• cosinus

Manuell vs Automat

Den manuella har en enda stor fördel mot den automatiska (vi var en av varje) och det är att den är otroligt mycket lättare att komma låsa med på vintern ur snömodd. Skitsvårt gunga loss en bil som aldrig släpper dragläget frammåt.

I övrigt, jag gillar att växla, men några egentliga andra fördelar har jag inte.

• cosinus
    Mysterium skrev 2016-06-16 00:42:07 följande:
    Har också hört att det kan bli problem att få loss en automat som kört fast. Samt att man inte kan bogsera en automat hur som helst. Men förhoppningsvis så kommer man varken köra fast eller att bilen börjar krångla så att den måste bogseras. Min nuvarande manuella skruttbil har jag bogserat 4 gånger sedan december förra året. Superskoj... :-P
    Beror ju helt klart på var man bor :) Jag bor i norr, här är det iaf varje vinter man får tjorva. Bogsering däremot har vi aldrig behövt göra på automaten men grävt loss den på villagatan när plogbilen varit sen det har vi provat några ggr :) 

Det går ju då å andra sidan att lösa med fyrhjulsdrift då klarar man att tugga sig igenom den mesta snön. Men som sagt, bor man inte där det är ett problem så behöver man inte ta det i beaktande.
  • cosinus
    LaFontaine skrev 2016-06-16 10:19:33 följande:

Vi köpte en automat för bara några veckor sen och visst är den absolut bekvämare att köra än den tidigare manuella. Men jag tycker fortfarande att det är roligare att köra manuell bil i vissa lägen. Bekvämligheten vinner dock alla veckans dagar. Det är så skönt att slippa ha en domnad vänsterfot efter alldeles för långa stunder i bilköer...

Man lägger ur växeln så slipper man hålla in kopplingen :)

Har ett diskbråck som gör att jag är svagare i vänsterbenet vilket gör att jag faktiskt inte orkar hålla ner kopplingen så länge som det krävs i t ex rödljus. Men jag lägger ur växeln, gillar fortfarande vår manuella bättre så jag väljer den framför den automatiska och numera tänker jag inte ens på det utan lägger alltid ur växeln om jag måste stå still.

Men nä, jag har eg inget vettigt argument för att köra den manuella, det är bara roligare på ett sätt jag inte ens kan förklara :)
Svar på tråden Manuell vs Automat