Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Vad händer om något tar ADHD medicin utan att ha ADHD?

Kan bero på fel adhd-medicin också om den inte hjälper. Som vuxen fick jag Ritalin, fick självmordstankar och blev paranoid av det. Samma med concerta som ju är samma substans. Med amfetamin i låg dos mår jag ok, men i längden kan jag inte äta och sova då.

Har valt att leva utan medicin. Jag har dock add och även autistiska drag.

Tycker personligen inte det är så bra att ge barn dessa mediciner. Hur ska de veta vad dessa känslor är och beror på om de drabbas av samma biverkningar som jag fick?

Mitt barn har samma diagnos som jag. Jag har istället för mediciner sett till att barnet i skolan fått mycket stöd, och även stöd av mig hemma. Jag förstår tex hur det kan vara skitjobbigt en dag att behöva plugga bland andra barn, och skolan har då låtit barnet ibland stanna hemma och plugga. Det har gått bra, barnet är snart en vuxen som har vissa problem med att ta sociala kontakter. Vi hjälper så gott det går. Betygen är bra, och vi försöker att inte stressa fram allt annat, rutiner är jätteviktiga. Jag har accepterat att mitt barn är annorlunda och lite senare i sin utveckling (inte på alla sätt, men vissa), det har nog hjälpt mycket.

Målet är inte att barnet ska bli som alla andra och passa i en mall, utan att bli lycklig.

Svar på tråden Vad händer om något tar ADHD medicin utan att ha ADHD?