Vad händer om något tar ADHD medicin utan att ha ADHD?
Ja, som frågan lyder, vad händer eller vad kan hända? Frågan gäller Ritalin kapslar.
Ja, som frågan lyder, vad händer eller vad kan hända? Frågan gäller Ritalin kapslar.
Bonus är inte kräsen egentligen tor jag. Inte här iaf, det är som sagt bara revbensspjäll som hen inte gillar. Mamman har dock alltid gett med sig och gett först välling när bonus inte velat äta mat och sen mackor och nu mackor och/eller Danonino.
Vi har helgumgänge men vi har fler krav än mamman. Vi har ju också alltid haft ett sätt att bemöta bonus som passar de med asperger, helt enkelt av gammal vana och det har passat bonus också. Så det kan ju vara det, att bonus är lugn här för att det alltid är likadant här.
Jag får väl inte ringa när jag inte är vårdnadshavare?
Nu när jag hört anledningen till din fråga kan jag utveckla svaret. Vad jag hört är att hjälper inte medicinen så är det inte Adhd. Och även då att det inte ska bli någon skillnad. Men som flera varit inne på så behövs säkert dosen justeras. I detta fallet är det lätt att undra om de verkligen följt upp det ordentligt.
Kan bero på fel adhd-medicin också om den inte hjälper. Som vuxen fick jag Ritalin, fick självmordstankar och blev paranoid av det. Samma med concerta som ju är samma substans. Med amfetamin i låg dos mår jag ok, men i längden kan jag inte äta och sova då.
Har valt att leva utan medicin. Jag har dock add och även autistiska drag.
Tycker personligen inte det är så bra att ge barn dessa mediciner. Hur ska de veta vad dessa känslor är och beror på om de drabbas av samma biverkningar som jag fick?
Mitt barn har samma diagnos som jag. Jag har istället för mediciner sett till att barnet i skolan fått mycket stöd, och även stöd av mig hemma. Jag förstår tex hur det kan vara skitjobbigt en dag att behöva plugga bland andra barn, och skolan har då låtit barnet ibland stanna hemma och plugga. Det har gått bra, barnet är snart en vuxen som har vissa problem med att ta sociala kontakter. Vi hjälper så gott det går. Betygen är bra, och vi försöker att inte stressa fram allt annat, rutiner är jätteviktiga. Jag har accepterat att mitt barn är annorlunda och lite senare i sin utveckling (inte på alla sätt, men vissa), det har nog hjälpt mycket.
Målet är inte att barnet ska bli som alla andra och passa i en mall, utan att bli lycklig.
Nu när jag hört anledningen till din fråga kan jag utveckla svaret. Vad jag hört är att hjälper inte medicinen så är det inte Adhd. Och även då att det inte ska bli någon skillnad. Men som flera varit inne på så behövs säkert dosen justeras. I detta fallet är det lätt att undra om de verkligen följt upp det ordentligt.
Näe det är verkligen inte så, den medicin man tar mot adhd är ingenting man blir botad av. Man trubbar av vissa beteenden bara och alla är olika och reagerar olika. Finns inga ramar hur det ska bli eller se ut utan det får man testa sig fram med. Oftast ger ju medicinen resultat i skolan, där brukar det märkas mest. Hemma kan de ju vara hur stökiga som helst för det. Adhd får man leva med hela livet, medicinen gör bara att man klarar av vissa saker bättre bara.
Näe det är verkligen inte så, den medicin man tar mot adhd är ingenting man blir botad av. Man trubbar av vissa beteenden bara och alla är olika och reagerar olika. Finns inga ramar hur det ska bli eller se ut utan det får man testa sig fram med. Oftast ger ju medicinen resultat i skolan, där brukar det märkas mest. Hemma kan de ju vara hur stökiga som helst för det. Adhd får man leva med hela livet, medicinen gör bara att man klarar av vissa saker bättre bara.
Hur ofta har ni bonus hos er och hur mycket är du med honom? Barn kan även bete sig olika hos sina föräldrar, han kanske inte är sig själv hos er och lever ut mer hos sin mamma. Bara för att du inte upplever bonus som mamman gör så behöver det inte betyda att diagnosen är fel.
Hur ofta har ni bonus hos er och hur mycket är du med honom? Barn kan även bete sig olika hos sina föräldrar, han kanske inte är sig själv hos er och lever ut mer hos sin mamma. Bara för att du inte upplever bonus som mamman gör så behöver det inte betyda att diagnosen är fel.
Vad jag hört går dosen ganska snabbt ur kroppen. Det finns dem som inte äter medicin på helgen just för att kunna "äta upp sig" då (aptiten kommer tillbaka då) och sen tar medicin i veckan för att klara skolarbetet. Kanske en sådan modell hade fungerat för er? Nu menar jag INTE att ni ska experimentera själv, men ni kan kanske diskutera saken med barnets läkare?
Vad jag hört går dosen ganska snabbt ur kroppen. Det finns dem som inte äter medicin på helgen just för att kunna "äta upp sig" då (aptiten kommer tillbaka då) och sen tar medicin i veckan för att klara skolarbetet. Kanske en sådan modell hade fungerat för er? Nu menar jag INTE att ni ska experimentera själv, men ni kan kanske diskutera saken med barnets läkare?
Jag har aldrig påstått att jag har med barnets vardag att göra. HÄR är bonus hyperaktiv numer, härjar runt som en galning, äter inget och kinkar om allt kring maten. Innan medicineringen påbörjades var bonus en lugn och harmonisk unge som var glad i mat och glad som person.
Läkaren vinner nog inget mer än lugn och ro från mamman. När hon har satt sig in i något så ger hon sig inte i första taget.Nu hoppas jag ju innerligt att en läkare inte ger sig för en förälders påtryckningar, men om ADHD utredningen är minsta lik asperger utredningen så går man även på vad föräldrarna uppger.
Vad mamman vinner vet jag inte riktigt. Vårdnadsbidrag pratade hon om i början, men bonus har ju två diagnoser så det lär hon antagligen ha fått ändå. Mamman har själv ADHD, inte vet jag om det har spelat in på något vis. Hon har rätt mycket egna idéer om det mesta.
Mamman har alltid sagt att barnet har varit härjigt hos henne, inte velat äta osv vilket jag tror har andra orsaker.
Som jag har förstått det så märker hon inte någon direkt skillnad nu heller, men det är bara vad jag har hört när de har pratat. Hon hörs genom telefonen nämligen och hon klagar ofta på hur jobbig bonus är.
Jag vet mycket väl att utredningen även innefattar förskolan, förskolans bidrag till detta är: Hen har svårt att leka färdigt lekar samt svårt att sitta still och äta.