• Knyttan

potträning i sommar

Vi pottränar också för fullt, idag har sonen (3 år) för första gången varit blöjfri hela dagan med bara en olycka. Han sitter för det mesta på pottan frivilligt och kan säga till om han är utan blöjan hemma. Problemen kommer om vi ska ta på en byxa för då är det som om han glömmer sig igen och olyckor sker. Tyvärr blir han då också mindre motiverad att vara utan blöja... Det är lite ett steg fram ett steg bak. Hemma går det som sagt jättebra men vi kan ju inte sitta hemma hela dagarna. Vi bor dessutom i lgh så ingen trädgård vi kan släppa ut honom i.

Bajsa vägrar han att göra i pottan utan ber då om en blöja och går in på sitt rum och stänger dörren ???? Han råkade bajsa på mattan för ett par månader sen och det var tydligen traumatiskt för han pratar fortfarande om det! Så där är det tvärstopp så att säga. Nån som har ett tips där hur man kan jobba med det?

Hoppas han går med på att vara blöjfri i morgon också!

• Knyttan
    Blicka skrev 2016-06-27 22:18:39 följande:

Tycker också det är svårt att känna sig helt fri i planering av aktiviteter just utifrån blöjfritt. Vi har hållit oss i närområdet o idag hade jag med pottan (behövdes inte men kändes bra) men vi ökar på områden o aktiviteter sakteliga. Vi körde lite belöning när det var trögt med pottan, samla stjärnor o sen fick han en bil. Funkade! Vad gäller bajs har sonen ibland lånat min telefon o tittat på youtube. Just för att sitta en längre stund, det har funkat.

Vi låter honom sitta på pottan framför tv:n och då kan han sitta läänge. Men det är ändå så att om han känner att det är en bajs på g så vägrar han sitta där o ska absolut ha en blöja, han blir riktigt förtvivlad. Så jag vet inte hur mkt jag vill pressa där just nu, huvudsaken är att fixa kiss i pottan även när byxorna är på just nu. Ska kanske prova att ta med pottan om vi går ut en liten stund.
  • Knyttan

Och så fick sonen diarre :S positiva med det var att han automatiskt så att säga bajsade lite i pottan ett par ggr. Men sen fick vi retirera till att ta på blöja igen när han även bajsat i två par byxor i dag stackarn.

• Knyttan
    isolande skrev 2016-06-29 09:46:30 följande:

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Tror det är enklare att börja tidigare när barnet inte är lika medvetet om sina kroppsfunktioner och upptäcker dem samtidigt som man introducerar blöjfritt. Börjar man senare har de upptäckt funktionen redan och har rotat ett sätt att hantera den i blöjan. Jag tror inte heller att man ska vänta på att barnet ska be själv om att få sluta, eftersom man säkert drar ut på perioden med blöja mer än nödvändigt.

Sen är jag av åsikten att det inte är "synd om" ett barn som får göra sina behov i toa istället för i blöja. Tvärtom. Man lär dem slippa kissa på sig....

Men som alltid: Barn är individer och för alla går det inte lika enkelt att vänja sig vid ny ordning. Jag tror dock att det är värt att göra ett seriöst sluta med blöja-försök runt 2- års ålder och inte ge med sig bara för att man möter lite motstånd. 

Är barnet däremot helt hysteriskt och inget funkar så får man ju såklart avbryta och vänta lite...

Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...
Svar på tråden potträning i sommar