• Anonym (???)

Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?

Min månadsinkomst är 2623:- i månaden (jag studerar).

Jag får även bostadsbidrag 1100:-

Alltså har jag 3723:- i månaden och hyran till lägenheten ligger på 3400:-

Så 300:- har jag kvar till mat. HELT SJUKT !!!!!!!

Det har funkat hitills eftersom min pojkvän får social bidrag och den ligger på 3400:-

Så han har betalat hyran eftersom han också har bott här. Det andra (mat, internet osv osv) stod jag för. Alltså mina 3723:- räckte länge.

Men NU tycker jag det är dags för idioten att flytta ut.

Han både misshandlar mig fysiskt och psykiskt, och tro mig när jag säger att jag har stått ut med det riktigt länge och jag orkar inte mera.

Om han nu åker härifrån så har jag ingen aning om hur jag ska klara mig med mina 3723:-

Hyran kan jag betala men vad ska jag äta? Gräs?

Jag mår riktigt riktigt dåligt. Tanken har slagit mig att låta honom stanna kvar bara så att jag klarar mig med lägenheten.

Kan SOC hjälpa mig på något sätt? Eller vart vänder man sig?

Jag är 19 år ifall det spelar roll.

Tackar för alla råd och tips!

• Svar på tråden Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?
  • Anonym (asdf)
    Carambolan skrev 2016-06-17 13:55:05 följande:

Nä, i så fall skulle varenda 19-åring kräva egen lägenhet för föräldrarnas pengar. Klart att föräldrarna kan sätta villkor för försörjningen.

Vad då kräva få en egen lägenhet? Är man vuxen och vill ha en egen lägenhet så får man lov att skaffa sig en egen.
  • Anonym (asdf)
    sextiotalist skrev 2016-06-17 13:58:39 följande:

Det stämmer inte. Men undantag finns, huvudregeln är att det räcker med att erbjuda tak över huvudet och mat. Men det finns undantag

Nja.
  • Carambolan
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-17 14:00:46 följande:

Vad då kräva få en egen lägenhet? Är man vuxen och vill ha en egen lägenhet så får man lov att skaffa sig en egen.

Ja, exakt. En nittonåring kan inte skaffa en egen lägenhet och sen tvinga pappa betala genom att hänsivsa till föräldrarnas försörjnignsplikt. Föräldrarna har rätt att säga "du är välkommen att bo i vårt hus".

TS kan därför inte räkna med att föräldrarna ska betala hennes hyra, eftersom hon kan flytta hem, och kan heller inte räkna med att soc gör det eftersom hon fortfarande är föräldrarnas ansvar.
  • Anonym (asdf)
    Carambolan skrev 2016-06-17 14:09:08 följande:

Ja, exakt. En nittonåring kan inte skaffa en egen lägenhet och sen tvinga pappa betala genom att hänsivsa till föräldrarnas försörjnignsplikt. Föräldrarna har rätt att säga "du är välkommen att bo i vårt hus".

TS kan därför inte räkna med att föräldrarna ska betala hennes hyra, eftersom hon kan flytta hem, och kan heller inte räkna med att soc gör det eftersom hon fortfarande är föräldrarnas ansvar.

Fel. Som myndig har man rätt att bosätta sig precis var man vill, precis som alla andra myndiga också har. Det vuxna barnets fria val av bosättning påverkar inte föräldrarnas försörjningsskyldighet. Försörjningsskyldigheten upphör inte av att det vuxna barnet flyttar eller färgar eller blir muslim. Försörjningsskyldigheten upphör när det vuxna barnet avslutar sina gymnasiestudier eller fyller 21 år och ingenting annat.

Om du påstår något annat får du gärna citera någon lagparagraf som stödjer ditt påstående. För jag misstänker att dina argument är mer baserade på önsketänkande än något annat.
  • Anonym (Tyt)

Har du bostadsbidrag? Kolla upp om du har rätt till det. Att få jobb utan kontakter kan vara klurigt men börja med att kolla platsbanken, gå till caféer och fråga om de behöver extrapersonal osv. Även snabbmatsställen som macdonalds.

• Inteutanproblem

Ta kontakt med soc och fråga hur du ska gå tillväga och vad för allternativ du har.

Har du okej kontakt med dina föräldrar tala med dom också. Har du nära vänner prata också med dom. Berätta om din situation helt enkelt. Att stå ensam i något sådant här är förjävligt, och är inget du ska behöva göra heller om det går att undvika.

• Anonym (Jag)
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-17 13:59:10 följande:

Det går inte att jämföra din situation med ts.

Alla människor är ansvariga för sin egen försörjning. Dock gör lagen vissa undantag från den principen och har ålagt föräldrar försörjningsplikt för sina barn. Föräldrarnas försörjningsskyldighet upphör i normalfall den dagen då barnet fyller 18 eftersom barnet då är myndigt och i juridisk mening då klassas som vuxen. Det finns dock undantag. Bland annat har föräldrar förlängd försörjningsskyldighet för vuxna barn som studerar på gymnasial nivå, trots att det vuxna barnet råkar vara myndigt.

Varför krävde inte socialtjänsten då att mina föräldrar betalade? De sa själva att mina föräldrar inte var skyldiga att försörja mig när jag flytta hemifrån och som jag skrev innan GICK jag i gymnasiet när jag flytta hemmafrån!
  • Cadencee

Flyttar man FRIVILLIGT hemifrån i gymnasiet upphör föräldrarnas försörjningsplikt. Dom kan hjälpa till om de vill men finns ingen lag som kräver detta. Man kan alltså inte kräva föräldrarna på pengar om det är frivilligt. Däremot finns undantag om man MÅSTE flytta pga utbildningen finns enbart på specifika orter tex. Så var det när jag flyttade hemifrån som 19-åring och gick i gymnasiet (är 24 idag).

Tror sjutton att jag inte kunde kräva mina föräldrar på försörjningen när jag valde frivilligt att flytta för att jag ville, jag kunde även bott kvar hos mamma och pappa och då hade de varit tvungna att "försörja" mig gymnasiet ut.

• sextiotalist
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-17 14:19:30 följande:

Fel. Som myndig har man rätt att bosätta sig precis var man vill, precis som alla andra myndiga också har. Det vuxna barnets fria val av bosättning påverkar inte föräldrarnas försörjningsskyldighet. Försörjningsskyldigheten upphör inte av att det vuxna barnet flyttar eller färgar eller blir muslim. Försörjningsskyldigheten upphör när det vuxna barnet avslutar sina gymnasiestudier eller fyller 21 år och ingenting annat.

Om du påstår något annat får du gärna citera någon lagparagraf som stödjer ditt påstående. För jag misstänker att dina argument är mer baserade på önsketänkande än något annat.

Nu har jag googlat på det och det har varit entydigt. Om barnet frivilligt flyttar hemifrån så kan han/hon inte kräva att föräldrarna betalar underhåll. Jag kan tyvärr inte länka från telefonen (tips är, om du länkar, läs hela svaret).

Visst får man flytta var man vill, men också ta konsekvensen av flytten
Svar på tråden Slänger jag ut min pojkvän så kan jag inte betala hyran. Vad göra?