• Anonym (???)

Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?

Min månadsinkomst är 2623:- i månaden (jag studerar).

Jag får även bostadsbidrag 1100:-

Alltså har jag 3723:- i månaden och hyran till lägenheten ligger på 3400:-

Så 300:- har jag kvar till mat. HELT SJUKT !!!!!!!

Det har funkat hitills eftersom min pojkvän får social bidrag och den ligger på 3400:-

Så han har betalat hyran eftersom han också har bott här. Det andra (mat, internet osv osv) stod jag för. Alltså mina 3723:- räckte länge.

Men NU tycker jag det är dags för idioten att flytta ut.

Han både misshandlar mig fysiskt och psykiskt, och tro mig när jag säger att jag har stått ut med det riktigt länge och jag orkar inte mera.

Om han nu åker härifrån så har jag ingen aning om hur jag ska klara mig med mina 3723:-

Hyran kan jag betala men vad ska jag äta? Gräs?

Jag mår riktigt riktigt dåligt. Tanken har slagit mig att låta honom stanna kvar bara så att jag klarar mig med lägenheten.

Kan SOC hjälpa mig på något sätt? Eller vart vänder man sig?

Jag är 19 år ifall det spelar roll.

Tackar för alla råd och tips!

• Svar på tråden Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?
  • roller

Om han misshandlar dig måste du slänga ut honom, annars blir det bara värre så småningom. Kan inte dina föräldrar hjälpa dig? Eller ta extra lån till studiebidrag? Om han är folkbokförd hos dig borde du få mer bostadsbidrag efter han har flyttat, men SOC hjälper isf du inte har andra tillgångar. I värsta fall kan du jobba extra, jobbar du 1-2 ggr i veckan blir det 3-4 tusen extra. Du behöver inte vara ihop med en idiot för att klara dig.

• Tow2Mater

Du äter väl lunch i skolan? Och så kan dina foräldrar bjuda dig på middagar eftersom de har forsorjningplikt om du går i gymnasiet.

• Anonym (???)
    roller skrev 2016-06-17 01:19:27 följande:

Om han misshandlar dig måste du slänga ut honom, annars blir det bara värre så småningom. Kan inte dina föräldrar hjälpa dig? Eller ta extra lån till studiebidrag? Om han är folkbokförd hos dig borde du få mer bostadsbidrag efter han har flyttat, men SOC hjälper isf du inte har andra tillgångar. I värsta fall kan du jobba extra, jobbar du 1-2 ggr i veckan blir det 3-4 tusen extra. Du behöver inte vara ihop med en idiot för att klara dig.

Jag gör vad som helst för att tjäna mera pengar även om det innebär rengörs toaletter.

Men vart/ hur får jag tag på detta extra jobbet ??
  • Anonym (???)
    roller skrev 2016-06-17 01:19:27 följande:

På vilket sätt kan SOC hjälpa mig? Jag har inga föräldrar i närheten tyvärr.
  • roller
    Anonym (???) skrev 2016-06-17 01:39:42 följande:

Jag gör vad som helst för att tjäna mera pengar även om det innebär rengörs toaletter.

Men vart/ hur får jag tag på detta extra jobbet ??

Det finns en massa lediga jobb om du bor i Stockholm. Jag vet inte hur SOC kan hjälpa, men du bör få hjälp om du inte har någon annan utväg och andra tillgångar som tex bil du kan sälja. Försörjningsstöd eller något liknande borde du ha rätt till iaf. Har du aldrig jobbat förut? Om du gjorde det kan du ansöka lån också till studiebidrag, jag är också student och har extrajobb vid sidan om. Fråga försäkringskassan om du har rätt till högre bostadsbidrag isf du bor ensam i lägenheten.
  • Anonym (???)
    roller skrev 2016-06-17 01:53:40 följande:

Det finns en massa lediga jobb om du bor i Stockholm. Jag vet inte hur SOC kan hjälpa, men du bör få hjälp om du inte har någon annan utväg och andra tillgångar som tex bil du kan sälja. Försörjningsstöd eller något liknande borde du ha rätt till iaf. Har du aldrig jobbat förut? Om du gjorde det kan du ansöka lån också till studiebidrag, jag är också student och har extrajobb vid sidan om. Fråga försäkringskassan om du har rätt till högre bostadsbidrag isf du bor ensam i lägenheten.

Jag har ingen Bill tyvärr. Dator har jag, men den kan jag väl inte sälja??

Nej jag har aldrig jobbat förut faktiskt.

Han är inte ens skriven på lägenheten så jag tror inte jag får mera i SOC bidrag.
  • roller
    Anonym (???) skrev 2016-06-17 02:03:34 följande:

Jag har ingen Bill tyvärr. Dator har jag, men den kan jag väl inte sälja??

Nej jag har aldrig jobbat förut faktiskt.

Han är inte ens skriven på lägenheten så jag tror inte jag får mera i SOC bidrag.

Prata med SOC iaf, det måste finnas en lösning. men det bästa skulle bli att hitta ett jobb. Bor du i Stockholm?
  • Anonym (???)
    roller skrev 2016-06-17 02:13:53 följande:

Prata med SOC iaf, det måste finnas en lösning. men det bästa skulle bli att hitta ett jobb. Bor du i Stockholm?

Ett jobb skulle sitta fint.

Nej, i Tranås
  • CSN

Varför tar du inte CSN-lån? Det gör nog dom flesta som studerar, samt att du slipper pojken. Antingen det eller så får du ta ett jobb, en inkomst behöver du ju.

Svar på tråden Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?