• Anonym (Gjorde)

Uppsägning och semester

Kan komma att bli aktuellt med uppsägning inom kort, eget val. Dock beviljad semester från mitten på Juli.

Hur funkar det egentligen? Om min uppsägningstid går im i semestern, får jag då ha semester som vanligt och sen sluta eller blir jag av mdd semestern helt?

• Svar på tråden Uppsägning och semester
  • Söder73

Nej, du blir inte av med semestern. Hur lång uppsägningstid har du? Om du har 3 månader hinner du ju ha semester innan du slutar. Om du har 1 månad betalas all semester ut i pengar( gäller såklart även vid 3 mån). Du blir alltså inte av med semestern utan får de dagar som finns kvar i pengar

• Anonym (Gjorde)

Jag vet faktiskt inte vad jag har för uppsägningstid.

På avtalet står 3 månader, tog upp det med min chef som trodde att någon tryckt fel på tangenterna. Alla andra som sagt upp sig sedan jag började har haft 1 månad.

Frågan är just vad som gäller om jag och de skrivit under ett 3 månaders uppsägningsavtal....

Blir väl, om inte jag hittar nått annat arbete, a-kassa, men då lär jag ju gå in i arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb (självklart) när jag nu hade tänkt ha min semester. Eller har man rätt till att ha semester ändå?

Är ju i princip 1 månad kvar till semestern för min del, skulle jag säga upp mig idag skulle det gå in i semestern. Känns surt att inte få någon semester dock då vi bokat resa och saker...

• Anonym (don't be a fool)
    Anonym (Gjorde) skrev 2016-06-16 16:25:29 följande:

Jag vet faktiskt inte vad jag har för uppsägningstid.

På avtalet står 3 månader, tog upp det med min chef som trodde att någon tryckt fel på tangenterna. Alla andra som sagt upp sig sedan jag började har haft 1 månad.

Frågan är just vad som gäller om jag och de skrivit under ett 3 månaders uppsägningsavtal....

Blir väl, om inte jag hittar nått annat arbete, a-kassa, men då lär jag ju gå in i arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb (självklart) när jag nu hade tänkt ha min semester. Eller har man rätt till att ha semester ändå?

Är ju i princip 1 månad kvar till semestern för min del, skulle jag säga upp mig idag skulle det gå in i semestern. Känns surt att inte få någon semester dock då vi bokat resa och saker...

Varning!! Säger du upp dig själv är du inte berättigad till a-kassa de första månaderna (är det 3 eller 6??) . Så har du inget jobb som väntar skulle jag inte säga upp mig....
  • Söder73

Om du säger upp dig får du 45 dagars karens innan du får akassa. Du kan ju ha din semester ändå i och för sig men du har ju inte semester tekniskt sett eftersom du får ut semestern i pengar. Du väljer ju själv när du går till arbetsförmedlingen och anmäler dig arbetslös, det är från den dagen de 45 dagarna räknas. Kan du inte säga upp dig efter semestern? Se till att du klarar dig ekonomiskt under de 45 dagarna!

• Anonym (Gjorde)

Snackar vi 45 kalenderdagar? Jo jag hörde att det var nåm slags karens. Min mamma varnade mig istället för att bli uppsagd, det ser sämre ut för framtida jobb sa hon.

Svår veta vad rätta sig efter.

Sen kom en annan fråga.

Står klart och tydligt 3 månader uppsägningstid. När jag varslade om ev uppsägning trodde min chef att någon hade tryckt fel på datorn och att det inte kan stämma. Men det är ju påskrivet av mig och arbetsgivare. Vad ska man lita på? Vill inte skapa onödiga konflikter men har jag rätt till det så. Själv trodd jag det var normalt.

Anonym (Gjorde) skrev 2016-06-21 22:51:19 följande:

Snackar vi 45 kalenderdagar? Jo jag hörde att det var nåm slags karens. Min mamma varnade mig istället för att bli uppsagd, det ser sämre ut för framtida jobb sa hon.

Svår veta vad rätta sig efter.

Sen kom en annan fråga.

Står klart och tydligt 3 månader uppsägningstid. När jag varslade om ev uppsägning trodde min chef att någon hade tryckt fel på datorn och att det inte kan stämma. Men det är ju påskrivet av mig och arbetsgivare. Vad ska man lita på? Vill inte skapa onödiga konflikter men har jag rätt till det så. Själv trodd jag det var normalt.

45 arbetsdagar inte kalenderdagar. 

Visst kan en uppsägning se illa ut beroende på hur den är. Om det är pga ändrad arbetsmängd eller liknande och åtföljd av en bra referens så är det faktiskt ingen större fläck i CV:t... Jag har fått uppsägning på det sättet.... 

Anonym (don't be a fool) skrev 2016-06-22 07:39:29 följande:

45 arbetsdagar inte kalenderdagar. 

Visst kan en uppsägning se illa ut beroende på hur den är. Om det är pga ändrad arbetsmängd eller liknande och åtföljd av en bra referens så är det faktiskt ingen större fläck i CV:t... Jag har fått uppsägning på det sättet.... 

DVS 45 stämpeldagar som du annars skulle fått betalt för så det är då 9 veckor utan lön eller lite drygt två månader...
  • Seven Costanza

Du får väl vänta med att säga upp dig tills du har ett nytt jobb som väntar, så gör nästan alla. Vissa arbetsgivare godkänner att man slutar innan uppsägningstiden gått ut, men som grundplan får man ju säga till blivande arbetet att man har tre månaders uppsägning så att de kan planera.

• Anonym (.....)

Jag vet inte om det var det du frågade om men vill nämna en sak: du har absolut rätt till semester men men tjänar in sin semester samma år, är jag rätt säker på.

Tar du ut för mycket semester i jämförelse med vad du "tjänat" in genom att hittills arbeta (har man 25 dagar är det ca 2 per månad) blir du återbetalningsskyldig.

Det är vad jag har fått lära mig iallafall, rätta mig gärna och lycka till! :)

Svar på tråden Uppsägning och semester