• Anonym (Anna)

Muslim inom äldrevården

Hej. Jag jobbar inom äldreomsorgen och undrar följande

Är det något som man ska tänka på vid anställning av muslimer i hemtjänst?

Något som man inte får göra enligt deras religion?

• Svar på tråden Muslim inom äldrevården
  • Anonym (uskan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-06-13 12:49:38 följande:

Hej. Jag jobbar inom äldreomsorgen och undrar följande

Är det något som man ska tänka på vid anställning av muslimer i hemtjänst?

Något som man inte får göra enligt deras religion?

Jag jobbar i hemtjänsten och vi har alla möjliga människor som jobbar hos oss.

Alla utför samma arbetsuppgifter, annars skulle det inte fungera.

Vet däremot om ett fall där en muslim inte kunde va kvar på jobbet (äldreboende). Det på grund av att hen försvann från arbetsplatsen flera gånger om dagen för att be. Vilket inte fungerade ihop med arbetsuppgifterna som skulle utföras.
  • MissHelene

Jag vet att det blivit knas när muslimska kvinnor ska tex duscha en man, vilket dom inte gör vad jag förstått, många gånger går det att lösa genom att ngn annan får ta det ärendet men inte alltid tyvärr och då brister juh tyvärr omvårdnaden och med lite otur kan det bli en anmälan :-/

• Birgitta02

Man får nog vid en ev anställningsintervju ställa rätt frågor till personen ifråga. Likadant med muslimska män. Finns säkert såna också i vårdapparaten.

• MissHelene

Jag tror iof d hänger på hur pass troende dom e, alltså man kan juh vara muslim, kristen etc och ändå inte följa religionen maniskt, det finns givetvis personer som valt alldeles fel yrke och vägrar vissa uppgifter vilket är arbetsvägran men det finns ännu flera muslimer som faktiskt sköter sitt "vårdjobb" alldeles utmärkt till punkt och pricka. Vi är en salig blandning på mitt jobb och alla gör vi samma jobb så det behöver inte alltid bli problem :)

• terfje

På sjukhusen har kvinnlig muslimsk personal sjukhusets egna slöjor. Jag jobbar i hemtjänsten och där finns inte speciella slöjor till arbetskläder så därför skulle de ta av sig sin egna precis innan de gick in till varje vårdtagare. Tror dock inte att detta gjordes.

• Vården

Hej, det finns många muslimer inom sjukvården .

Om man ser till islam så är det tex förbjudet att servera alkohol , och kläderna ska vara lösa och långärmade , även intim tvätt på boenden med motsatt kön är förbjuden.

Muslimer är som vilka andra människor som helst , en del praktiserar andra inte , en del tolkar en sak andra tolkar på ett annat sätt .Det är fel att bunta ihop muslimer till en endaste stor massa , de är människor med fri vilja !

• Vården
    terfje skrev 2016-06-15 07:08:16 följande:

På sjukhusen har kvinnlig muslimsk personal sjukhusets egna slöjor. Jag jobbar i hemtjänsten och där finns inte speciella slöjor till arbetskläder så därför skulle de ta av sig sin egna precis innan de gick in till varje vårdtagare. Tror dock inte att detta gjordes.

Varför skulle de ta av sig sina slöjor för? Där vi arbetar har vi en slöja när vi kommer till jobbet , och tar med oss en slöja vi arbetar med som tvättas efter varje arbetspass. Aldrig hört att man tvingar av kvinnan sin slöja när hon arbetar inom hemtjänsten. Var är detta någonstans?
  • Vården
    MissHelene skrev 2016-06-13 22:53:35 följande:

Jag vet att det blivit knas när muslimska kvinnor ska tex duscha en man, vilket dom inte gör vad jag förstått, många gånger går det att lösa genom att ngn annan får ta det ärendet men inte alltid tyvärr och då brister juh tyvärr omvårdnaden och med lite otur kan det bli en anmälan :-/

På mitt jobb duschar muslimska kvinnor män , det är en del av våra arbetsuppgifter som vi blivit introducerade när vi söker arbetet.
  • terfje
    Vården skrev 2016-06-15 23:31:29 följande:

Varför skulle de ta av sig sina slöjor för? Där vi arbetar har vi en slöja när vi kommer till jobbet , och tar med oss en slöja vi arbetar med som tvättas efter varje arbetspass. Aldrig hört att man tvingar av kvinnan sin slöja när hon arbetar inom hemtjänsten. Var är detta någonstans?

Detta var i Trollhättan för ett par år sedan. Eftersom det inte fanns några slöjor på arbetsplatsen som tvättades efter varje arbetspass. Detta var med i informationen inför sommaren.
  • MissHelene
    Vården skrev 2016-06-15 23:33:55 följande:
    På mitt jobb duschar muslimska kvinnor män , det är en del av våra arbetsuppgifter som vi blivit introducerade när vi söker arbetet.
    Ja jag skrev i mitt andra inlägg att dom som är muslimer på min arbetsplats gör samma arbetsuppgifter som alla andra, du kanske missade det :)
Svar på tråden Muslim inom äldrevården