• Babyonboard 2016

    Tredje graviditeten-hur ser statistiken ut?!

    Jag är gravid med mitt tredje barn, är i v 22 nu!

    Mina två tidigare graviditeter har jag legat lite över SF-kurvan hela tiden, denna gång ligger jag lite under. Har detta någon inverkan på barnets storlek?!

    Jag har gått över mellan 1-2 veckor med de tidigare och de vägde ungefär 4.4 kg när de föddes.

    Funderar nu på om jag kommer gå över igen och om jag nu kommer att få en bebis upp emot 5 kg???? Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Tredje graviditeten-hur ser statistiken ut?!
  • Linnis92

    Kan inte jämföra mellan syskon men jag låg strax under den övre kurvan när jag väntade, ut kom en bebis på 3790g.

    Så nej det är inte garanterat att det blir stort barn för det, mycket som spelar in tex mängden fostervatten.

    Däremot så finns de kanske risk att du får ett stort barn igen om du redan fått det tidigare.(har ingen vetenskaplig bevisning för detta) Men är nog bara ett TUL som är mest rättvist att visa på barnets storlek.

  • Babyonboard 2016

    Linnis92

    Ja jag hade gärna velat ha ett TUL, men det gör dom inte om man inte ligger MYCKET över eller MYCKET under kurvan...

    Du hade väl förmodligen mycket vatten då eftersom du låg högt på kurvan och barnet var normalstort! Gjorde du TUL?

  • Linnis92
    Babyonboard 2016 skrev 2016-06-13 20:54:58 följande:

    Linnis92

    Ja jag hade gärna velat ha ett TUL, men det gör dom inte om man inte ligger MYCKET över eller MYCKET under kurvan...

    Du hade väl förmodligen mycket vatten då eftersom du låg högt på kurvan och barnet var normalstort! Gjorde du TUL?


    Gjorde inget TUL, som du säger, dom gör det bara om det är absolut nödvändigt. Men jag var livrädd att föda ett stort barn iom kurvan. Hade en hel del fostervatten ja, så var nog absolut en bidragande orsak :)

    Har du möjlighet att göra ett privat TUL ?
  • Linnis92
    Babyonboard 2016 skrev 2016-06-13 21:04:12 följande:

    Jo det har jag, men jag ska tjata lite till på min barnmorska först????


    Det gör du absolut rätt i!
Svar på tråden Tredje graviditeten-hur ser statistiken ut?!