Inlägg från: Anonym (Tvång) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvång)

Ni hobbypsykologer: tvångstankar

Har alltid haft mkt idéer för mig. När jag var liten var jag rädd för magsjuka (sjukligt rädd), fick panik av att sova borta. När jag var kring 20 träffade jag en kille och blev störtförälskad, men efter ett tag kröp det fram tankar i mitt huvud som "tvingade" mig att göra slut. Till sist vann tankarna och jag mådde jättedåligt...

Efter det kom tankarna upp i varje nytt förhållande jag inledde.

Några år senare träffade jag en man som jag skaffade barn med. Tankarna på att göra slut försvann helt. Då var detta förhållande väldigt tumultartat med mkt gräl. Min oro för magsjuka kom tillbaka.

Förhållandet tog slut å jag träffade en ny man som jag blev väldigt förälskad i. Plötsligt blev jag rädd att tanken på att göra slut skulle komma tillbaka. Jag äter antidepp och det hjälper att hålla tankarna i schack MEN går det att bota min hjärna? När tanken på att göra slut kommer över mig får jag sjuk ångest/panik. Jag vill ju inte lämna honom...

• Svar på tråden Ni hobbypsykologer: tvångstankar
  • Anonym (Tvång)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-06-13 12:27:31 följande:

Går till en LEGITIMERAD kbt-terapeut. Hen kan hjälpa dig att exponera dig för de obehagliga tankarna. Denna exponering fungerar på så sätt att hjärnan lär sig att inte bli skrämd av tankarna - ångesten minskar. Jag har liksom du precis likadana tankar. Det är så slitsamt då det minskar livskvaliteten. Jag har dock lärt mig att inte vara rädd för tankarna, har ingen (!) ångest kvar efter att ha exponerat mig för tankar på olika sätt. Fantastiskt! .. Dock så kvarligger mitt problem att jag ältar kring mitt förhållande hela tiden, vilket gör mig nedstämd.. Jag tar inga antidepp. Jag resonerar som så att mitt nästa steg är att arbeta med nedstämdheten. En teknik som fungerar bra där är beteendeaktivering och mindfulness. Jag tror att du kan bli fri från problemen, med rätt tekniker och en stor insats av dig själv. Jag bollar gärna tankar med dig.

Tack för ditt svar! Jag har gått hos en kbt under perioder. Dock aldrig med just det här problemet. Vi har väl kommit fram till att min oro finns där och byter skepnad. Känns dock skönt att jag inte är ensam om dessa tankar. Känner mig väldigt annorlunda...
  • Anonym (Tvång)

Efter lite googlande har jag förstått att det finns en benämning på det jag lider av. rocd. Allt föll på plats när jag läste om det...ngn mer?

• Anonym (Tvång)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-07-01 22:27:25 följande:

Jag har också konstaterat att jag har rocd. Det finns inte benämnt i svensk litteratur, men tror att det finns som diagnos i USA om jag inte har fel. Fruktansvärt jobbigt, men skönt att veta lite varför man går runt med dessa tankar och ältande.

Medicinerar du? Jag tycker att mitt blir mkt bättre/bra med Sertralin.
  • Anonym (Tvång)

Kanske inte just tvångstankar i släkten vad jag vet men oro/ångest. När jag gick hos en KBT-psykolog sa hon att min hjärna troligtvis hela tiden letar efter oro för det är då den känner sig "normal". Jätteskönt att medicinen hjälper men hade givetvis varit skönt att klara sig utan. Man vill ju gärna vara "duktig". Helt otroligt att en liten tablett kan ändra hur man tänker!! Hur ser dina tvångstankar ut?

• Anonym (Tvång)

Mina är i princip likadana! Älskar min sambo och egentligen är det nog det bästa förhållandet jag haft. Förhållandet med mina barns far var katastrof på många sätt men då fanns inte tvivlet där. Dock var jag orolig för sjukt mkt andra saker under den tiden (typ smitta, att ngt skulle hända barnen osv)

Nu kan jag känna mig lugn å då blir jag "rädd" för den lugna känslan. Funderar på hur det skulle bli om jag plötsligt avslutade vår relation. Väldigt mkt ältande!! Fast jag innerst inne vet att jag inte vill leva utan honom. När jag medicinerar kan jag släppa ältandet lättare å det är skönt! Men rädslan lurar där å just detta att: tänk om det inte är rocd!!

Jag har haft många tvångstankar genom åren. Allt från att jag som barn fick för mig att jag inte älskade min mamma (som jag verkligen ÄLSKAR) till att jag en dag trodde jag var lesbisk.

Aldrig träffat ngn som känner igen sig! Trodde jag var typ ensam i detta!!

• Anonym (Tvång)

Skulle kunna va min egna text över:) (Förutom att jag inte är gravid)

Nu är jag inne i en ganska stabil period men i mina svåraste å mest negativa stunder finns exakt de tankar som du beskriver "är han för tråkig" "vill jag ha det såhär" "står jag ut med detta"

Jag har precis som du varit väldigt ratande av män i mina unga år. Kändes det minsta fel så var det tack och hej. Har även haft en relation som jag förstörde pga mitt tvivel för hans känslor!

Jag har läst mkt om mindfullness, tror även jag läst ngn bok. Har du tips på ngn bra? Jag kan varmt rekommendera medicinering om dina tvångstankar blir för mkt! Nu är det väl inte att föredra att börja då man är gravid men i framtiden. Jag går på en låg dos men det hjälper ändå såpass att jag slipper ångestattacker av mina funderingar. Kan till och med våga känna mig lycklig i vissa perioder:)

Nej, nu ska jag försöka sova igen. Vaknade av skrikande människor på väg hem från krogen...:-/

• Anonym (Tvång)

Är precis som du en känslomänniska, kanske hör det ihop med grubblerier? Jag tar 75mg Sertralin och hade hemska insättningssymtom. Men när de lagt sig är jag precis som vanligt, bara mindre orolig. Jag kan fortfarande skratta, gråta, bli arg (var också rädd att bli nollställd då alla känslostormar ju är jag).

Härligt att slippa ångesten! Jag lyssnade på Malte Lange "Bli fri från oro/ångest". Tyckte det hjälpte. Jag blir fri i perioder men sedan händer ngt som gör att jag faller tillbaka å sedan är jag orolig att ångesten ska komma tillbaka.

• Anonym (Tvång)

Sedan är jag även så att när jag typ känner mig dålig av någon anledning så tror jag genast att mitt mående bottnar i min relation. Kan vara att jag är förkyld, har ont i huvudet, allmänt nere...då får jag ångest för att jag mår dåligt å tror det är pga relationen.

• Anonym (Tvång)

Är precis samma med mig att jag ältar mer när jag inte har ngt annat å göra. När jag jobbar har jag fullt upp med livet, nu har jag semester=mer ältande. Är dessutom lärare=lång ledighet!

Jag tror att det försvann därför att jag fick annat att tänka på. Blev ett bryt å mina tankar gick över till annat (att ngt skulle hända barnet).

Det var en ljudbok, väldigt bra!

Idag har det varit en helt ok dag. Skönt:) Tankarna har hållt sig lugna...

• Anonym (Tvång)

Känner igen mig i det du skriver. De gånger jag har gjort slut (i tidigare förhållande) har jag alltid ångrat mig grymt mkt och bara önskat att allt ska bli bra. Jag kan dock inte "skylla" på något i min uppväxt. Jag har ältat å grubblat fram och tillbaka vad som gjorde att jag hamnade i rocd och tror att det hänger ihop med mitt OCD och GAD. Måste helt enkelt ha ngt att grubbla på.

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym (Tvång)

Hur går det för er andra?

• Anonym (Tvång)

Puffar på denna tråd då jag är säker på att vi är fler med rocd!

• Anonym (Tvång)

Jag kommer nu blogga om mina tvångstankar och förhoppningsvis om vägen till ett frisk(are) liv. När jag mår som sämst saknar jag något ställe att läsa omlikasinnade:)

frililja.blogg.se

Svar på tråden Ni hobbypsykologer: tvångstankar