast? Gå på pottan och sitt där ett tag. Alla mutor är tillåtna, TV, Ipad, telefon, bok sjunga, vad som helst. Tjata inte för mycket. Barn kissar mer sällan ä vad vi tror. 

När barnet börjar få kläm på det hela naken så ta på ett par lösa, mjuka byxor, inga kallingar. De känns som en blöja. Samtidigt får barnet möjlighet att öva att dra på och av byxorna enkelt inför toabesöket.

Lycka till!

• isolande
    IVFtjejer skrev 2016-06-14 08:39:37 följande:

Vi började med vår snart 3-åriga kille för två veckor sen. Kiss fattade han direkt och han var snabbt torr, bara några dagar. Men bajs! Han vägrar göra det på pottan utan det blir att han håller sig eller i kalsongerna. Nån med tips?

ta av kalsongerna. När du märker att han är bajsnödig så gå till toan och sitt själv kvar där och läs eller bara häng. Säg lugnt att bajsa, det gör vi i pottan. 

Jag gjorde så, gav inte med mig trots pip och gnäll och när han tillslut inte kunde hålla sig längre kom han springande och bajsade i pottan. SÅ skönt tyckte han att det var då. Och jag fanns där, vid pottan, som trygghet och sprang inte och jagade honom eller tjatade. Tror det tog 2 ggr sedan fattade han galoppen. Min son var dock extremt tydlig när han blev bajsnödig, sprang med benen i kors och pep och höll sig för rumpan Drömmer
  • isolande
    nnnnnnnn skrev 2016-06-13 19:12:21 följande:

Mina har gillat att sätta ett klistermärke på ett uppsatt A4-papper bredvid pottan.

Låter rätt simpelt: sätt fast ett papper nära pottan. När det blir något i pottan plockas ett ark med fina klistermärken fram. Barnet väljer och klistrar fast. Klart!

Men ger bra effekt.

Det är en tydlig belöning och man ser tydligt att det blir fler och fler märken på pappret.

Sen har vi som andra kört med bara tröja/skjorta på utomhus, eller trosor/kalsonger för att känna vad som händer om man inte drar ner dem.

Det funkade på min äldsta tjej, hur bra som helst, men vi klistrade direkt på pottan, ha, ha! Lillen däremot var helt ointresserad av klistermärken så där gjorde vi annorlunda.
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-17 22:36:41 följande:

Svårt det här med om man ska påminna o ta barnet till potta/toalett regelbundet eller låta barnet lära sig själv/känna efter själv med stor risk för olyckor. Tankar?

Jag har låtit olyckorna ske. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att man får torka kiss och byta kläder. Som att byta blöja typ.... Vi lade plastlakan i soffan och hade extra handduk att sitta på i bilstolen och vagnen. Potta med i bakluckan och vagnen (hahaha). Extra kläder med jämt, flera ombyten.

Att påminna för ofta är bara dumt, försök ha is i magen ett par timmar åtminstone innan du frågar om potta eller helt enkelt bara tar med barnet till den.

Båda mina barn slutade runt tvåårsåldern. Sonen hade "olyckor" i 5 veckor, säkert en varje dag, minst. Men resten av gångerna gick han ju som han skulle antingen i busken eller på pottan. Så det fick bli olyckor. Kändes taskigt att sätta på blöja igen bara pga att han inte satte varenda tillfälle. Han hade inte en enda bajsolycka heller från den dagen vi fimpade blöjan.

Min dotter däremot, fattade kisseriet på dagen vi tog bort blöjan. Inte en olycka. Bajset däremot tog längre tid. Hon hade dra på blöja som trosa och kissade på toan som vanligt. När det skulle bajsas gjorde hon dock det i blöjan och bad sen att få den bytt.

Jag tycker man ska se det som att man hjälper barnet att "slippa" blöjan genom att potträna. Det är liksom inget trauma för de flesta barn att lära sig att göra sina behov utan att göra på sig (i blöjan).
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-20 10:20:14 följande:
    Tack för svar. Just nu påminner jag ca var tredje timme o tar honom till pottan då, eller så ser jag att han håller om snoppen o går med honom då. Just det började han med igår så ett framsteg! Bajset är svårare, han verkar inte känna det lika tydligt ännu så där blir det lite olyckor.

Nej det är ju inte så farligt med olyckor men klart lite nervöst att vara ute på utflykt, på torsdag ska vi flyga o det känns lite osäkert. Vi får se hur det blir! Vill helst inte sätta på blöja men bajsolycka på flyget med tre barn själv känns sådär...
    Utflykt = blöjfri. Olycka ingen katastrof.

Flygresa= blöja. Fy vad jobbigt med olycka på flyg, hahaha!

Lycka till Glad.
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-25 19:46:26 följande:
    Ja det är toppen o går just nu jättebra! Inte en olycka på flera dagar. Så glad :)
    Kul! Han är blöjfri innan sommarn är över verkar det som!
  • isolande
    Blicka skrev 2016-06-27 06:52:14 följande:
    Vad kul att det gått bra! Svårt ang fsk men kanske skicka med massor av ombyte o köra blöjfritt? Prata med personalen när ni lämnar.
    Skicka med massor av ombyte och bli inte knäckt om det blir olyckor. Tänk på att han återgår till en miljö där han är van vid blöja och det händer mycket hela tiden. Lätt att glömma att man är kissig då Flört
  • isolande
    nnnnnnnn skrev 2016-06-28 18:50:10 följande:
    VI gav upp och erbjöd en pottgodis för varje bajs i pottan...

Känns så tråkigt att behöva gå så långt (lågt) men det är det enda hon verkligen är galen efter.

Så vi sa:
    När du är så stor att det kommer bajs i pottan, så är du så stor att du får lov att äta godis (har fått borta och ÄÄÄÄLSKAR det), så varje gång du bajsar i pottan kommer du få en godis.

Och då gick hon direkt till pottan och bajsade. Fick en gelebjörn och var huuur nöjd som helst.
    De första dagarna fick hon en godis för varje bajsning, men efter 1-2 veckor började hon sätta det i system och bajsade småbajsningar 3-4 ggr/dag. Så då sa vi att man fick bara  godis en gång per dag men ökade till 2 bitar istället.
    Så nu gör hon 1 stor gång/dag och får sina bitar och är nöjd.

Vi börjar fasa ut det långsamt. Om hon glömmer själv så påminner vi inte. Om hon gör det borta, så påminner vi inte om godis när hon kommer hem och vi tar aldrig med för att ge godis borta.

Tänker att när det gått 1-2 månader så kommer godiset ta slut och bara finnas på lördagar... Men vi hade inget annat att ta till...

Och vad gör 2 st små, små bitar tex non-stop eller skittles per dag i några veckor? Vi är såklart extra noga med tandborstningen!
    Min syrra körde minikinderägg som muta för att få bajseriet att lossna för sin son. Tog nån månad sen blev det som en rutin att bajsa i pottan så då tog äggen slut utan problem ;). Tycker man kan muta hur mycket som helst just för att få dem att bara våga göra det och släppa spärren :D
  • isolande
    Hannaliv skrev 2016-06-29 09:03:17 följande:

Perfekta åldern att börja, enligt barnpsykologer, är 18 mån- 24 månader. Tyvärr väntar många i Sverige på någon magisk dag när barnet ska be om att få börja gå på toa och ta bort blöjan?? Ursäkta men haha varför skulle ett litet barn vilja det? För dem är blöjan helt naturlig då den varit på dygnet runt sedan de föddes. En 3-åring är mycket mer benägen att vägra än en 1,5-2åring. Mognad finns där för kiss och bajsmedvetenhet vid 1,5, det gäller bara att vara uppmärksam (och inte ta det mitt i trotsen då). Det är oftast de som väntar in barnet som får handskas med bajsvägrare o.s.v...

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Tror det är enklare att börja tidigare när barnet inte är lika medvetet om sina kroppsfunktioner och upptäcker dem samtidigt som man introducerar blöjfritt. Börjar man senare har de upptäckt funktionen redan och har rotat ett sätt att hantera den i blöjan. Jag tror inte heller att man ska vänta på att barnet ska be själv om att få sluta, eftersom man säkert drar ut på perioden med blöja mer än nödvändigt.

Sen är jag av åsikten att det inte är "synd om" ett barn som får göra sina behov i toa istället för i blöja. Tvärtom. Man lär dem slippa kissa på sig....

Men som alltid: Barn är individer och för alla går det inte lika enkelt att vänja sig vid ny ordning. Jag tror dock att det är värt att göra ett seriöst sluta med blöja-försök runt 2- års ålder och inte ge med sig bara för att man möter lite motstånd. 

Är barnet däremot helt hysteriskt och inget funkar så får man ju såklart avbryta och vänta lite...
  • isolande
    Knyttan skrev 2016-06-29 17:22:52 följande:
    Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...
    Jag förstår som sagt att det är på det sätt du beskriver för vissa barn. Jag tycker inte heller man ska tvinga skrikande barn mot toaletten. Verkar helt kontraproduktivt....
Svar på tråden potträning i sommar