Inlägg från: Anonym (mårdåligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mårdåligt)

Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?

Jag är gravid i v6 och mår jättedåligt. Jag har kramper i livmodern (troligen, var hos läkare igår) och mår illa. Kan inte äta. Dålig i magen. Nu är jag hemma en vecka men sen måste jag ha läkarintyg. Hur lätt är det?

Jag jobbar i butik så det är svårt att vistas bland folk på det viset känner jag... hade jag haft kontorsjobb så hade det kanske varit annat.

• Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (K) skrev 2016-06-16 08:23:01 följande:

Jag blev sjukskriven i en vecka i vecka 7 eftersom jag hade så otroligt mkt växtvärk/kramp i livmodern. Läkaren sa att man normalt sett inte sjukskriver för detta, men jag hade så ont att jag endast kunde ligga ned. Sedan blev det fortsatt sjukskrivning för min del pga andra orsaker. Är i vecka 25 nu, kommer vara sjukskriven hela graviditeten.

Intressant! Jag har jätteont i livmodern, var på gyn akut igår och dom fann inget konstigt. Dom kunde inte förklara värken, bara sa att jag inte borde ha så ont... men jag har så ont att jag ligger och vrider mig när det kommer, för det kommer som i attacker.
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (Lätt) skrev 2016-06-16 10:50:57 följande:

Det är lätt att bli sjukskriven (du kan ju alltid byta läkare annars) men svårare om du vill få ersättning från försäkringskassan. Om ekonomin inte är ett problem så funkar det alltså. Fk lite mer osäkert. Det verkar vara väldigt olika där. Jag har aldrig fått problem med dem i det sammanhanget heller dock.

Oj jag hade ingen aning om att det fungerade så. Jag trodde att man fick ersättning om bara läkaren sjukskrivit en, eftersom man då har ett "erkänt problem". Suck
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (Lätt) skrev 2016-06-16 19:31:35 följande:
    Nej tyvärr godkänner inte Fk sjukskrivningar rätt av. Antagligen skulle det bli för dyrt för samhället om mindre nogräknade läkare sjukskrev till höger och vänster och alla skulle få ersättning. Fk har egna läkare som i efterhand bedömer ditt läkarintyg (vid osäkerhet).kruxet är att det tar en viss tid att få besked från Fk, så du kan ha hunnit vara hemma ett bra tag när du får veta att du inte kommer få ersättning. Men som sagt, har du hyfsad ekonomi så kanske det kan vara värt risken att stå utan inkomst en period tills det värsta illamåendet har lagt sig.
    Det värsta är nog egentligen inte illamåendet (idag började jag dock kräkas) utan smärtan. När jag får smärtattackerna så kan jag inte stå upp. Jag måste gå på toaletten med akut diarré och sen kan jag inte stå rakt på typ 20-30 minuter. Det gör jätteont. Jag kan inte stå i en butik och hjälpa kunder på det sättet :(
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (!) skrev 2016-06-16 20:10:35 följande:
    Vad beror smärtan på ?
    Det vet dom inte riktigt. Har pratat med 2 barnmorskor på vårdcentralen och varit in på gyn och gjort undersökning. Dom hittar inget som kan göra såhär ont (misstänkte utomkveds först) och bara säger att det inte borde göra såhär ont. Men det hjälper ju inte mig! Jag kan som sagt inte ens stå rakt när det kommer! Ligger jag ner så vrider jag mig för att det gör så ont, står jag upp (eller om jag måste gå på toa) så går jag helt ihopböjd
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (K) skrev 2016-06-17 08:23:47 följande:
    Du får många kommentarer i denna tråd om att försäkringskassan ska vara nästintill omöjliga att ha att göra med men jag vill ge dig lite pepp. Jag har som sagt var varit sjukskriven sedan vecka 7 och har inte haft några som helst problem med FK.

Se till att läkaren preciserar vad för slags jobb du har i läkarintyget och varför dina besvär gör det mkt svårt/omöjligt att utföra arbetsuppgifterna. Sedan ska du själv beskriva dina besvär i ansökan till FK. Samma där, tryck på varför du omöjligt kan utföra dina arbetsuppgifter. Ge konkreta exempel på situationer som kan uppstå. Be gärna någon anhörig/vän titta på din ansökan innan du skickar in den så att du inte har missat något viktigt. Lycka till!
    Tack snälla! Helst av allt vill jag ju att det här ska försvinna så att jag kan jobba, mest för att det suger att det gör såhär ont men också för att jag hellre jobbar än är hemma såhär (jag kan ju ändå inte göra nåt)
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (!) skrev 2016-06-17 09:20:04 följande:
    Kräv mera undersökningar för det ska inte göra så ont för man är gravid
    Dom kände och klämde samt gjorde VUL men inget konstigt. Det togs också blod- och urinprov. Dom kallade det växtvärk, förklarade att ligament osv. töjs. 
Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?