• volvo142

sockerskatt på gång

Nu ska man snart börja beskatta vanliga knegare ännu mer. sen kommer det höjas och höjas som med tobaken osv. Tycker inte om att man ska bestraffa dom som redan har det dåligt (det är ju nästan bara dom som redan är fattiga osv som påverkas av detta) Har svårt att tro att det har med sockrets skadlighet att göra. utan det är samma som med andra grejer det går till reformer osv. Min fråga är helt enkelt vad tycker ni? ska light drickorna få komma undan t.ex.?  Kan man få ner socker konsumtionen utan punktskatt? fler dör av sockret av tobak och alkohol fick jag lära mig.. Ändå är det dom ska få sönderbeskattas. på så vis tycker jag att det är bra att folk börjar förstå om hur farligt sockret är och att alla som gnäller på snusare får sin egna medicin

länk från agenda angående det här www.svtplay.se/video/8868422/agenda/agenda-partiledardebatt-29-maj-21-15

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden sockerskatt på gång
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-20 17:11:00 följande:

Lustigt. Här har vi en fråga där jag har en mer liberal syn på inköp än vad du har. Min uppfattning är att en myndighet inte ska få diskvalificera en leverantör bara pga att leverantören kommer från ett annat land.

Din åsikt sammanfaller ganska väl med vänsterpartiets, miljöpartiets och sverigedemokraternas syn på handel.

Var finns det liberala i att lagstifta bort en kommuns rätt att välja leverantör efter sina egna önskemål?
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-06-20 20:30:58 följande:
    Var finns det liberala i att lagstifta bort en kommuns rätt att välja leverantör efter sina egna önskemål?
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Protektionism dvs att gynna de egna landets produkter bara pga att det är det egna landets produkter (och inte pga av kvalitetsskillnader) brukar väl anses som antiliberalt?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-06-20 20:27:54 följande:
    Min uppfattning är att en myndighets inköp ska bygga på objektivitet och det får inte vara så att en myndighet ratar leverantörer från ett visst land/vissa länder.

Däremot kan en kommun sätta upp vissa kvalitetskrav för sitt inköp och t.ex. välja att bara köpa antibiotikafritt griskött. På det sättet begränsas möjliga leverantörer och det kommer framförallt vara svenska leverantörer som kan offerera produkten.
    Objektivitet? Vem är det som bestämmer vad som är "objektivt bra"?

Du känner säkert till att det finns många olika idéer om vad dom är "bra" mat.
    Den enda måttstock som finns är vad man som kommun demokratiskt beslutar är "bra".

Det finns heller ingen regel om att man inte får köpa endast svenskproducerad mat. Varför skulle man inte "få" det?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-06-20 20:30:58 följande:
    Det låter som att du tycker att svenska kommuner ska ha rätt att bara göra affärer med svenska företag och att exempelvis exkludera polska eller lettiska entreprenörer

när det gäller upphandling av byggtjänster. Det hade jag inte förväntat mig.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-06-20 21:04:19 följande:
    Objektivitet? Vem är det som bestämmer vad som är "objektivt bra"?

Du känner säkert till att det finns många olika idéer om vad dom är "bra" mat.
    Den enda måttstock som finns är vad man som kommun demokratiskt beslutar är "bra".

Det finns heller ingen regel om att man inte får köpa endast svenskproducerad mat. Varför skulle man inte "få" det?
    Det finns självklart en hel del gränsdragningsproblem kopplat till inköp av livsmedel och därför kan en leverantör (utländsk eller svensk) få sin sak prövad av förvaltningsrätten.

En myndighet i EU får inte exkludera andra länders leverantörer utan alla leverantörer i EU ska ha samma chans att få leverera varor till myndigheter. När en myndighet väljer leverantör ska beslutet baseras på uppfyllandet av uppställda krav, kvalitet och pris.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-06-20 21:18:14 följande:
    Det finns självklart en hel del gränsdragningsproblem kopplat till inköp av livsmedel och därför kan en leverantör (utländsk eller svensk) få sin sak prövad av förvaltningsrätten.

En myndighet i EU får inte exkludera andra länders leverantörer utan alla leverantörer i EU ska ha samma chans att få leverera varor till myndigheter. När en myndighet väljer leverantör ska beslutet baseras på uppfyllandet av uppställda krav, kvalitet och pris.
    EU försöker som vanligt diktera villkoren och försämra människors möjlighet att på demokratisk väg påverka sin vardag. Smått diktatoriskt.

Du menar att om elevrådet på en skola beslutar om att bespisningen bara ska köpa in svensk mjölk så kan de bli fällda i domstol för det?

Undra om det är några länder förutom Sverige som lever upp till denna konstiga regel.

Men visst vill lettiska företag dra Knäckebrödhult inför rätta så kan de ju göra det. Knäckebrödhult kan å andra sidan ställa upp kraven på så sätt att utländsk produktion omöjligen kan leva upp till dem.

Det är hursomhelst helt förenligt med frihandel att skolor köper inhemsk produktion. Frihandel innebär frånvaro av tullar och andra handelshinder.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-06-20 21:58:49 följande:
    EU försöker som vanligt diktera villkoren och försämra människors möjlighet att på demokratisk väg påverka sin vardag. Smått diktatoriskt.

Du menar att om elevrådet på en skola beslutar om att bespisningen bara ska köpa in svensk mjölk så kan de bli fällda i domstol för det?

Undra om det är några länder förutom Sverige som lever upp till denna konstiga regel.

Men visst vill lettiska företag dra Knäckebrödhult inför rätta så kan de ju göra det. Knäckebrödhult kan å andra sidan ställa upp kraven på så sätt att utländsk produktion omöjligen kan leva upp till dem.

Det är hursomhelst helt förenligt med frihandel att skolor köper inhemsk produktion. Frihandel innebär frånvaro av tullar och andra handelshinder.
    EUs frihandelsavtal omfattar även offentlig upphandling och det är inte tillåtet att en myndighet diskriminerar en leverantör bara för att leverantören kommer från ett annat land.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-20 21:07:27 följande:
    Det låter som att du tycker att svenska kommuner ska ha rätt att bara göra affärer med svenska företag och att exempelvis exkludera polska eller lettiska entreprenörer

när det gäller upphandling av byggtjänster. Det hade jag inte förväntat mig.
    Det var värst vad du misslyckas idag...

Svenska kommuner bör ha rätt att själva välja entreprenör utifrån sina önskemål oavsett om de råkar vara svenska eller lettiska.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-20 20:49:53 följande:
    Protektionism dvs att gynna de egna landets produkter bara pga att det är det egna landets produkter (och inte pga av kvalitetsskillnader) brukar väl anses som antiliberalt?
    Hört talas om valfrihet?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-06-20 22:11:52 följande:
    EUs frihandelsavtal omfattar även offentlig upphandling och det är inte tillåtet att en myndighet diskriminerar en leverantör bara för att leverantören kommer från ett annat land.
    Jag röstade nej till EU en gång i tiden och jag har haft många skäl att vara nöjd med det beslutet.

Men, men... "Diskriminera" är ett besvärligt ord. Jag tror säkert Knäckebrödhult har rätt att ställa kvalitetskrav som inte inbegriper land primärt, men som i praktiken utesluter producenter utanför Sverige.
Svar på tråden sockerskatt på gång