• Anonym (Ledsen)

Varför är du så tjock?

Fick igår höra frågan varför har du blivit så tjock av en person som jag knappt känner som inte hade sett mig på många år. Vad svarar man liksom...

Jag har gått upp 30 kg efter 3 barn. Jag är överviktig med en vikt på 90 kg. Jag kan inte sluta äta på kvällarna när barnen sover. På dagen går det bra att va hälsosam men på kvällen blir jag som ett odjur och äter allt. Kan inte sluta. Är nyttig hela dagen och sen på kvällen vräker jag i mig allt onyttigt????

Har ni nåt tips på nåt bantningsmedel som dämpar suget och hungern! Är desperat????

• Svar på tråden Varför är du så tjock?
  • Anonym (tessan)

Är ju sjukt svårt att sluta tröstäta. Du måste nog fundera på vilken funktion ditt tröstätande fyller i ditt liv och sedan åtgärda det. Det är nog det enda sättet.

Själv tröståt jag under en period på kvällstid eftersom jag kände mig så fruktansvärt ensam och uttråkad. När jag kom på det blev det lättare att sluta.

• Anonym (hp)

Ha inge sötsaker hemma. Varför ska man ens ha sådant hemma om man inte kan låta bli det? Behöver man fika för man får besök så fixar man det då. 

Sen kan det nog vara bra att inte vara hemma så mycket. Är man inte hemma så kan man heller inte äta.

• Anonym (hjjälpt)

Extremt oartig fråga. Men kanske hjälper dig. En rejäl spark i baken gör ont.

• Mooomin
    metervara skrev 2016-06-14 12:56:01 följande:

Nu var dom inte nära vänner utan det var en bekant som sade så. Men ändå, du skulle tycka det var helt ok om en nära vän frågade varför du har blivit så tjock? Tycker nog att man får välja sina ord bättre om man ska prata om andras övervikt eftersom det är ett känsligt ämne för dom flesta.

Nej, det var ju det jag skrev högre upp. Jag svarade på en kommentar om att ingen ska kommentera ens vikt, med att säga att som nära vänner tycker jag man kan ha en öppen dialog om allt.

Ja, jag är inte känslig av mig. Och mina vänner har lite mer takt och kanske skulle fråga varför jag har gått upp i vikt.. Jag tycker det är konstigare och mer obekvämt om jag lägger på mig 20-30kg och ingen säger något eller låtsas som ingenting. Snacka om att ha en rosa elefant i rummet. Bokstavligen. (Jag blir lätt rosa/röd i solen)
  • Anonym (Knyttet)

Jag har haft samma problem tidigare i livet, och för mig berodde det på att jag var "för duktig" på dagen och var sen totalt utsvulten när kvällen kom. Det som fungerade för mig var att jag började räkna kalorier, och såg sen till att sprida ut kalorierna över dygnet, med lätt övervikt på kvällen, då somnade jag gott och sov bra till nästa morgon. Lunch och mellanmål märkte jag att jag kunde äta lite mindre vid utan att det blev problem. Ett annat trick var förstås att inte ha godis hemma, utan istället ha nåt annat som funkar som snacks men inte är "hetsätnings-gott", tex nån frukt, riktigt mörk choklad osv. Lycka till! Och din bekanta är socialt inkompetent, för övrigt.

• straw2008

Men bestäm dig bara ? 
    Sluta handla hem sånt du gillar? Liksom inte svårt.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Ninni)

Jag gick upp i vikt när jag jobbade mycket och ville koppla av på kvällarna med mat. Stressätning. När jag bestämde mig för att inte äta efter 7 fick jag balans på många områden, även vikten. Kroppen vill inte ha mat när den ska sova.

• Anonym (Ftyui)
    straw2008 skrev 2016-06-14 14:20:26 följande:

Men bestäm dig bara ? 

Sluta handla hem sånt du gillar? Liksom inte svårt.

Men snälla! Om det vore så lätt hade väl alla haft sin idealvikt. Det är som att säga till en alkoholist att bara sluta dricka!

Till ts: jag har samma problem. Vi har kakor i ett skåp som bara sambon har nyckel till. Sorgligt men sant. Och så missbrukar jag sockerfria tuggummin.
  • Anonym (ätstörning)

Ytterst har man själv ett ansvar för att välja bra mat och leva (någorlunda) hälsosamt. MEN äter man okontrollerat har man en ätstörning. TS skriver att hob hetsäter och ibland spyr. Då behöver man hjälp, det låter som bulimi. TS, du måste ta tag i detta, men du ska inte skämmas för detta, för det sitter i din hjärna och du kan inte hjälpa det.

• Mella01

Kanske inte der bästa tipset men hjälpte mig. Vräkte i mig massa choklad, ostmackor, glass om kvällarna under nästan ett års tid. Mådde fysiskt dåligt i form av illamående och även psykiskt dåligt av tanken på all skit jag proppade i mig.

Bestämde mig för att sluta och köpte backar med cola light och drack 1-3 burkar varje kväll när sockersuget var som värst. Efter ca 2 veckor så var sockersuget inte så starkt längre och efter 3-4veckor så försvann det helt. Då bytte jag ut cola lighten mot äpplen, apelsiner osv... Funkade på mig. :)

Nu för tiden unnar jag mig onyttigheter på helgerna men känner inte för det längre så ofta.

Svar på tråden Varför är du så tjock?