• Anonym (panikhej)

styvdottern fyller år

Hej.. lever med en man och hans två döttrar och nu i helgen fyller en dottern åt. De har bestämts att vi ska ut och äta men mig o min man o tjejerna.. deras mamma o mormor o morfar o farmor o farfar.

Jag har panik över att sitta i denna situation me hela deras gamla familj ????

Hur överlever man sådana här situationer? Detta är ju inte den sista. ..

• Svar på tråden styvdottern fyller år
  • Anonym (11)

eftersom de (barnet?) föreslagit att alla ska med så måste det ju betyda att det känns ok, då borde du väl bara bli glad över att de tänker så?

• fluu

Så är det i min familj för övrigt. Mina päron är skilda och pappa har en ny, men vi firar ändå högtider tillsammans. Jätteskönt att vi kan ha det så och mamma och pappas nya är jättebra vänner, eftersom de ville lära känna varandra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ester69
    smulpaj01 skrev 2016-06-13 16:59:06 följande:

Fattar inte problemet. Du är ju ingift i den familjen nu?!

Fast ts mans ex med föräldrar är väl inte ts familj. Däremot mannen och hans föräldrar...
  • Anonym (panikhej)
    Anonym (11) skrev 2016-06-13 17:13:19 följande:

eftersom de (barnet?) föreslagit att alla ska med så måste det ju betyda att det känns ok, då borde du väl bara bli glad över att de tänker så?

Jo de sant..

Man önska man sluppit alla middagar med ex o de förflutna bara..

Men detta är ju för barnen skull. .
  • Anonym (Hur??)
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 16:33:24 följande:

Hej.. lever med en man och hans två döttrar och nu i helgen fyller en dottern åt. De har bestämts att vi ska ut och äta men mig o min man o tjejerna.. deras mamma o mormor o morfar o farmor o farfar.

Jag har panik över att sitta i denna situation me hela deras gamla familj ????

Hur överlever man sådana här situationer? Detta är ju inte den sista. ..

Hur man överlever...? Man fokuserar på vad duktig man har varit som valt att spendera sitt liv med en person som faktiskt på riktigt är vettig. Om det ändå känns jobbigt så fokuserar man lite extra på hur ens underbara älskade man faktiskt blivit precis så underbar pga precis alla erfarenheter och relationer i hans liv, både de bra och de dåliga. Allt i hans historia är en del i att skapat just honom. Annars hade han kanske inte varit samma fina person.

Om man fortfarande inte lyckats ha lite trevligt och ännu funderar på hur man ska överleva så får man titta på bonusdottern och ens man, se hur lyckliga de är, känna glädje över att man får dela den här fina stunden med dem.

Och är det fortfarande riktigt jobbigt så får man helt enkelt tänka att det är tur att det inte händer så ofta...
  • Anknytningen
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 16:45:00 följande:

[quote=76708277][quote-nick]Ester69 skrev 2016-06-13 16:39:12 följande:[/quote-nick]Hur är ditt förhållande till din mans ex?

Är den ansträngd skulle jag hitta på en ursäkt och stanna hemma, är det inte så skulle jag gå.

Kan ju säga att jag aldrig i hela mitt liv skulle gå på middag med sambons ex aldrig aldrig. Däremot mitt ex och hans nya går jag gärna på middag

Den okej men är ingen jag vill umgås med och tycker hon tar för stor plats i vårat liv

Väldigt framåt person och jag är inte alls så framåt o känner mig kvävd av henne..

Träffar man en man med barn sedan innan, så får man räkna med att det finns ett (eller flera) ex kvar i bakgrunden.
  • Anonym (panikhej)
    Ester69 skrev 2016-06-13 17:16:29 följande:

Fast ts mans ex med föräldrar är väl inte ts familj. Däremot mannen och hans föräldrar...

Precis o tillsammans med allihop känner jag mig helt fel plastad och känner mig inte bekväm. . Som o sitta i någon annans kläder. .

De där på köpet som man inte har valt som man blir tvingad o leva med.
  • Påven Johanna
    Anonym (panikhej) skrev 2016-06-13 17:24:30 följande:
    Precis o tillsammans med allihop känner jag mig helt fel plastad och känner mig inte bekväm. . Som o sitta i någon annans kläder. .

De där på köpet som man inte har valt som man blir tvingad o leva med.
    Du har inte lust att utveckla vad du menar med att du känner dig kvävd av henne?

För som jag ser det av vad du skriver så handlar det snarare om att du känner dig utanför och som om du stör (femte hjulet) och det i sin tur verkar ju handla om att du inte tycks kunna acceptera att ni har olika personlighetstyper, du och din bonusdotters mamma. Det är ju annars inget konstigt med det, du har säkert andra personer i din omgivning, på jobbet eller annorstädes, som också har en mer extrovert och driven personlighet. Känner du på samma sätt då också?

Du kanske ska syna dina känslor närmare i sömmarna, det kan ju vara så att det hela enbart handlar om din inställning och den kan du ju alltid förändra. Om du vill. 
  • Anonym (Mama)

Om det inte känns rätt ,gå inte dit.Man måste ingenting.

• Fiona M

Prata med din partner, säg hur du känner (utan att skuldbelägga exet för den stora personligheten) och be att han är lite extra inkluderande och uppmärksam på dig så att du kan känna dig trygg?

Svar på tråden styvdottern fyller år