Inlägg från: Mys mymla |Visa alla inlägg
  • Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Duckan skrev 2016-06-13 11:15:44 följande:
    Det kanske passar er bäst. Många borgerliga vigselförrättare gör ett fantastiskt jobb. Kan tipsa om en kvinna som vigde vänner till oss, Susiette Demant.
    Tack :) ska skriva upp namnet och spara :)
  • Mys mymla
    ABC73 skrev 2016-06-13 15:46:25 följande:
    Är det efter sommaren kan det eventuellt gå att hyra en kollogård. Då har man både lokal och boende ordnat, och ni kan få mer tid att umgås med långväga gäster.

När det gäller en borgerlig vigsel kan ni själva välja vad som ska ingå utöver några få obligatoriska minuter.

Tror nog att det gå att ha en kortare vigsel även med en präst, speciellt om den inte görs i kyrkan. Kolla vilka moment som är obligatoriska, och anpassa sedan efter era förutsättningar.

Det finns väldigt få måsten med bröllop.

En av mina vänner gifte sig nyligen borgerligt med närmsta familjen enbart och lite fika efter. En annan ska gifta sig på en grekisk ö med bara barnen närvarande och ha fest på två olika ställen i efterhand. Har varit med på en vigsel på en strand med grillfest efter och på traditionella bröllop med vigsel i kyrkan följt av middag och dans.

Så länge det inte blir fylleslag eller bråk, så finns det väl inga dåliga bröllop smile5.gif
    det kommer bli i slutet av september / mitten av oktober :)

Gifta sig borgerligt med närmaste familj och bara fika efter låter också rätt lockande att göra :)
    Blir inte lika mycket. fast min blivande vill ju ha fest tyvärr haha :P 
  • Mys mymla
    Anknytningen skrev 2016-06-13 15:54:29 följande:
    Jag har hunnit vara på 40 bröllop under mina 30 år på Jorden. Inget bröllop har varit det andra likt.
    Man gör som man själv vill. Det är ert bröllop och de som kommer, kommer för att fira er kärlek. Inget annat.
    Jag kan tipsa om Oscarskyrkan som ligger på Östermalm, strax innan Djurgårdsbron. Därefter kan ni bege er till Junibacken (på Djurgården) och ha festen där.
    Grattis och lycka till med allt!
    oscarskyrkan ska jag kolla upp :) såg på en sida över festlokaler att dem hade bröllops fester på junibacken och de såg verkligen fint ut så den ligger lite i bakhuvudet som ett alternativ :)
  • Mys mymla
    nnnnnnnn skrev 2016-06-13 19:39:21 följande:

Ni gör ju som ni själva vill!

Ett alternativ kan ju vara att ha kvällsbröllop. Man kan börja med mingel och snittar, sen vigs ni borgerligt på plats (utomhus eller inomhus), sen fortsätter festen med buffé osv.

Så kanske:

17.00 mingel och småplock
    17.45 vigsel
    18.15 mat

Så får ni gott om tid att vila på dagen, men ändå en rejäl bröllopsfest med vigsel på kvällen.

Sen dagen efter kan man bjuda på lunch för övernattande gäster.

Det där lät som en bra plan också, hade inte alls tänkt på att man kunde ha de på kvällen :). Har varit helt för insnöad på att ha de lunch tid ungefär :)
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 19:25:01 följande:
    Oscarskyrkan är poppis och ganska bokad så det läg du kolla rätt snart. Oktober är säkert lättare än september.
    jo,har förstått att man måste vara ute i minst ett år i förväg på många ställen, så som tur är sker detta september/ oktober 2017 :) 
  • Mys mymla
    Awesome skrev 2016-06-13 19:41:32 följande:
    Min vän hade vigselakten i sin trädgård med bara vittnen närvarande. Prästen anlände i bil och åkte max 10 minuter senare. Sen blev vi bjudna på smörgåstårta och öl i köket. Så det går att ha en väldigt kort vigsel med präst också. :)
    det där lät mysigt, hade varit drömmen om vi hade haft vårat egna ställe :) hade blivit mer Vi på festen då lite så där av slappnat , tyvärr funkar det ju inte i lägenhet riktig :P blir rätt trångt 
  • Mys mymla
    phillipha skrev 2016-06-14 12:07:09 följande:
    Några alternativa sätt är:

Hitta en gård - tänk kursgård, svenska kyrkan har massor som dom hyr ut el lik som har stor lokal, (kanske ett kapell) med kök och sidobyggnader där det finns rum att sova i. Ni hyr hela stället en helg, bjuder in folk som då kan komma redan på fredagen, alla får då ta med sig egen mat till fredag alt fixar ni nått enkelt till självkostnadspris. Ni ordnar frukost, sen gifter ni er på fm innan lunch, bjuder på pastasallad el lik, du kan dra dig undan och vila. Sen har ni middag och fest på kvällen.

Ni kan ju isf ta ut en rimlig kostnad från era gäster om de vill bo över, ex 100 kr/per som kommer på lördagen efter frukost och vill stanna till söndagen och äta frukost. 250 kr för de som vill komma på fredagen mm 

Fördelen är att ni är på ett ställe, hinner umgås med alla som kommer, får hjälp av vänner och familj att duka, fixa mm. Du kan ta dit frisör, smikös eller be någon hjälpa dig!

Hoppas du förstår hur jag menar :)
    Det var en smart plan. den kunde ju fungera! :) bara man hittar något inom rimligt pris. lät rätt mysigt också. 
    dock är problemet lite att vi kommer va ca 33. Där i bland 19 personer kanske inte ens kommer tacka ja. då blir vi i slut ändan bara 14 och då känns det ju lite väl med en kurs gård eller dylikt
    och ska man boka sådant måste man väll boka det iaf ett år i förväg.. 
  • Mys mymla
    Anonym (gift) skrev 2016-06-14 16:07:32 följande:
    Eftersom ni är osäkra på om det blir ca 35 gäster el bara hälften föreslår jag att ni letar upp två alternativ på lokaler och preliminärbokar dem samt själva vigsellokalen. Därefter skickar ni ut en inbjudan och ber om ett preliminärt svar. Då har ni sedan ett ganska bra underlag för antalet gäster.

Ang vigseln, ni bor i Stockholm och (tror jag) din släkt vill gärna se en kyrklig vigsel men ni kommer inte bli så många. Du fick ett tips på Oscarskyrkan. Ja den ligger i Stockholm men passar inte för en liten vigsel, den är stor och pampig. Samma tipsare föreslog Junibacken för själva festen. Om du fastnar för den är mina tips Djurgårdskyrkan (gullig och nära) eller Gustaf Adolfskyrkan (större och längre bort) i samma församling.

Om ni trivs i den del av Stockholm ni bor i kan ett tips också vara att ta en kyrka i den församling ni bor i. Om ni får barn och vill döpa dem har ni då redan en relation till den kyrkan, kanske samma präst etc. I Innerstadsförsamlingarna finns det oftast en "stor kyrka" och ett par mindre. I förorterna är kyrkorna mestadels mindre.

Och jag håller med dem som föreslår en eftermiddagsvigsel, därefter ett par timmars vila för dig och sedan fest där toastmastern redan innan kommunicerat att antalet tal/uppträdanden etc hålls korta.

Lycka till!
    Vi har lite olika kyrkor, min blivande är inte så brydd :P men jag har lite drömmar och ideer så vi får nog besöka några och se hur dem är och känna in dem. eller så blir det att hitta ett ställe och ta ut någon och viga sig där.
    vår kyrka som finns här vi bor är skit ful så den kommer inte ens med på listan, tyvärr.. 

ja vi får nog preliminärboka olika alternativ för att få det bästa möjliga av det. 
  • Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-14 17:30:51 följande:
    Jag har snabbläst lite här och där bara så jag kanske svarar bort-i-tok smile2.gif

Borgerligt som ni verkar ha bestämt er för blir nog bäst med tanke på din sjukdom. De flesta vigselförrättare kan läsa en fin dikt eller något och även tillåta att någon sjunger osv. Ni får ringa runt och prata med de som finns hos er.

Fika eller middag efteråt för de närmaste fungerar utmärkt, ÄVEN om ni bjuder in den som vill att närvara vid vigseln. Men skriv då i inbjudan att den gäller enkom vigsel samt skriv i inbjudan att ni kommer att ha en fest vid ett senare tillfälle, ha gärna datum klart redan och meddela det i inbjudan. Jag antar att de som känner er vet om din sjukdom?
    Det finns ju de som gifter sig på Arlanda med gäster och sen drar på smekmånad direkt smile1.gif

Ni måste inte stå för sovplatser till alla, men lägg gärna med ett infoblad om vilka ställen det finns i närheten hos er så kan alla kolla själva och boka det de vill. Meddela även om ni har plats för husvagn/husbil någonstans.

Hur man vill ha sitt bröllop bestämmer man helt själv. Jag läste om ett par som ville bjuda alla de kände, men de var studenter så de bjöd på kroppkakor har jag för mig smile1.gif
    Andra väljer att bjuda några få och åter andra har temabröllop osv.
    Våra närmaste vet om mina problem, resten vet jag inte vi är ju inte så nära i våra släkter det är mer plikt skyldighets inbjudningar som det handlar om. så det inte blir släkt fejder senare..(jobbig jäffla släkter)
    hade vi kört  vårt hade vi varit totalt 14-15 personer, haft en liten privat vigsel och sen en skön stuga eller what so ever och bara ätit lite grillat och så. men sen måste man ju ta hänsyn till våra föräldrar också så då blev det lite fler

info blad ska vi verkligen köra :) det är ju lätt att kolla upp boende i olika pris klasser och skicka länkar med. så får gästerna bestämma själv vilken prisklass de vill ha

jo det var lite så jag tänkte typ ta med mor, far , syskon och vigas i typ stadshuset. sen fika hos oss och sen ha festen en/två veckor efter där de blir enbart fest med mat, dans osv osv. jag vill ha ett så avslappnat bröllops som, möjligt, har redan bestämt att jag nog har en brudklänning på vigseln och sen kanske när vi anländer till festen men att jag sen byter om till en lös sittande sol klänning typ. och ingen dress kod utan folk ska komma hela och rena.
    tror till och med min blivande ville ha jeans. vi är rätt enkla av oss så vi hade ju inte tänkt oss 3 rätters och tal i timmar utan mer buffe med favoriterna, stor efterrätts bord med snacks och godis och sen bra musik och dricka typ :), men det upplägget gör mig lite nervös också då jag inte vill att gästerna ska tycka vi är snåla/tråkiga och inte trivas.
  • Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-14 17:30:51 följande:
    Jag har snabbläst lite här och där bara så jag kanske svarar bort-i-tok smile2.gif

Borgerligt som ni verkar ha bestämt er för blir nog bäst med tanke på din sjukdom. De flesta vigselförrättare kan läsa en fin dikt eller något och även tillåta att någon sjunger osv. Ni får ringa runt och prata med de som finns hos er.

Fika eller middag efteråt för de närmaste fungerar utmärkt, ÄVEN om ni bjuder in den som vill att närvara vid vigseln. Men skriv då i inbjudan att den gäller enkom vigsel samt skriv i inbjudan att ni kommer att ha en fest vid ett senare tillfälle, ha gärna datum klart redan och meddela det i inbjudan. Jag antar att de som känner er vet om din sjukdom?
    Det finns ju de som gifter sig på Arlanda med gäster och sen drar på smekmånad direkt smile1.gif

Ni måste inte stå för sovplatser till alla, men lägg gärna med ett infoblad om vilka ställen det finns i närheten hos er så kan alla kolla själva och boka det de vill. Meddela även om ni har plats för husvagn/husbil någonstans.

Hur man vill ha sitt bröllop bestämmer man helt själv. Jag läste om ett par som ville bjuda alla de kände, men de var studenter så de bjöd på kroppkakor har jag för mig smile1.gif
    Andra väljer att bjuda några få och åter andra har temabröllop osv.

Info bland har jag antecknad som en bra ide att ha med :), 

Vi har även funderat på att kanske hyra en kurs gård eller något beroende på..och vigas ute och sen gå in och äta..men vi får planera lite två alternativ då vi har folk som kanske inte kommer och då blir det lite tomt med få personer i en kurs gård.

• Mys mymla
    Awesome skrev 2016-06-16 15:24:51 följande:
    Ingen kompis som ni kan låna något ställe av om ni vill ha det enkelt? Jag vill gifta mig på bryggan på vårt sommarställe, tycker det är lagomt eftersom jag gått ur kyrkan.
    tyvärr har vi ju inte det, annars hade det varit drömmen. 
    men får försöka fundera ut något alternativ kanske hyra en stuga av någon..
  • Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-15 19:33:38 följande:
    Det är ER dag! Vet man förutsättningarna innan och tackar ja så är det hyfs att inte gnälla på upplägget sen smile1.gif Men det gör säkert vissa ändå. Jag var med och gjorde i ordning inför ett påkostat bröllop där brudparet hyrt hela Södertuna Slott där jag jobbade förut. Bara hyran av slottet gick säkerligen på 500 000. Det fanns dock de som klagade ändå :D Fast de fick gratis boende och allt och bröllopet höll på i dagarna tre.

Man kan inte göra alla nöjda, det är ER dag, NI ska njuta av den. Om ni vill gifta er med bara två vittnen, GÖR DET! Eller bjud bara föräldrarna men ingen annan. Ät lunch/middag eller fika ihop och dra sen på smekmånad (eller helg, vecka, vad ni har tid med) direkt, bara ni två. smile1.gif

Finns de som bjuder på grillkväll hemma i trädgården och passar på att gifta sig medan biffarna ligger på grillen. smile1.gif
    Jag hade så kunnat tänka mig grillkväll hemma :D tyvärr funkar det inte i en två rums lägenhet! men fick ideen nu att kolla upp om det är någon som hyr ut sitt sommar hus. då kanske det funkar! :D
  • Mys mymla
    Anonym (Elvis) skrev 2016-06-27 17:39:10 följande:
    Vi drog utomlands. Vi är inga kyrkmänniskor alls, så vi drog till Las Vegas och gifte oss. För typ 1,5 vecka sen. :). Vi bjöd med föräldrar och syskon. Det blev inte mkt dyrare än vad en vanlig svensson lägger på ett kyrkbröllop i snitt.
    Det jag vill säga är att gör som ni vill, det som passar er. Det är er dag, ni som gifter er. De andra får snällt anpassa sig.
    Måste det vara i kyrkan? Har nån en fin trädgård? Stranden? I garaget? ;). Har inte läst allt men tänker på din sjukdom, gör det så smidigt som möjligt. Grattis och lycka till. :)
    det behöver inte alls vara kyrkan, tror faktiskt vi har lämnat den iden lite nu. 
    jag funderar nu på att hyra en kurs gård eller sommar hus och vigas där. men ja det beror på hur det ser ut och hur många som tackar ja. :)

själv hade jag vilja haft ett hus vid vattnet och bli vigd där vid vattnet  och sen haft party tält ute med grill och buffe.. nu har vi tyvärr inget sådant hus att till gå om vi inte hittar något att hyra.
Svar på tråden Hjälp! Bröllop