Vad händer om något tar ADHD medicin utan att ha ADHD?
Ja, som frågan lyder, vad händer eller vad kan hända? Frågan gäller Ritalin kapslar.
Ja, som frågan lyder, vad händer eller vad kan hända? Frågan gäller Ritalin kapslar.
Varför ens ta medicin man inte behöver??
Testat blev helt speedig och fick hjärtklappning min läkare på psykratrin sa att man kan få en psykos om man äter det under en längre tid. Det var ritalin jag tog. Aldrig mer igen.
Det är låg dos så det händer ingenting.
Ok, tre olika svar Tack för svaren dock
Jag misstänker att mitt bonusbarn fått en felaktig diagnos. Jag arbetar med barn som har ADHD eller ADHD i kombination med andra diagnoser och min bonus har INGENTING som stämmer in på ADHD.
Mamman tjatade till sig en utredning när bonus var mindre och då fick han ingen diagnos, sen har hon fått till en till utredning som visar ADHD och autistiskt syndrom. Autistiskt syndrom är jag helt med på att bonus har, men ADHD:n ser jag inget som helst som tyder på.
Inte heller min man ser tecken på det men han har ingen större erfarenhet annat än att han dejtat mamman till bonus, som har ADHD.
Bonus har nu ätit medicin i drygt 6 månader och blir bara värre och värre att ha å göra med. Vi funderar på om det är medicinen som gör det.
Det låter mycket märkligt att man skulle sätta fel diagnos? En adhd utredning är ingen liten grej och flera oberoende läkare gör bedömningar så jag har mycket svårt att tro att det får medicin i onödan?
Det låter mycket märkligt att man skulle sätta fel diagnos? En adhd utredning är ingen liten grej och flera oberoende läkare gör bedömningar så jag har mycket svårt att tro att det får medicin i onödan?
Min bonus har ADHD. Hen har haft medicin i ca 1 år. I början upplevde vi alla (även hen) en positiv förändring. Sedan har det gått lite upp och ner och dosen har ändrats upp och ner några gånger. Läkaren säger att det tar ett tag att hitta rätt dos. Och att olika mediciner passar olika barn. Nu i slutet har min bonus varit väldigt arg, sur, grinig och inåtvänd. Flera gånger sagt att hen hatar sitt liv och inte vill leva längre. Så vi valde att ta bort medicinen. Nu är hen glad igen men tillbaka på en mycket lägre nivå än hens ålder. I samråd med läkaren så har vi bestämt att vänta över sommaren, låta hen äta upp sig och förhoppningsvis kunna byta medicin i slutet av sommaren innan skolan börjar.
Så kanske är det så att dosen på ditt bonus medicin inte blivit helt rätt än, eller att just den medicinen inte passar hen. Att de skulle sätta en diagnos som inte stämmer tycker jag låter väldigt konstigt. Det krävs många besök och olika tester för att sätta en diagnos.
Min bonus har ADHD. Hen har haft medicin i ca 1 år. I början upplevde vi alla (även hen) en positiv förändring. Sedan har det gått lite upp och ner och dosen har ändrats upp och ner några gånger. Läkaren säger att det tar ett tag att hitta rätt dos. Och att olika mediciner passar olika barn. Nu i slutet har min bonus varit väldigt arg, sur, grinig och inåtvänd. Flera gånger sagt att hen hatar sitt liv och inte vill leva längre. Så vi valde att ta bort medicinen. Nu är hen glad igen men tillbaka på en mycket lägre nivå än hens ålder. I samråd med läkaren så har vi bestämt att vänta över sommaren, låta hen äta upp sig och förhoppningsvis kunna byta medicin i slutet av sommaren innan skolan börjar.
Så kanske är det så att dosen på ditt bonus medicin inte blivit helt rätt än, eller att just den medicinen inte passar hen. Att de skulle sätta en diagnos som inte stämmer tycker jag låter väldigt konstigt. Det krävs många besök och olika tester för att sätta en diagnos.
Bonus är inte kräsen egentligen tor jag. Inte här iaf, det är som sagt bara revbensspjäll som hen inte gillar. Mamman har dock alltid gett med sig och gett först välling när bonus inte velat äta mat och sen mackor och nu mackor och/eller Danonino.
Vi har helgumgänge men vi har fler krav än mamman. Vi har ju också alltid haft ett sätt att bemöta bonus som passar de med asperger, helt enkelt av gammal vana och det har passat bonus också. Så det kan ju vara det, att bonus är lugn här för att det alltid är likadant här.
Jag får väl inte ringa när jag inte är vårdnadshavare?