• MariaLinnea

Döpa barn efter släkting som dog ung?

Ett av våra favoritnamn är Ingrid, men det namnet bar också min farfars syster som dog när hon var 14 år i en medfödd sjukdom. Min mamma avråder mig därför att använda detta namn, då hon är vidskeplig och orolig att mitt barn ska bli sjukt,. Hur tänker ni om detta?
    1. Hade valt det som tilltalsnamn. Fint att hedra en släkting.
    2 Valt det som andra förnamn
    3. Undvikit namnet pga detta. 

• Svar på tråden Döpa barn efter släkting som dog ung?
  • Aniiee

Ett av mina syskonbarn är döpt efter vårt syskon som bara blev 3 år gammal. Tilltalsnamn. Ett barn är döpt efter vår mormors syster som också bara blev 3., både tilltalsnamnet och mellannamnet. Vi tycker att det är en fin gest att ge såna namn.  

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • MariaLinnea

Ja det var väl vanligt att man gjorde så förr också, så jag känner mig inte orolig. Tycker det är fint att hedra. 

• Pimpinellan

Kalla ungen vad ni vill! Glad Vidskeplighet tror jag inte på. Min ena faster döpte andra barnet-första som överlevde- till samma som första som dog vid födseln. Tror ingen reagerat på det nånsin. Mycket vanligt förr när kanske hälften av barnen dog innan de fyllt året.

• Litet My

Löjligt, klart ni kan använda namnet.

• Aniiee
    Pimpinellan skrev 2016-06-15 15:24:16 följande:

Kalla ungen vad ni vill! Glad Vidskeplighet tror jag inte på. Min ena faster döpte andra barnet-första som överlevde- till samma som första som dog vid födseln. Tror ingen reagerat på det nånsin. Mycket vanligt förr när kanske hälften av barnen dog innan de fyllt året.

Faktiskt lika dant med mormors syster. Nästa flicka som föddes i den familjen fick samma namn, de la bara till ett H i varje namn till flicka nr 2. Det var på 20-talet. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carambolan

Ett likartat problem: Får vi en dotter till så finns det ett namn som jag gillar och som går väldigt bra ihop med de namn vi redan har. Min mans kusin hette dock samma sak och hon tog livet av sig som 18-åring. Såklart väldigt tungt för hela släkten, även om det nu är snart 20 år sedan. Tror ni att det kan vara extra känsligt? Jag har inte vågat fråga någon i släkten om det, iom att det inte varit aktuellt än.

• MariaLinnea
    Carambolan skrev 2016-06-15 16:01:24 följande:

Ett likartat problem: Får vi en dotter till så finns det ett namn som jag gillar och som går väldigt bra ihop med de namn vi redan har. Min mans kusin hette dock samma sak och hon tog livet av sig som 18-åring. Såklart väldigt tungt för hela släkten, även om det nu är snart 20 år sedan. Tror ni att det kan vara extra känsligt? Jag har inte vågat fråga någon i släkten om det, iom att det inte varit aktuellt än.

Att hon tog livet av sig kan såklart vara extra känsligt. jag hade nog frågat först om det känns ok för släkten. De kanske blir väldigt glada ändå. Är det ett vanligt namn? 
  • Jemp

Jag ser inget fel i att döpa efter äldre släktingar oavsett hur de dog. Är man nära släkt lär det ju kopplas ihop automatiskt så jag hade velat att det var en "bra" människa.

Min kusin dog ung för några år sedan. Där hade jag frågat hennes familj ifall jag skulle vilja döpa till samma sak. Kan nog vara känsligt.

• Jemp

Är inte vidskeplig så sjukdomen skulle jag inte väga in alls.

Svar på tråden Döpa barn efter släkting som dog ung?