• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • Anonym föräldraledig

Har en 1,5 åring som jag hoppas få blöjfri i sommar. Har några veckor kvar till semestern, så nu hårdläser vi busiga bebbens potta fram till dess och hoppas att hon ska bli inspirerad. Har du några bra tips att dela med dig av? :)

• Blicka
    Anonym föräldraledig skrev 2016-06-12 21:00:05 följande:

Har en 1,5 åring som jag hoppas få blöjfri i sommar. Har några veckor kvar till semestern, så nu hårdläser vi busiga bebbens potta fram till dess och hoppas att hon ska bli inspirerad. Har du några bra tips att dela med dig av? :)

Den boken har vi också läst. Kråkas toa är riktigt bra den med.

Tips, nja med äldsta så var pottan intressant tidigt o han valde själv att nu slutar jag med blöja. Han var nog 2 1/2 år. Han som vi nu gärna vill ska sluta med blöja tycker pottan är ganska så ointressant men vi har förberett honom på att vi ska träna utan blöja nu o han verkar vara med på tåget. Vi får se hur det går. Är rätt nervös själv...
  • Marten

Vi skickade ut ungarna i trädgården och göra sina behov. Då lär de sig hur det känns och kan kontrollera det.
    Nr 1 helt torr och utan blöja dygnet runt 18 månader. Född i Januari. Kille
    Nr 2 samma vid 26 månader. Född i april. Kille
    Tog runt tre dagar för båda med denna taktiken. Inga byxor eller kallingar på att kämpa med.
    Funkar säkert i lägenhet också med pall till toa och öppet lock och aldrig upptaget.

• isolande

Mitt tips är att låta barnet gå naken så de ser vad som händer när det kommer. Håll koll också. Är det 1½- 2 timmar sedan barnet kissade senast? Gå på pottan och sitt där ett tag. Alla mutor är tillåtna, TV, Ipad, telefon, bok sjunga, vad som helst. Tjata inte för mycket. Barn kissar mer sällan ä vad vi tror. 

När barnet börjar få kläm på det hela naken så ta på ett par lösa, mjuka byxor, inga kallingar. De känns som en blöja. Samtidigt får barnet möjlighet att öva att dra på och av byxorna enkelt inför toabesöket.

Lycka till!

• tuntemattomana

Vi ska också köra igång och potträna vår 19 mån tjej nu i sommar.
    Verkar bra att låta barnen springa utan blöja, det ska vi prova :)

• Sessie82

Min 1,5 åring kan sitta på pottan 30 min o va jätte blir men så fort man ger upp o sätter på blöjan sp kissar han direkt.

• micromat

Min fick springa runt naken i trädgården. Då fattade han när det kom någonting, vilket var väldigt spännande. Gick på bara några dagar innan han fattat galoppen. På nätterna använda han blöja ett tag till, men var torr för det mesta så det slutade vi med det också.

• Blicka

Tror det är toppen med nakenheten men jag är lite svalare o myggigt till just nu så vet inte om han accepterar det. Imorgon ska vi försöka! Ska tänka på att skippa kallingarna!

• nnnnnnnn

Mina har gillat att sätta ett klistermärke på ett uppsatt A4-papper bredvid pottan.

Låter rätt simpelt: sätt fast ett papper nära pottan. När det blir något i pottan plockas ett ark med fina klistermärken fram. Barnet väljer och klistrar fast. Klart!

Men ger bra effekt.

Det är en tydlig belöning och man ser tydligt att det blir fler och fler märken på pappret.

Sen har vi som andra kört med bara tröja/skjorta på utomhus, eller trosor/kalsonger för att känna vad som händer om man inte drar ner dem.

Svar på tråden potträning i sommar