• Anonym (mårdåligt)

Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?

Jag är gravid i v6 och mår jättedåligt. Jag har kramper i livmodern (troligen, var hos läkare igår) och mår illa. Kan inte äta. Dålig i magen. Nu är jag hemma en vecka men sen måste jag ha läkarintyg. Hur lätt är det?

Jag jobbar i butik så det är svårt att vistas bland folk på det viset känner jag... hade jag haft kontorsjobb så hade det kanske varit annat.

• Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?
  • Anonym (V10)

Jag blev sjukskriven i v10 men jag vänta tvillingar. Hade hyperemesis vilket innebär jag kräktes hela tiden fick även läggas in mer dropp ett par ggr.

• Lilloooo

Jag tror tyvärr inte det är så lätt att bli sjukskriven. Jag mådde själv jätte dåligt, väntade tvillingar o blev inte sjukskriven förrän v 20. Men det främst pga att det var en riskgraviditet. Illsmående, trötthet, kramper osv är ju normala graviditetssymtom och man blir inte lätt sjukskriven för det för det anses inte som en sjukdom när man är gravid, och blir man det ska även försäkringskassan godkänna vilket de inte alltid gör.

• Anonym (K)

Jag blev sjukskriven i en vecka i vecka 7 eftersom jag hade så otroligt mkt växtvärk/kramp i livmodern. Läkaren sa att man normalt sett inte sjukskriver för detta, men jag hade så ont att jag endast kunde ligga ned. Sedan blev det fortsatt sjukskrivning för min del pga andra orsaker. Är i vecka 25 nu, kommer vara sjukskriven hela graviditeten.

• terfje

Jag väntar en liten och har varit sjukskriven sedan v 6 på 50% mycket på grund av en massa blödningar. Ett litet tag jobba jag 75%.

• Anonym (!)

Det är i stort sätt omöjligt att få FK att godkänna det så tidigt

• annieh897

Jag blev sjukskriven vecka 8 pga hyperemesis. Inga problem varken med läkare eller försäkringskassan. Men jag har hört från flera håll att många haft problem med antingen läkare eller FK, så det är ingen självklarhet att få igenom en sjukskrivning.

• Anonym (H)
    Lilloooo skrev 2016-06-16 08:08:12 följande:

Jag tror tyvärr inte det är så lätt att bli sjukskriven. Jag mådde själv jätte dåligt, väntade tvillingar o blev inte sjukskriven förrän v 20. Men det främst pga att det var en riskgraviditet. Illsmående, trötthet, kramper osv är ju normala graviditetssymtom och man blir inte lätt sjukskriven för det för det anses inte som en sjukdom när man är gravid, och blir man det ska även försäkringskassan godkänna vilket de inte alltid gör.

Gravid eller ej, det är jävligt svårt att jobba och fungera normalt när man kräks, har diarre, håller på att somna stående eller har extremt ont

Det är helt sjukt att bara för att man har ett foster i livmodern så ändras det från sjukdom och ohållbart till något "normalt" som man förväntas jobba och fungera med
  • Anonym (Lätt)

Det är lätt att bli sjukskriven (du kan ju alltid byta läkare annars) men svårare om du vill få ersättning från försäkringskassan. Om ekonomin inte är ett problem så funkar det alltså. Fk lite mer osäkert. Det verkar vara väldigt olika där. Jag har aldrig fått problem med dem i det sammanhanget heller dock.

• Lilloooo
    Anonym (H) skrev 2016-06-16 10:50:31 följande:

Gravid eller ej, det är jävligt svårt att jobba och fungera normalt när man kräks, har diarre, håller på att somna stående eller har extremt ont

Det är helt sjukt att bara för att man har ett foster i livmodern så ändras det från sjukdom och ohållbart till något "normalt" som man förväntas jobba och fungera med

Absolut, jag håller fullständigt med! Jag mådde själv jätte dåligt. Jobbar med småbarn så det var en ren pina att känna sig kass i magen när man var ensam med barnen vid öppning/ stängning. Tror det handlar lite om ett lotteri när det handlar om sjukskrivning och huruvida "snäll" handläggaren är på FK. Vet faktiskt några som har blivit sjukskrivna för illamående medan andra inte blir det....
  • Hallonsoda2016

Blev sjukskriven för hyperemesis i vecka 7 tror jag. Men jag hade ett akutbesök till SÖS pga misstänkt graviditetspropp/tia/stroke i vecka 6+2. Har haft mkt problem med svår migrän plus illamående med kräkningar hela graviditeten, går in i vecka 18 imorgon.

Jag har inte haft problem med sjukskrivning eller ersättning från försäkringskassan.

Skriv in dig på MVC på en gång, etablera kontakt med en BM. Be om lergigan comp av BM sen. Under tiden köp prostafen på Apoteket och seaband.

Håll ut! Det är värt det i slutändan :)

Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?