Inlägg från: Mys mymla |Visa alla inlägg
  • Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Hej Hej

Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

Here we go.

Vi har lite olika alternativ:

1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

Tack!

// blivande fru

• Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • Mys mymla
    Lena skrev 2016-06-13 06:03:58 följande:
    Vi körde bröllop på förmiddagen och sen lunch med de närmaste. Festen hade vi två veckor senare.
    Det där lät som en super ide. 
    Tänke något liknade i alternativ ett, att vi viger oss i kyrkan inför våra föräldrar + syskon och sen ha festen veckan efter på en helg dit vi bjuder in resterande. 
  • Mys mymla
    Anonym (M) skrev 2016-06-13 06:15:26 följande:
    Visst kan ni ha alternativ 1. Funkar ju bäst om de flesta gäster bor på er ort dock.
    Sen får ni väl vara beredda på att kan man inte komma på båda lär det vara dlera som väljer vigseln framför festen. Det skulle jag göra.
    fast jag är rätt okej med det att om folk hellre vill se oss gifta oss så visst. :) jag är inte en sådan stor party människa men då vi har iaf lite släkt så förväntas det av oss att man bjuder in till något.

Drömmen hade ju varit att haft en "normal" bröllops dag där vi vigs i kyrka och sen åker typ limo till fest stället där alla väntar och sen har middag och tårta och dans hela natten.
    Tyvärr kommer en sådan dag innebära att jag är på vigseln och sen halva middagen innan jag försvinner. vilket gör att jag missar mitt eget bröllop, vilket vore synd
  • Mys mymla
    Santin skrev 2016-06-13 07:06:03 följande:
    Ert bröllop. Ni gör precis som ni vill. Grattis.
    Tack :)
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 09:03:12 följande:

Ramborgs beskrivning är den sortens bröllop vi hade själva samt har varit bjudna på.
    Det betyder inte att ni måste köra det upplägget såklart.

Kanske inte helt lämpligt att ha några dagar mellan tillställningarna om många har långt att åka. Att bo på hotell kan kännas kostsamt för gästerna då de löser resa och boende själva.

Lekar är inte lika vanligt numer är min erfarenhet. Tal brukar ingå samt musik och dansgolv.

det är ju där vi har lite problem, då min blivande mans familj bor i skåne (vi bor i sthlm) Mina kusiner + moster bor i finland så dem om de ens kommer. måste ju åka en bit. vilket gör att vi har lite besluts ångest över hur vi ska planera det hela. 

som jag skrev i ett tidigare inlägg så vore ju drömmen om att kunna vigas på samma dag varit perfekt men jag hittar ingen riktigt bra lösning på hur vi skulle kunna lägga upp det så att det fungerar. (jag har en sjukdom som gör att jag inte orkar helt en hel dag). och det vore ju lite synd om jag missar själva festen. 

ursh det vore nästan lättare att smita i väg och viga sig i stadshuset och sen bara inte nämna det för någon :P 
  • Mys mymla
    Skånetjej01 skrev 2016-06-13 01:52:30 följande:
    Vi blev bjudna på bröllop i Tyskland, men vi fick själva bekosta resan dit och hem även ordna och betala sovplats. Man behöver absolut inte ha lekar. Har själv aldrig vart på ett bröllop med lekar.
    Emerun skrev 2016-06-13 02:01:50 följande:
    Vi gifte oss på annan ort än där alla typ bodde. De fick bekosta boende och resa själva. Men däremot så gav vi förslag på olika boenden på orten i olika prisklasser och la till det i på ett eget papper i bröllopsinbjudingen. Vi hyrde lokal och körde catering på maten. Hade bara en stereo med musik så man kunde dansa osv.
    Tack! det där hjälpte mycket. jag har letat lite och sett att många bjuder på boende, men det skulle ju bli ett väldigt dyrt bröllop om vi skulle stå för boende för en kväll/helg för ungefär 45 personer. 
    Då min närmaste familj bor på orten vi ska gifta oss så kan ju sambons närmaste familj sova hos min. dem har ju gjort det förr så för dem är det ju klart. Det är resten som man måste hitta någon plats för :)

• Mys mymla
    Ramborg skrev 2016-06-13 06:52:55 följande:
    Jag har inte heller varit på bröllop med lekar.

Det vanligaste upplägget är ungefär såhär.

Vigsel i kyrkan.

Gästerna tar sig därifrån till en festlokal, får varsitt glas bubbel att smutta på. Brudparet kommer i fin bil eller hästvagn eller annat. Skål och grattis, överlämna presenterna.

Till bords. Trerätters middag med tal av pappa, bästa kompis, morbror etc. Middag tar lätt fyra timmar.

Dans. Bar. Efter någon timme serveras bröllopstårtan och kaffe i anslutande rum. Dansen fortsätter till sent. Folk droppar av efter hand. Även brudparet.

Så är väl det mest traditionella tycker jag. Men man får anpassa det efter vad som passar en själv såklart. Tex hade vi ingen dans för min man gillar inte det, och min kusin hade alkoholfritt för att hennes pappa klarar inte spriten. Min kompis hade ordnat transport från kyrkan till festlokalen och bokat övernattning till alla, fast man fick bekosta själv. En annan kompis hade bokat buss både från kyrkan, och från festlokalen till övernattningen eftersom festen var ute i skogarna nånstans. Jag har aldrig blivit bjuden på övernattning. Däremot som någon skriver ovan, brudparet har ofta förslag på ställen och ibland även förhandlat pris.
    detta upplägg har jag läst lite om på bröllops torget och så. dock tror inte jag vi kommer upp i tre rätters middag med tal. Vi har en väldigt konstigt och liten släkt. vilket är synd. 
    därför är jag lite rädd att det ska bli stelt på själva till ställningen. 

de två bröllop jag själv har varit på hade dem massor av lekar som bruden och brudgummen gjorde. lite skämma ut sig själv saker. och helt ärligt..neej vill inte! :P haha. 
    varken jag eller min sambo gillar att vara i centrum så vi kör ingen dans. folk får dansa om dem vill men blir ingen sådan där vi ska dansa framför alla. 

funderar dock på om man skulle hyra in en dj under några timmar på kvällen, så man har något. men det beror lite på hur många som tackar ja till att komma, vore ju lite ensamt om det slutar med att det bara är vi plus vår närmaste som dyker upp (då blir vi ungefär 15 personer). 

aldrig kunde jag tro att planering av bröllop skulle ge en gråa hår! :P haha.
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 10:17:49 följande:
    Jag förstår dilemmat ts. Ni vet ju bäst hur era familjer resonerar och om de är villiga att betala för resa och hotell i några dag

Hur länge mäktar du med under en dag ts?
    Tänker om ni komprimerar det hela lite?
    Lägg vigseln sent på dagen. Ha inte en trerätters sittande middag utan kanske lite plock och mingel, sen sitta ner och äta varmrätt, gå direkt till kaffe och tårta för att sen öppna dansgolvet. Undanbe er många och långa tal som drar ut på tiden. Då får ni allt men inte utdraget på lika många timmar.
    Alt ha vigseln väldigt tidigt och sen en paus för vila för dig och senare middag.
    Det är lite vigseln i sig som gör mig nervös jag har ju som sagt aldrig gift mig :) och den enda vigseln jag sett varade i 45 min. vilket skulle få mig att bli lite som slut efteråt . 

Tar vi en kortare vigsel på 5 min ( som jag inte ens visste fanns), och har ett hotell rum/stuga där vi har festen vart jag kan dra mig tillbaka tror jag att jag skulle fixa en middag med lite dans. Dock har jag inte hittat något ställ där det finns det alternativet och att man själv kan ta med sig mat, vilket nog är ett måste för oss då jag har special dieter med många allergier.

Tal tror jag inte vi får några i alla fall, våra familjer är rätt enkla av sig, finns det mat, vin öl, godis och chips så är dem rätt nöjda (tänk student mottagning med buffe bord), det är iaf vad jag märkt på dem tillställningar jag sett, dock vet jag ju inte med säkerhet att dessa människor ens tackar ja.

vi hade en ide att man hyr ett ställe, och har ett rum med tillgång till toalett och skriver brudens på så jag kan smita undan om så behövs och inte behöva oroa mig för att det är upptaget. (toaletten är en viktigt aspekt då min sjukdom gör att jag måste ha till gång till en snabbt)

Man skulle ha varit miljonär med stort hus och stor tomt och haft tält där och gift sig på tomten :) hade besparat oss många går strån ^^ haha.
    Lowika skrev 2016-06-13 10:28:24 följande:
    Som gäst får man helt klart betala sin egen resa och uppehälle.

Man måste ju inte gifta sig i kyrkan, men ni kanske vill? Man kan ha en fin kyrklig eller borgerlig vigsel på samma plats som festen, eller nära, så slipper man ju ett moment att förflytta sig. Den kortaste korta vigselceremonin är över på ett par minuter. Var på ett bröllop förra sommaren där själva vigseln var över på under 5 minuter :D
    jag har alltid drömt om att gifta mig i kyrkan men sen såg jag en utomhus vigsel och blev lite lockande av det :P. sen tycker dock mitt syskon och mamma och bio pappa att jag borde gifta mig i kyrkan (dem har väl också haft lite drömmar antar jag).

Men är kyrkliga vigslar längre än borgerlig vigsel? 
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 10:58:29 följande:
    Kyrkliga vigslar tar längre tid än de borgerliga, svar ja.
    Däremot kan säkert prästen få ner antal minuter om ni önskar det av särskilda skäl. Alla de sk kristliga momenten måste vara med, men ni kan nöja er med en psalm och prästen kan hålla sin del kortast möjlig torde nu kunna få ner det till ca 25 min gissar jag.
    Aha okej Tack! :)

Då lutar det mer åt en borgerlig! :)
  • Mys mymla
    Kjell2 skrev 2016-06-13 11:05:25 följande:
    En borglig vigsel kan ta allt från några minuter till länge. En kyrklig vigsel har några obligatoriska moment som gör att det blir svårt att komma under 30 minuter.

En variant är att ni har vigsel eftermiddagen innan och sen bröllopslunch dagen efter.  Inresande kan då komma till vigsel, sova över, och sen åka hem efter lunchen. Du får möjlighet att vila en natt mellan.

Skippa dans/DJ om ni inte känner för att dans och det blir få gäster
    Skippa lekar.

Eftersom era förutsättningar är lite annorlunda blir det fel att försöka få en vigsel som alla andra. Ni får göra det som passar er.

Den varianten lät lockande! den hade jag faktiskt inte tänkt på :). 
    Då kan ju text närmaste familjen kanske stanna längre så kan man göra något med dem på kvällen andra dagen. Tror dem nämligen sparar en vecka semester där. (Vi blir första barnen på båda sidorna som gifter sig). Det skulle ju faktsikt fungera bäst. 
    och ja dansen kanske skippas helt då jag faktsikt inte är säker på att vi blir så många. med dem jag räknat nu som jag vet vi måste bjuda är vi runt 33, och då kanske 18-19 st som inte ens kommer tacka ja. då blir vi ju väldigt få.
Svar på tråden Hjälp! Bröllop