Blicka skrev 2016-06-17 22:36:41 följande:
Svårt det här med om man ska påminna o ta barnet till potta/toalett regelbundet eller låta barnet lära sig själv/känna efter själv med stor risk för olyckor. Tankar?
Jag har låtit olyckorna ske. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att man får torka kiss och byta kläder. Som att byta blöja typ.... Vi lade plastlakan i soffan och hade extra handduk att sitta på i bilstolen och vagnen. Potta med i bakluckan och vagnen (hahaha). Extra kläder med jämt, flera ombyten.
Att påminna för ofta är bara dumt, försök ha is i magen ett par timmar åtminstone innan du frågar om potta eller helt enkelt bara tar med barnet till den.
Båda mina barn slutade runt tvåårsåldern. Sonen hade "olyckor" i 5 veckor, säkert en varje dag, minst. Men resten av gångerna gick han ju som han skulle antingen i busken eller på pottan. Så det fick bli olyckor. Kändes taskigt att sätta på blöja igen bara pga att han inte satte varenda tillfälle. Han hade inte en enda bajsolycka heller från den dagen vi fimpade blöjan.
Min dotter däremot, fattade kisseriet på dagen vi tog bort blöjan. Inte en olycka. Bajset däremot tog längre tid. Hon hade dra på blöja som trosa och kissade på toan som vanligt. När det skulle bajsas gjorde hon dock det i blöjan och bad sen att få den bytt.
Jag tycker man ska se det som att man hjälper barnet att "slippa" blöjan genom att potträna. Det är liksom inget trauma för de flesta barn att lära sig att göra sina behov utan att göra på sig (i blöjan).