Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?

Jag blev sjukskriven i en vecka i vecka 7 eftersom jag hade så otroligt mkt växtvärk/kramp i livmodern. Läkaren sa att man normalt sett inte sjukskriver för detta, men jag hade så ont att jag endast kunde ligga ned. Sedan blev det fortsatt sjukskrivning för min del pga andra orsaker. Är i vecka 25 nu, kommer vara sjukskriven hela graviditeten.

• Anonym (K)
    Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-16 19:34:18 följande:
    Det värsta är nog egentligen inte illamåendet (idag började jag dock kräkas) utan smärtan. När jag får smärtattackerna så kan jag inte stå upp. Jag måste gå på toaletten med akut diarré och sen kan jag inte stå rakt på typ 20-30 minuter. Det gör jätteont. Jag kan inte stå i en butik och hjälpa kunder på det sättet :(
    Du får många kommentarer i denna tråd om att försäkringskassan ska vara nästintill omöjliga att ha att göra med men jag vill ge dig lite pepp. Jag har som sagt var varit sjukskriven sedan vecka 7 och har inte haft några som helst problem med FK.

Se till att läkaren preciserar vad för slags jobb du har i läkarintyget och varför dina besvär gör det mkt svårt/omöjligt att utföra arbetsuppgifterna. Sedan ska du själv beskriva dina besvär i ansökan till FK. Samma där, tryck på varför du omöjligt kan utföra dina arbetsuppgifter. Ge konkreta exempel på situationer som kan uppstå. Be gärna någon anhörig/vän titta på din ansökan innan du skickar in den så att du inte har missat något viktigt. Lycka till!
Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?