-
-
Svar på tråden Rädd för hoppande hundar!
-
Hoppande hundar är skitjobbiga.
-
Bästa sättet jag har att lära hundar att inte hoppa är att äsga åt dem att sitta istället. Det är ett skarpt kommando (säg det högt och bestämt för dig själv, så hör du vad jag menar), de allra flesta hundar jag tränat/fostrat bryter beteende/lyder skarpa kommandon. De fokuserar på något annat några sekunder, och så länge de får lite beröm när de väl sitter så behöver de inte hoppa sen, utan de har fått den uppmärksamhet de ville ha - på mitt/våra villkor.
Enda saken du ska tänka på är - skrik inte, bli inte upprörd/hysterisk eller gå upp i falsett. Snarare tvärt om, sänk rösten (inte volymen, utan gå ner i register en bit). Ett skarpt, bestämt "Sitt".
-
Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?Aniiee skrev 2016-06-14 22:16:54 följande:Bästa sättet jag har att lära hundar att inte hoppa är att äsga åt dem att sitta istället. Det är ett skarpt kommando (säg det högt och bestämt för dig själv, så hör du vad jag menar), de allra flesta hundar jag tränat/fostrat bryter beteende/lyder skarpa kommandon. De fokuserar på något annat några sekunder, och så länge de får lite beröm när de väl sitter så behöver de inte hoppa sen, utan de har fått den uppmärksamhet de ville ha - på mitt/våra villkor.
Enda saken du ska tänka på är - skrik inte, bli inte upprörd/hysterisk eller gå upp i falsett. Snarare tvärt om, sänk rösten (inte volymen, utan gå ner i register en bit). Ett skarpt, bestämt "Sitt".
Till TS: tycker också det är jätteobehagligt! -
Näe...när det gäller sådana hundar är det nog att sparka så hårt man förmår ägaren i baken.snedtak skrev 2016-06-14 22:24:10 följande:
Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?
Till TS: tycker också det är jätteobehagligt!
-
I det läget är det snarare ägarna som ska uppfostras. Ett högt och tydligt BORT samtidigt som du håller båda händerna framför dig borde fungera om människan i fråga inte är helt tappad. Svårare om hunden är lös och ägaren inte har kontroll över den, då borde den inte vara lös så då kan en liten åthutning vara på sin plats så kanske åtminstone den personen inte gör om det igen.snedtak skrev 2016-06-14 22:24:10 följande:Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?
Om du råkar ut för att en hund kommer och hoppar på dig så brukar det fungera på många hundar att helt enkelt stå still, rak i ryggen och ignorera dem. Om du försöker ta dig undan, hoppar omkring själv eller försöker fäkta med armarna för att hålla dem borta så kan det uppfattas som lek och förstärka beteendet. Ganska många hundar tappar intresset om man ignorerar dem. -
Det funkar på främmande hundar. Oftast rent ypperligt. Om det inte funkar på hunden så funkar det på husse/matte ;Psnedtak skrev 2016-06-14 22:24:10 följande:Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?
Men, jo, min erfarenhet är att det funkar. -
nokitus skrev 2016-06-14 22:32:14 följande:Näe...när det gäller sådana hundar är det nog att sparka så hårt man förmår ägaren i baken.Jag fattar ju att det är ägarnas fel (hundarna har varit lösa, är de kopplade passerar jag alltid på avstånd), men just när det händer är det inget kul ändå. Hunden som bet mig i tröjan blev tilldaskad hårt av sin ägare som straff, vilket jag inte alls tycker är OK och en dålig husse lär bidra till hundens dåliga beteende. Min strategi hittills är att fortsätta springa/gå i samma takt jag gjort innan. Men oftast bryter jag ihop gråtandes när hund och ägare försvunnit ur syne.maritbinge skrev 2016-06-14 22:47:31 följande:I det läget är det snarare ägarna som ska uppfostras. Ett högt och tydligt BORT samtidigt som du håller båda händerna framför dig borde fungera om människan i fråga inte är helt tappad. Svårare om hunden är lös och ägaren inte har kontroll över den, då borde den inte vara lös så då kan en liten åthutning vara på sin plats så kanske åtminstone den personen inte gör om det igen.
Om du råkar ut för att en hund kommer och hoppar på dig så brukar det fungera på många hundar att helt enkelt stå still, rak i ryggen och ignorera dem. Om du försöker ta dig undan, hoppar omkring själv eller försöker fäkta med armarna för att hålla dem borta så kan det uppfattas som lek och förstärka beteendet. Ganska många hundar tappar intresset om man ignorerar dem.
Jag tycker det är ett otyg att ha hunden okopplad i populära motionsområden om man inte har stenpli på dem. Även "duktiga" hundar gör mig nervös numera efter ett antal incidenter, men om de ignorerar andra och håller sig i närheten av ägaren tycker jag att det är ok egentligen. -
Vad vi lär ungarna att göra om de träffar på lösa (okända) hundar som hoppar på dem är att leka att de är ett träd. Väx fast rötterna i marken (stå stilla) och vik in grenarna (korsa armarna) och titta sedan upp i skyn. Det gör dig ointressant för hunden.snedtak skrev 2016-06-14 22:24:10 följande:Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?
Om hunden inte ger sig (eller attackerar) eller om man är för rädd för att leka träd är nästa steg att leka att man är en sten. Då rullar man ihop sig på marken eller sitter på huk, och skyddar huvud och mage med armarna.
Detta är barn som är "bra" med hundar och känner, leker och tränar hundar. Men det är alltid nyttigt att lära sig hur man ska avstyra en obehaglig situation. -
Usch vad otäckt. Jag tycker att du måste låta ägarna veta hur deras små älsklingar får dig att känna dig annars kommer de ju aldrig att ändra sig. Skulle du kanske kunna skriva en lapp och sätta upp på ev anslagstavla eller hundbajs-tunna där du enkelt skriver att Hundrädd motionär vänligen ber hundägare att hålla sina hundar kopplade och att du har blivit attackerad flera gånger? Jag menar om du inte vill konfrontera varje hundägare direkt när du håller på och försöker motionera... Skriver du snällt så tror jag att det är många fler som kommer att vilja visa extra hänsyn, eller vad tror du?snedtak skrev 2016-06-14 23:58:54 följande:Jag fattar ju att det är ägarnas fel (hundarna har varit lösa, är de kopplade passerar jag alltid på avstånd), men just när det händer är det inget kul ändå. Hunden som bet mig i tröjan blev tilldaskad hårt av sin ägare som straff, vilket jag inte alls tycker är OK och en dålig husse lär bidra till hundens dåliga beteende. Min strategi hittills är att fortsätta springa/gå i samma takt jag gjort innan. Men oftast bryter jag ihop gråtandes när hund och ägare försvunnit ur syne.maritbinge skrev 2016-06-14 22:47:31 följande:I det läget är det snarare ägarna som ska uppfostras. Ett högt och tydligt BORT samtidigt som du håller båda händerna framför dig borde fungera om människan i fråga inte är helt tappad. Svårare om hunden är lös och ägaren inte har kontroll över den, då borde den inte vara lös så då kan en liten åthutning vara på sin plats så kanske åtminstone den personen inte gör om det igen.
Om du råkar ut för att en hund kommer och hoppar på dig så brukar det fungera på många hundar att helt enkelt stå still, rak i ryggen och ignorera dem. Om du försöker ta dig undan, hoppar omkring själv eller försöker fäkta med armarna för att hålla dem borta så kan det uppfattas som lek och förstärka beteendet. Ganska många hundar tappar intresset om man ignorerar dem.
Jag tycker det är ett otyg att ha hunden okopplad i populära motionsområden om man inte har stenpli på dem. Även "duktiga" hundar gör mig nervös numera efter ett antal incidenter, men om de ignorerar andra och håller sig i närheten av ägaren tycker jag att det är ok egentligen. -
Har du hund eller? antagligen inte och det är inte heller din uppgift att lära hunden att inte hoppa.
Vissa hundar är bara så i personligheten, de får så mycket positiv energi så de inte kan styra sig själva av glädje när någon kommer.
Vår hund hoppar endast på de som han är överförtjust i, bla. min pojkvän, min mors väninna och min kusin.
Vi har försökt lära honom att inte hoppa, men det går inte med hans energi, därför lär vi istället gästerna att våga knuffa undan honom om han blir för jobbig, men tack o lov räcker det oftast med att nosa lite o hälsa snällt på de flesta, förutom de i familjen och de andra jag nämnde då ;)
Men om detta gäller hundar du inte känner alls, så ska du bara stå stilla, börjar du springa, flaxa med armarna osv kommer hunden bara se det som en lek, så stå stilla, skuffa undan dem med benet om det behövs, så tröttnar dem efter en liten stund. -
Det värsta som finns är när de som är hundrädda tittar hunden stint i ögonen, skriker med viftande armar och sen springer iväg.
Nej, är du hundrädd så är det bästa att ignorera hunden, stå stilla och var tyst, tills ägaren tar hand om sin hund! -
StevenDiese skrev 2016-06-14 21:09:38 följande:
Hoppande hundar är skitjobbiga.
Senaste gången som jag råkade ut för det här var när jag träffade två hundar av rasen anatolisk herdehund och de sägs vara speciellt avlade till att kunna hoppa. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt, men efter det avskyr jag raswn.snedtak skrev 2016-06-14 22:24:10 följande:Funkar det på främmande hundar? Det är ju inte min egen hund som är problemet (har ingen) och inte heller bekanta (har inte heller) utan sådana man träffar på ute. Jag har tex. varit ute på löprunda i skogsområdet när en hund hoppat upp och bitit i tröjan. Eller när tre mindre hundar kom rusande mot mig och sprang runt benen och skällde. Funkar det att säga "sitt" då?
-
Det är ju det som är problemet, de som inte är tappade håller ju stenkoll på hunden och ser till att de här situationerna inte kan uppstå.maritbinge skrev 2016-06-14 22:47:31 följande:I det läget är det snarare ägarna som ska uppfostras. Ett högt och tydligt BORT samtidigt som du håller båda händerna framför dig borde fungera om människan i fråga inte är helt tappad.
Ser man en okopplad hund utan ägare i närheten och det är på en publik plats (dvs. inte ute i skogen) kan man lugnt utgå från att ägaren dels inte har koll och inte heller tycker det är ett problem med att hunden hoppar mot okända människor eller gör utfall/skäller mot andra hundar som går i koppel. -
Samtidigt är det en mänsklig reaktion.Gizmo skrev 2016-06-15 06:54:18 följande:
Det värsta som finns är när de som är hundrädda tittar hunden stint i ögonen, skriker med viftande armar och sen springer iväg.
Eller rättare sagt, när folk utsätts för något oväntat så kan det slå slint i skallen och precis allt kan hända.
(sett klippet som snurrat runt sista veckorna som visar en hundägare med kopplad hund som tar en okopplad liten hund, lyfter upp och formligen kastar ner den i asfalten med ett brutet ben som följd ?).
Egentligen borde väl några timmars hundkunskap varje år vara något att ha i skolan, det är ju trots allt djur som de allra flesta kommer i kontakt med.
(jag menar, de har ju björnkunskap på schemat på vissa ställen i Alaska -
Hundarna jag träffade ar stora hundar av rasen anatolisk herdehund och sedan dess avskyr jag den rasen!Asirna skrev 2016-06-15 00:46:34 följande:
Har du hund eller? antagligen inte och det är inte heller din uppgift att lära hunden att inte hoppa.
Vissa hundar är bara så i personligheten, de får så mycket positiv energi så de inte kan styra sig själva av glädje när någon kommer.
Vår hund hoppar endast på de som han är överförtjust i, bla. min pojkvän, min mors väninna och min kusin.
Vi har försökt lära honom att inte hoppa, men det går inte med hans energi, därför lär vi istället gästerna att våga knuffa undan honom om han blir för jobbig, men tack o lov räcker det oftast med att nosa lite o hälsa snällt på de flesta, förutom de i familjen och de andra jag nämnde då ;)
Men om detta gäller hundar du inte känner alls, så ska du bara stå stilla, börjar du springa, flaxa med armarna osv kommer hunden bara se det som en lek, så stå stilla, skuffa undan dem med benet om det behövs, så tröttnar dem efter en liten stund.
-
De hundarna är ju jättefina!!!!Skorpion76 skrev 2016-06-17 19:58:20 följande:Hundarna jag träffade ar stora hundar av rasen anatolisk herdehund och sedan dess avskyr jag den rasen!
Ja, men undvik att skaffa hund då och lät mattar och hussar få sköta sina djur.
Är inte så att du ska uppfostra andras hundar, om någon skulle gjort det med min hund (inte för han busar med andra än oss i sin familj) hade jag totalt skällt ut dem. -
De är säkert riktigt fina om de fostras rätt!
-
Fast alla hundar har också sina personligheter, då fostran hjälper inte i alla fall med en hund.Skorpion76 skrev 2016-06-18 06:54:35 följande:
De är säkert riktigt fina om de fostras rätt!
Men de behöver säkert bara bli av med mer energi.